gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Napló

AASE-DÍJ BALOGH ANDRÁSNAK

2014.12.18. 19:04

   Aase-díjat kapott Balogh András. A díjat Gobbi Hilda alapította, epizodisták számára. Gratulálunk!
 

AZ ELMÚLT NAPOKBAN - PRÁGÁBAN

2014.12.18. 12:59

Csajkovszkij: A diótörő - Narodní divadlo (Nemzeti Színház)




 

Laďa Kerndl karácsonyi swing koncertje



 

Karácsonyi gálakoncert a ®ofín palota nagytermében
Video 




 

FORRÁSANYAG LETT A BLOG

2014.12.03. 13:08

Kedves levelet kaptam, idézek belőle.

  „Az Egri Főiskola Bölcsészettudományi karára járok történelem-etika szakon. Művelődéstörténeti dolgozatként a színház történetét választottam témának. A forrásanyag kutatása során találtam a blogjára. Egyúttal gratulálok a gyűjtéseihez és az anyag hiteles válogatásához. Ezúton kérnék engedélyt, hogy egyes megállapításait, illetve képanyagot az esszémhez használhassak, természetesen a források között ezt megjelenítve.”

 

A HARLEKIN BÁBSZÍNHÁZ HIRDETŐTÁBLÁJA

2014.11.21. 19:44



 

FORMAI ÉS TECHNIKAI IGAZÍTÁSOK, ÁLTALÁNOS KERESŐ A BLOGON

2014.11.17. 23:17

   Szokás néhány évente változtatni az internetes portálok, blogok külalakján. A gardonyiszinhazblog.gportal.hu négy és fél éves, de én nem tervezek sem most, sem később semmilyen látványos „megújulást”. Marad továbbra is a forma, a megjelenés. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne dolgoznék folyamatosan rajta, ne lennének módosítások, amikor szükségesnek látom vagy amikor lehetővé válik. A mától életbe lépő változások a következők:

Formai igazítások

1. A főoldalon, a Naplóban néhány hónapja már új betűtipust használtam, mától a blog egésze ezzel olvasható.  
2. A bal oldali menüsorban néhány menüpont neve módosult vagy egészen meg is változott.
3. Néhány írás átkerült eddigi helyéről másik menüpontba.

A technikai  változások

leírását beépítettem a blog használatához hasznos tanácsokat összefoglaló Útmutatóba  (balra fent).

 

ÖRKÉNY ISTVÁN: TÓTÉK - A MISKOLCI NEMZETI SZÍNHÁZBAN

2014.11.03. 20:53



Görög László és Czakó Julianna - Fotó: Abrakadabrafoto

* Az előadásról a Miskolci Nemzeti Színház rovatban! Az írás megjelent a polusonline.com-on is.


 

KAMARAOPERA FESZTIVÁL 2014

2014.11.03. 14:08

TÓTH PÉTER: ÁRGYÉLUS KIRÁLYFI – MESEOPERA KERESZTMETSZET

A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar Opera Master és Magánének Szakos hallgatói, és a Szegedi Szimfonikus Zenekar közös előadása

Kepes Intézet, 2014. november 7. 12.00 és 14.00 óra

FRANCIS POULENC: LA VOIX HUMAINE (AZ EMBERI HANG) - EGYFELVONÁSOS MONOPERA

 

Jean Cocteau monodrámájára írta a francia hatok egyik legismertebb zeneszerzője ezt a lenyűgöző drámai monooperát, mely egy asszony utolsó telefonbeszélgetése volt kedvesével. A telefon az egyetlen szál, ami az éjszakai városban még az élethez köti a magára maradt, csalódott asszonyt. Szavakból, mondatfoszlányokból kell megértenie, hogy végleg elhagyták.

Közreműködik: Pasztircsák Pollina

Kepes Intézet, 2014. november 7. 19.00 - a jegy érvényes a Gian Carlo Menotti: A telefon – című előadásra is.

GIAN CARLO MENOTTI: A TELEFON - EGYFELVONÁSOS VÍGOPERA


Cocteau telefonja adott ötletet Carlo Menottinak, hogy kétszemélyes vígoperát írjon a csodált készülék fonákságairól. Egy fiatalember szeretné megkérni szerelmese kezét, de nem jár sikerrel. A lány ugyanis folyamatosan telefonál, nincs ideje arra, hogy a férfit meghallgassa. Ben dolgavégezetlenül távozik, de támad egy mentőötlete: egy telefonfülkéből felhívja a lányt, és az így igent mond neki.

Közreműködik: A MoltOpera társulat, Göncz Renáta, Ágoston László és az Egri Szimfonikus Zenekar, karmester: Szabó Sipos Máté

Kepes Intézet, 2014. november 7. 20.00 - a jegy érvényes a Francis Poulenc: La voix humaine (Az emberi hang) – című előadásra is.

PERGOLESI: AZ ÚRHATNÁM SZOLGÁLÓ

Pergolesi ezt az operáját 1733-ban írta. Bár a sztori ma már látszólag egyszerű és banális - az idősödő háziúr és a cserfes szolgálólány közötti huzakodás végül házasságba torkollik -, kacagtató játékra és remek kikapcsolódásra ad lehetőséget. A darab a maga idejében megalkotta az operai intermezzo műfaját, az idők során azonban önálló operává nőtte ki magát, és Mozart, Donizetti, Verdi számára szolgált ihletésül.

A debreceni Csokonai Nemzeti Színház előadása (a 2009-es „Szabad Színpad Fesztivál” I. díjnyertes előadása)

Eszterházy Károly Főiskola Eger, 2014. november 8. 17.00

ÖKÖR A HÁZTETŐN, AVAGY NAGY FRANCOK 6 FOGÁSBAN - GASZTROKONCERT

Az I. világháború idején - melynek centenáriumára idén emlékezünk - a hangversenytermek és színházak nagyrészt zárva voltak. Ezalatt a párizsi művészek egy csoportja egy lakásban tartott koncerteket, majd később a Darius Milhaud balettjéről Ökör a háztetőn-nek keresztelt bárba tették át székhelyüket. Ök voltak a híres francia Hatok és társaik, akik karakteresen új utakat kerestek zenéjükben. Satie, Auric, Durey, Honegger, Milhaud, Poulenc, Tailleferre asztaltársaságának varázslatos világa elevenedik meg ezen a hangversenyen, minden akkori „velejárójával”, zenével, jó borokkal és a zene által ihletett francia étkekkel és fényfestői látvánnyal.

Közreműködik: Marik Erzsébet, Bolya Papp Nikolett, az EKF művésztanárai és az Egri Szimfonikus Zenekar művészei, Karmester: Szabó Sipos Máté

Mesterszakács: Macsinka János
Borászok: Dr. Lőrincz György, Gál Tibor, Thummerer Vilmos, Bolyki János, Gál Lajos, Dr. Dula Bence

Eszterházy Károly Főiskola, 2014. november 8. 19.00

EGY SÓHAJTÁSNYI IDŐ – ZONGORA ÉS DALEST

Az EKF két nagyszerü művésztanárának romantikus estje. Balladák, legendák és mesék elevenednek meg Liszt, Chopin, Dvo ř ak, Gounod, Offenbach műveiből. Sóhajok, vágyak törnek elő, még a zongora is bel canto énekel.

Közreműködik: Gábos Judit és Udvarhelyi Boglárka

Eszterházy Károly Főiskola, 2014 november 9. 17.00 - a jegy érvényes a Kovács Márton - Pilinszky János: Urbi et Orbi című előadásra is.

KOVÁCS MÁRTON- PILINSZKY JÁNOS: URBI ET ORBI

Kamaraopera éneklő színészekre, beszélő zenészekre és hupákra.

Két pápa, egy fekete és egy fehér. Az egyik az agonizáló, a másik az eljövendő. A tömeg a téren várja pápájuk halálát és az áldást. „Urbi et orbi” a testi szenvesdésről, „Urbi et orbi” azaz a városnak és az egész földkerekségnek szóló igét. Amit ‘kapnak” az valami egészen más. Csoda? Meglepetés? Váratlan fordulat? Isten fricskája? Valami. Pilinszky a történet nélküli színházat vágyta. Mélyen és gazdagon gondolkodott a világról és hitt – többek között – a szavak erejében.

A budapesti HOPPart társulat előadása

Eszterházy Károly Főiskola, 2014 november 9. 20.00 -a jegy érvényes az Egy sóhajtásnyi idő - című előadásra is.

Jegyértékesítés és információ: Kepes Intézet 3300 Eger, Széchényi István utca 16. Tel.: 36 410 094

HA©LER - TA NA©E PÍSNIČKA ČESKÁ

2014.10.05. 20:12

  Ha egy kedélyes prágai sörözőben, tavaszi népünnepélyen, baráti összejövetelen énekelni kezdenek, – s ez nem ritkaság, hiszen régi mondásuk azt tartja: „ahány cseh, annyi zenész” -  akkor biztosra vehető, hogy előkerülnek a Haąlerkák, ahogyan összefoglalóan nevezik Karel Haąler dalait, melyeket idősebbek és fiatalok egyaránt ismernek, énekelnek, szeretnek a mai napig, annak ellenére, hogy szerzőjük 135 éve született és 73 évvel ezelőtt halt meg. Prágáról, a város meghitt szépségéről és a benne élő  jellegzetes figurákról szólnak ezek a dalok...


* Bővebben az Európa - színház rovatban (Prága / Divadlo na Vinohradech)!


 

DEBRECENBEN JÁRTAM...

2014.08.15. 17:52


Csokonai Nemzeti Színház





Nagyerdei Szabadtéri Színpad



 

OPERA BÉKAKURUTTYOLÁSSAL

2014.08.10. 17:08

Megszokhattuk már - és jól tettük, ha meg is jegyeztük -, hogy Eger nyári színházi életében a Líceumban és a Várban visszatérően látható előadások mellett évek óta jelen vannak a Pinceszínház produkciói is. Játszóhelyük az Érsekkert.  Nincsenek falak, a park, a természet, fák és virágok veszik körül a kis szabadtéri színpadot, no meg a tó, amelynek békái az idei programsorozatban egyenesen „címszereplőkké” léptek elő. Hogyan? Kis türelmet, az is hamarosan kiderül!
  Ebben a környezetben - miközben nem feledkezhetünk meg a néhány évvel ezelőtt éppen itt látott Pomádé király új ruhája című Ránki György operáról - első hallásra meghökkentőnek tűnhet slágereket felvonultató zenés játékok mellett - Horribile dictu! – operát is bemutatni! Márpedig a 2014-es nyári szezonban megtették és reméljük, ez a következő években is folytatódni fog.
   Mondjuk el azonban azt is,  hogy az idei és a korábbi évek során is igyekeztek a lehetőségekhez alkalmazkodóan, de nem megalkuvóan  nem csak változatos, de színvonalas programmal szolgálni, sőt különlegességekkel.
   Eger zenei és színházi életéből   feltűnően hiányzik az opera.  A színházban sem találkozhatunk vele (természetesen vendégjáték jöhetne szóba és kisebb létszámú kamaraoperák), de akár koncertszerű előadással sem valahol, bár azt magam sem tartanám az „igazi”-nak, hiszen szcenírozás és játék nélkül nincs meg a színházi élmény, az élő hang varázsa nyújt csak többletet egy lemez meghallgatásához képest. 
   Így hát akár azt is mondhatnánk, misszót teljesít a Pinceszínház, legfőképpen akkor, ha valóban lesz folytatás is.
   De ne felejtsük el azt sem, hogy kettőn áll a vásár, ez esetben a másik fél az a közönség, amelynek pártolnia kell(ene) a kezdeményezést.  (Egyetlen mondatnyi kitérő: ez elmondható a Líceum-beli Lumpáciusz Vagabundusz előadással, az Agria Nyári Játékok produkciójával  kapcsolatban is, amely szintén nemes alapanyagból  – Heltai Jenő – született és ehhez képest szintén több figyelmet érdemelt volna.)
   Az opera, mint műfaj sokakat elriaszt, noha az is igen gyakran kiderül, hogy soha sem próbálták meg előítéleteiket félretenni. Pedig talán egyszer s mindenkorra sikerült is volna eloszlatni őket, különösen, ha első alkalommal nívós, de  könnyen befogadható, igazán szórakoztató operával találkoztak volna, mint esetünkben. Akadnak azután, akik nem tartanak eléggé  előkelőnek egy ilyen vidéki, nyári, szabadtéri opera előadást. Csakis az Operaházat, ha nagyon muszáj, akkor valamelyik nagy vidéki  színházunk operatársulatának produkcióját. Magam is szeretem az Operaház és egy hagyományos, páholysoros nézőterű színház hangulatát, akusztikáját, az ottani előadások varázsát, de igencsak sajnálhatja, aki erre a másféle nyáréjszakai opera varázslatra nem tud vagy nem akar nyitottságot mutatni és feltételezi, hogy eleve nem is lehet színvonalas.
   De térünk rá végre konkrétan arra is, mit láttunk!
  Az első részben az Esküdtszéki tárgyalás című vígoperát. A zeneszerző Arthur Sullivan (1842-1900). Édesapja katonakarmester, klarinétos, így zenével telített légkörben nő fel. Ösztöndíjas a Királyi Zeneakadémián, tanul a lipcsei Konzervatóriumban. Ír zsoltárt, kantátát, kísérőzenét, balett muzsikát, de igazi hírnévre az angol operett és opera világhírű képviselőjeként tesz szert.  A librettista   W. S. Gilbert .  A történet tulajdonképpen  nem több, mint egy kis tréfa, egy bohózat, a zene azonban felemeli és az ábrázolt mulatságos (valóban létező, mindenki által ismert) figurák mellett a meglepő záró fordulatot  is úgy fogalmazza meg, hogy azzal nem csak illusztrál, hanem hozzá is tesz. Nem szeretnék többet elárulni a cselekményről, mert hátha sikerül ősszel még valahol fedett helyen is bemutatni az előadást , azokat is „becsalogatva”, akik most nem látták. A szereposztást azonban leírom, hiszen olyan vidáman, olyan kedvvel vettek részt mindnyájan a játékban, hogy élvezet volt nézni.
Felperes – Baranyi Anett
Alperes – Kecskeméti Róbert
Bíró – Jenei Gábor
Törvényszolga – Kolozsi Balázs
Ügyvéd – Tötös Roland
Esküdtek: Demeter Sándor, , Görög Patrik, Hegedűs Richárd, Molnár Róbert, Márton András
Esküdtnék: Jambrik Boglárka, Kiss Nóra, Majláth Marianna, Orth Éva
Koszorús lányok: Kurucz Zsuzsa, Vajda Éva
Az előadást (mindkét részét)  Szatmári György, a Miskolci Nemzeti Színház színművésze rendezte. Nyilván a helyszín adottságaihoz és technikai korlátaihoz kellett alkalmazni a hangszerelést – Regős Zsolt (miskolci színház) munkája – s a rendezésnek pedig mindehhez alkalmazkodnia kellett. Könnyed, sőt jó értelemben laza  és humoros az előadás,  ének, gesztusok, mimika, mozgás kellemes összhangját megteremtve, időnként  „idézetekkel” utalva a cselekmény eredeti korán túllépve  a mára is.
   Az este második részében egy  eredetileg prózai kabarétréfának született művet láthattunk. Írója László Miklós. Éjféli operabemutató a címe, de mindenki csak úgy ismeri inkább: Mama, fogjál nékem békát (daloljunk vagy lőjek?)...  Így értendő tehát a kis vízi állatkák címszerepe és ők időnként igyekeztek is kuruttyolásukkal, brekegésükkel hangot adni véleményüknek. Ez is hozzá tartozhat a nyári színházi este varázsához! A  zenés változat, az opera paródia muzsikáját Vujicsics Tihamér komponálta. A fent már felsorolt szereplőkön kívül (akik valamennyien színre léptek ebben a részben is) meg kell említenünk Regős Zsoltot, mint őrült zeneszerzőt és  Baráth Zoltánt, mint színigazgatót.  
   A Pinceszínház kezdeményezése, az operaműfaj élő jelenlétének megteremtése Egerben mindenképpen  figyelmet és támogatást érdemel. Reménykedjünk a folytatásban!


* Az íráshoz kapcsolódik az új szavazás: Szeretne-e Egerben operaelőadásokat is látni?

* Ez az írás a polusonline.com
-on is olvasható.

 

M3 - SZÍNHÁZ

2014.07.26. 10:55

 A Magyar Televízió retro csatornáján rendszeresek a színházi közvetítések, színészekkel készült portéfilmek, szórakoztató műsorok. A következő napokban például ezek:

Július 28. hétfő

   15.45 Pompadour bikiniben – operett/musical 1967
   20.25 Gorkij Éjjeli menedékhely – színházi közvetítés  1980
július 30. szerda
   16.55 Színész vagyok – Törőcsik Mari 1977
augusztus 4. hétfő
   20.20 Goldoni: A kávéház – színházi közvetítés 1995
augusztus 5. kedd
   14.40 Rátonyi Róbert vendége: ifj. Latabár Kálmán 1984
   20.20 Koltai kabaré – Illetékes elvtárs a Közgázon 1991
augusztus 6. szerda
   21.10 Szakonyi Károly: Adáshiba – színházi közvetítés 1979

ÉVFORDULÓ - SOROZAT A SOROZATBAN

2014.06.25. 22:28

 Augusztusban lesz 110 éves az egri színház. A Színháztörténeti sorozaton belül 10 részes - hamarosan kezdődő - "sorozat a sorozatban" köszönti az évfordulót. Az egyes részek terveim szerint a következő időpontokban követik egymást:
július 4.
július 18.
augusztus 1.
augusztus 17.
augusztus 20.
augusztus 24.
augusztus 28.
szeptember 1.
szeptember 8.
szeptember 13.

 

A BLOGON KAPOTT ELŐSZÖR NYILVÁNOSSÁGOT A POSZT VILMOS-DÍJAS KORTÁRS MAGYAR MŰVE

2014.06.20. 21:52

Bővebben a Pécsi Országos Színházi Találkozó menüpontban!
* A díjnyertes mű megtalálható a Kortárs magyar darabok menüpontban.

 

SZÍNHÁZI JELLEGŰ PROGRAMOK A MÚZEUMOK ÉJSZAKÁJÁN EGERBEN

2014.06.19. 12:58

 2014.06.21. SZOMBAT

Bródy Sándor Megyei és Városi Könyvtár

Kamishibai - Japán papírszínház. Pauer Erika könyvtáros mesél

Egri Vár

17.45 Falra mászni tilos! – mulattató vásári komédia

Kepes Intézet

18.30 Edith Piaf dalai és élete - Nádasy Erika, kísér Nagy Zoltán
21.30 Ballada a tűnt szeretőkről - tánc improvizáció néhány
         versre. Az örök téma a szerelem, Bimbódzó, vágyott,
         beteljesült, reménytelen, kimúlt, fájó, szárnyaló, gyötrelmes
         szerelem... Hogyan ábrázolja a szerelmet a költészet?
         Hogyan a kortárs táncművészet? Mi történik, ha két színész
         - Marjai Virág és Ozsgyáni Mihály - beszél a szerelemről
         és mi történik, ha erre két táncos -  Emődi Attila és Nagy
         Csaba - improvizál?

Kis Zsinagóga

21.00 GoBe Társulat: Fehér fal - kortárs táncszínházi előadás
        

MEGÚJULT A KÉPKIRAKÓ

2014.06.17. 14:35

  Az eddigi 3 helyett 10 képpel (ezek közül csak egyetlen maradt meg a korábbiakból) lehet játszani a Képkirakó menüpontra kattintva.

 

OTTHONI BÁBSZÍNHÁZAK

2014.05.10. 17:48

   A cseh bábkultúra részei az otthoni játék bábszínházak is. Két szép példájukat Prágában, egy kiállításon fotóztam.





 

AZ ALMAFA ÁRNYA MEGY

2014.05.09. 20:55

Az Almafa árnya megy hanyadszor
a darab ha felhő van megszakad
nyolckor kinyitja és este hatkor
pakol zárja teátrumát a Nap

áll a címszereplő hajladozva
sehol a földön fetrengő árnyék
diszkrét csillárfénnyel ég a bodza
a pótszékről felállnak anyámék

és kifelé csoszog a nézősereg
a fűben száz elszórt tücsökzsabó
és összetiporva a hangszerek
dühöng a kellékes meg a szabó

a jegyszedő varjúlány magára
csippenti az árnyak maradékát
és mennek bele az éjszakába
kurjongatva a szalóki békák

az ölemben hét nyúlfi sipákol
fáznak csórók a szürke melegben
a cica ásít a kutya jámbor
szívünkben denevér szárnya rebben.

Szalóczi Géza

 

KIÁLLÍTÁS

2014.05.04. 14:20



Megnyitó: 2014. május 8. 16.30, Eger, Főegyházmegyei Könyvtár Barokk terme, Eszterházy tér 1. I. emelet 223.
 

NYITOTTAK VAGYUNK

2014.03.29. 19:00

   Közéleti személyiségek, köztük színészek hívják fel a figyelmet arra, hogy nyitottnak lenni megéri, ne hallgass az előítéletekre!
   A Nyitottak Vagyunk kezdeményezéshez és akcióihoz mindazon vállalatok, szervezetek, közösségek csatlakozhatnak, akik egyetértenek a kezdeményezés céljaival és ezt nyilvánosságra is kívánják hozni, továbbá nem kötődnek pártpolitikához.
      A kezdeményezés elindítói a csatlakozók tevékenységét, magatartását nem ellenőrzik, és a csatlakozottak tevékenységéért, magatartásáért felelősséggel nem tartoznak. Fenntartják ugyanakkor a jogot arra, hogy visszavonják azoktól a részvételi lehetőséget, akik nyíltan a kezdeményezés céljaival ellentétes magatartást tanúsítanak.
   Alapvető értéknek tekintik, hogy másokat teljesítményük, tetteik alapján ítélnek meg, tekintet nélkül nemre, életkorra, szexuális orientációra, nemzeti, etnikai hovatartozásra vagy származásra, politikai meggyőződésre, fizikai és egyéb adottságokra.

                                                             Forrás: szinhaz.hu

Az eddigi csatlakozók száma 669, köztük például az Auchan, Cinema City, ELTE Vitaklub, epiteszforum.hu, Google, Heti Világgazdaság, Kék Művészügynökség Kft., Magyartanárok Egyesülete, Városkommunikáció blog, Vodafone Zrt., WWF Magyarország...


 

SZÍNHÁZI VILÁGNAP 2014

2014.03.27. 00:04

 1962 óta ünnepeljük a Színházi Világnapot. A Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) minden évben a színházi világ egy jelentős személyiségét kéri fel, hogy fogalmazza meg üzenetét a művészek és a közönség számára. Legelőször Jean Cocteau szövege hangzott el több mint húsz ország színpadán. Idén Brett Bailey dél-afrikai drámaíró, díszlettervező, rendező fogalmazta meg gondolatait. Az 1967-ben született művész a hagyományos dramaturgiát szétrobbantó darabjaiban, előadásaiban a posztkoloniális világ kérdéseit feszegeti.

Brett Bailey színházi világnapi üzenete 2014. március 27-re

  Ahol emberi közösség van, ott megjelenik az Előadás elfojthatatlan Szelleme.
   Kis falvakban a fák tövében, a nagyvárosok rafinált színpadán, az iskola előcsarnokában, mezőn, templomban; nyomortelepen, köztéren, szabadidő központban és belvárosi alagsorban gyűlnek össze az emberek, hogy elmerüljenek abban a tiszavirág életű színházi világban, amelyet teljes létünkkel, lélegzetünkkel és hangunkkal teremtünk meg, hogy kifejezzük emberi mivoltunk bonyolultságát, sokféleségét, sebezhetőségét.
  Összegyűlünk, hogy sírjunk és emlékezzünk, nevessünk és elmerengjünk, hogy tanuljunk, állítsunk és elképzeljünk valamit. Hogy elgyönyörködjünk a technikai tudáson, hogy megjelenítsük az Isteneket. Hogy visszafojtott lélegzettel figyeljük, azt, hogy mindannyian mennyire nyitottak vagyunk a szépre, az együttérzésre és a szörnyűségre. Hogy feltöltődjünk és erősebbek legyünk. Hogy ünnepeljük a különböző kultúrák gazdagságát és szertefoszlassuk a bennünket elválasztó határokat.
 Ahol emberi közösség van, ott megjelenik az Előadás elfojthatatlan Szelleme. Az előadás közösségből születik, és különböző hagyományok maszkjait és jelmezeit ölti magára. Az előadás felhasználja a nyelvet, a ritmust, a gesztusokat, és megtisztítja az utat közöttünk.
 Mi művészek, akik ezzel az ősi Szellemmel dolgozunk, arra ítéltettünk, hogy szívünkön, gondolatainkon és testünkön átszűrve feltárjuk a valóságot a maga mindennapiságában és fénylő titokzatosságában.
 Egy olyan korban, amelyben sok millió ember a túlélésért küzd, elnyomó rendszerektől és a kizsákmányoló kapitalizmustól szenved, menekül a konfliktusok és a nehézségek elől, egy olyan korban, amelyben magánéletünket behálózzák a titkosszolgálatok, és tolakodó kormányok cenzúrázzák minden szavunkat; egy olyan korban, amelyben erdőket irtanak ki, fajokat végeznek ki, és óceánokat szennyeznek: mi az, amiről beszélnünk kell?
 Ebben az egyenlőtlen világban, amelyben a legfőbb hatalom birtokosai arról akarnak meggyőzni minket, hogy létezik egyetlen nemzet, egyetlen faj, egyetlen nem, egyetlen szexuális preferencia, egyetlen vallás, egyetlen ideológia, egyetlen kultúra, amely felsőbbrendű az összes többinél, védhető-e az a gondolat, mely szerint a művészetek és a politika szétválasztható?
  Mi, az arénák és színpadok művészei, vajon alávetjük-e magunkat a piac kilúgozott igényeinek, vagy élünk a hatalmunkkal, megnyitjuk az emberek szívét és gondolkodását, magunk köré gyűjtjük és lelkesítjük, elvarázsoljuk, megvilágosítjuk őket, és a reményre, az őszinte együttműködésre épülő világot teremtünk?

                                                          Forrás: ITI Magyar Központ

 

 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások