gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Napló
Archívum - 2011.

A MAGYAR SZÍNHÁZI TÁRSASÁG ELNÖKSÉGÉNEK NYÍLT LEVELE A GÁRDONYI GÉZA SZÍNHÁZÉRT

2011.06.07. 22:16

   Önhibáján kívül csődhelyzetbe került egy színház, a megszűnés veszélye fenyeget egy társulatot. Egy olyan városban, Egerben, ahol évek után sikerült ismét saját társulatot létrehozni, ami a nem kevés anyagi áldozat árán felújított épületben az egész országban hirdette a város jóhírét, hozott létre közönség- és szakmai sikert elérő előadásokat.
   És most veszélyben mindez, mert a megye nem akarja - nem tudja - többé finanszírozni az intézményt.
   A Magyar Színházi Társaság Elnöksége ezúton fordul a megye és a város vezetőihez, ne hagyják, hogy megszűnjék a Gárdonyi Géza Színház, ne hagyják elvenni a fiatal generációtól a színházbajárás lehetőségét a térségben. Kérjük, tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy továbbra is fennmaradhasson a város és a megye egyik legfontosabb kulturális intézménye, az egri Gárdonyi Géza Színház!
   Minden magyar színház nehéz helyzetben van. Az egész magyar kulturális élet nehéz helyzetben van. Az egész ország nehéz helyzetben van. Válság van, megszorítások vannak. Ebben a helyzetben legalább azt ne romboljuk le, amit közösen építettünk fel! Önök tudják legjobban: megszűntetni valamit egy tollvonás, felépíteni viszont hosszú évek kitartó munkája.
   A válságból való kilépéshez, a válsággal való küzdelemben éppen közös értékeinkre kellene támaszkodnunk. Kultúránk, színházi életünk az.
   Ne hagyjuk elveszni a Gárdonyi Géza Színházat!

Budapest, 2011. június 7.

A Magyar Színházi Társaság Elnöksége

* A Gárdonyi Géza Színház tagja mind a Magyar Színházi Társaságnak, mind a Magyar Teátrumi Társaságnak.

 

MEGINT BÚCSÚ...

2011.06.04. 22:53

Ezek már ilyen hetek...
   Ma este ismét búcsúztunk. Az évad utolsó előadása volt, de nem csak erről volt szó. Ma ismét voltak, akik utoljára álltak az egri színpadon, ismét könnyes szemeket láttunk és ismét állva tapsolt a közönség... (Lásd még korábban: Szemek 05.06. és Különös éjszaka 05.08.!)
  Az előadást követte a 14 év után szintén búcsúzó Egri Páholy utolsó partija, ahol a páholy tagjainak szavazata alapján Bozó Andrea és Kaszás Gergő lett az évad díjazottja. Gratulálunk!
  S hogy mi lesz szeptembertől? Nem szívesen írok róla a blogon - már csak valamiféle "kabalából" sem, de homokba sem dughatom a fejem - lásd az S.O.S. című 05.31-i bejegyzést!

 

BLOGOLVASÓK SZERINT AZ ÉVAD LEGJOBB... 2010/11

2011.06.03. 22:25

   

Összesen 963 voks érkezett. Köszönöm a szavazatokat. A nyerteseknek köszönjük az emlékezetes, szép estéket! A szavazás eredménye Az évad legjobb... rovatban található!                      

S.O.S.!

2011.05.31. 16:15

S.O.S.! A direktor drámai hangú levele a miniszternek:

"Alulírott Blaskó Balázs, mint az egri Gárdonyi Géza Színház 2011. február 1. óta kinevezett egyszemélyi felelős igazgatója, a gondjaimra bízott intézmény végső óráiban fordulok Önhöz.

NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUMA                                      

1054 Budapest, Akadémia u. 3.                                                              

Réthelyi Miklós

miniszter úr részére

Tisztelt Miniszter Úr!

 Alulírott Blaskó Balázs, mint az egri Gárdonyi Géza Színház 2011. február 1. óta kinevezett egyszemélyi felelős igazgatója, a gondjaimra bízott intézmény végső óráiban fordulok Önhöz.

Heves megye egyetlen, idén az önálló társulat újraalakulásának 25. éves jubileumát ünneplő - 11 éve, a polgári kormány idején mintegy 1,5 milliárd Ft-ból felújított  -gyönyörű színházát februárban hozzávetőlegesen 25 millió Ft számlatartozással vettem át. Ez az összeg mára megközelítette a 60 millió Ft-ot. Ez az a támogatási arány, amelyet a fenntartó Heves Megyei Önkormányzat tragikus likviditási problémái miatt színházunk nem használhatott fel a 2010-es gazdasági évben. A hiányt önhibánkon kívül, hólabdaként görgetjük magunk előtt, s mára lavinaként temeti Társulatunkat maga alá!

Ebben a magatehetetlen helyzetünkben érte az Ön által nyilván pontosan ismert pervesztés Heves megye Önkormányzatát, amelynek következtében fenntartónk adósságkezelő biztos gondnoksága alá került.

A vészforgatókönyv szerint elsősorban a kötelező feladatok ellátásának biztosítása élvez prioritást, így az önként vállalt kötelezettségek, mint a Gárdonyi Géza Színház működésének finanszírozása is, tizedrangú kérdéssé vált.

Ezen körülmények között utasítás szerint nem vállalhatok olyan hosszú távú kötelezettségeket, mint a társulatépítő szerződtetési folyamat lezárása, amelyre a 2011/2012-es színházi évad épül, ezzel összefüggésben nem tudok műsortervet hirdetni, és megkezdeni a bérletárusítást, amely saját bevételként megalapozhatná az őszi szezonkezdést. Tetszhalott állapotba kerültünk!

Amennyiben esetleges saját bevételeink a megye hiányát csökkentik, de akár saját színházunk múltjának felhalmozódott adósságát kezelik, feléljük színházunk jövőjét.

A magyar kultúra védelmében, Eger, s a megye színházkedvelő közönsége, gyermekek, fiatalok, felnőtt - és nyugdíjas nézőink, valamint az egri Gárdonyi Géza Színház 124 közalkalmazottja, mintegy 40 más munkaszerződésű dolgozója, és családtagjaik nevében, a színház létezésétől közvetve, vagy közvetlenül függő művészek, műszakiak, irodai dolgozók, és hozzátartozóik, közel 500 ember életlehetőségének megtartása érdekében fordulok Önhöz, a nemzeti erőforrásokat ápoló miniszterhez segítségért.

Tisztelt Miniszter Úr!

A 25 éve újra saját társulattal működő egri Gárdonyi Géza Színházat főként a költségvetésben garantált, de nem átadott, ezért nem felhasznált 60 millió forint fenntartói támogatás hiánya juttatta ebbe az ellehetetlenült állapotba. Tisztelettel kérem tehát Miniszter Urat, hogy a rendelkezésére álló keretből, vagy egyéb fellelhető forrásból, lehetőleg rapid sürgőséggel tegyen intézkedést az életmentő hiánypótlásra, mert ha nem tudom megalapozni a következő évad indítását – nem beszélve az Előadó-művészeti törvény által előírt mutatók alulteljesítésének negatív következményeiről – kihalt színházunk homlokzatára ősszel könnyen az „Élt 25 évet” felirat kerülhet.

Amennyiben lehetőségem lesz „0”-ról indulni, megvan az a válságkezelő, takarékos működést biztosító intézkedési tervem, amellyel a Gárdonyi Géza Színház kiegyensúlyozott középtávú jövőjét hatékonyan tudom biztosítani.

Tragikus helyzetünkről dokumentumokkal alátámasztva tájékoztattam Szőcs Géza államtitkár urat és Schmidt Ágota kabinetvezető asszonyt, akinek mindenre kiterjedő, részletes, tényfeltáró iratanyagot is mellékeltem.

Válaszát és gyors, hatékony segítségét remélve tisztelettel:

Blaskó Balázs színész - rendező, az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatója

E g e r, 2011. május 24."

        

KÖZÖNSÉGDÍJ 14-SZER - ÉS A 15.?

2011.05.19. 12:23

   „Közönségdíj az évad legjobbjainak. Az egri Gárdonyi Géza Színház és a Heves Megyei Hírlap idén is meghirdeti közönségdíját. A rendszeres nézők közül felkértünk hatot, tegyenek javaslatot az évad legjobb színészére, színésznőjére és rendezőjére …… az általuk kiválasztott  színművészekre és a legjobbnak ítélt előadások rendezőire lehet szavazni – az évad végéig – a Heves Megyei Hírlapban és a Grátiszban megjelenő szavazólapon, illetve – naponta 6 óránként – a HEOL.hu-n 2010. június 3-án 10 óráig.”
   Így szólt a tavalyi felhívás.
  Az idén nem találni nyomát. Ezek szerint most - amikor éppen 15. alkalommal adhatták volna át -, nem lesz. Én sajnálom, hiszen az érintettek ebben az évadban is dolgoztak. Hogy ne tévedjek esetleg, írtam egy érdeklődő e-mailt a heol-hu-n a Kapcsolat pontban megjelölt címre. Ezt a visszajelzés tanúsága szerint el is olvasták, de semmiféle válaszra nem méltatták...  

 

VOLT EGYSZER EGY SZÍNHÁZI MELLÉKLET

2011.05.17. 19:45

 

    Színházi tárgyú írásaim a következő helyeken jelentek meg: Egri Riport, Gárdonyi Napló, Heves Megyei Hírlap SzínLap, Mezőkövesdi Újság, Mezőkövesdi Szivárvány, Prágai Tükör, Premier Plan – és volt egy Magyar Televízió interjú is (lásd a Gárdonyi retro 1993 rovatban), amit a Gárdonyi Géza Színház igazgatói irodájában vettek fel –, de szám szerint a legtöbbet a Heves Megyei Nap közölte.

A lap 1994. március 15. és 1999. január 31. között jelent meg.
  1995. április közepétől minden második héten színházi melléklettel jelentkezett 1996. szeptember végéig, amikor a Színház saját lapot és egyben műsorfüzetet indított, s emez megszűnt.
   Ezalatt 57 cikkem jelent meg.
  Örültem, hogy összesen talán kétszer esett meg, hogy a leadott írásomon bármit is változtattak volna (ez a két alkalom is csak némi rövidítés volt) és minden második szerdán izgatottan mentem megvásárolni az újságot. A cikkeket ma is őrzöm. Szívesen gondolok vissza erre az időszakra. Az akkori örömöt nem kisebbíti két üröm az örömben eset sem – bár ezek is eszembe jutnak…
   Az egyik írásom ötletét egy képeslap adta, amelyet a hajdan volt egri színház képével Nagybátony-Ófaluban fedeztem fel, Barják Gyula magángyűjteményében. Elkértem, hogy megmutathassam az olvasóknak, és írjak hozzá a kép és a szöveg alapján egy kis történetet.Azzal a feltétellel adtam át, hogy természetesen visszakapom, de hiába kértem, "nem találták". Ezt akkor sem értettem és azóta sem...
   A másik: az újjáépített színház 2000 nyarán történő megnyitására jelent meg egy reprezentatív kötet, Az egri színház anno és ma címmel. Fotók, tények, adatok, visszaemlékezések, műsortervek, kritikák – de csak  a másik egri napilap írásait idézte, holott a Gárdonyi Géza Színházzal rendszeresen és szeretettel foglalkozott A Heves Megyei Nap is!

* Facebook hozzászólás: Igen, kedves barátaim, volt egy csodálatos csapat, mely ma is sikeres lehetne! Ez talán a Heves Megyei Nap megyei napilap, a " zöld fejléces" újság csapata, mely a "felső utasításos megszüntetés után még mindig keresi a helyét a tájékoztatásban"! Nem tudnak információim szerint az olvasók ma azonosulni a Heves megyei Hírlap egész oldalas reklámjaival. Hiszen ez a kártékonyan befolyásolja az előfizető napi információ igényét és pénztárcáját! Szabó Vilmos

 

VISSZAVÁRJUK BÉRLETESEINKET! – DIREKTORI KÖSZÖNTŐ

2011.05.14. 10:01

Mélyen tisztelt Publikum! Kedves Közönség!

   Kegyelmi állapot, amikor színpad és nézőtér együtt lélegzik. Vágyaim szerint az elkövetkező években szeretnék visszaadni Önöknek valamit abból a lelki adományból, amellyel az évek során kőszínházi és nyár esti találkozásaink alkalmával gazdagítottak minket. Viharos vastapsok hallatán érzett felemelő és megrendítő érzések, elismerések, jó kívánságok, vélemények bennem az elmúlt évek alatt felelősségvállalássá értek, szolgálatkészséggé nemesedtek.
  Immár negyed százada élünk együtt szeretett és gyönyörű városunkban, s találkozunk évadról-évadra az idén 25. évét betöltő Gárdonyi Géza Színházban. Nagyon sok szeretetet, megbecsülést kaptam Önöktől az elmúlt évtizedekben és sok-sok felejthetetlen hangulatú előadás pereg emlékezetemben (La Mancha lovagja, Salemi boszorkányok, A Padlás, Komámasszony, hol a stukker?, Ismeri a Tejutat?, A Fösvény, Az ember tragédiája, a Tizenkét dühös ember, az Egri csillagok) – hogy csak néhányat említsek a nem is olyan távoli múltból…
  A 2011/12-es, jubileumi évadban minden műfajban magyar szerzők - klasszikusok és kortársak - műveihez hívom Önöket. Szeretném, ha múltunk, jelenünk és lehetséges közös jövőnk alapkérdéseiről együtt gondolkodnánk előadásaink során. Katartikus, megrendítő, meghitt pillanatokat hozó, elgondolkodtatva szórakoztató élményszerzés reményében kérem és szólítom Önöket a nézőtér soraiba.
   Reményteljes bizalmat kérek Önöktől magam és a Társulat nevében, hiszen csak a gazdag gondolatiságot sugárzó színpadon lévők és a zsúfolt nézőtér örömteli egymásra találása jelenthet valódi színházi élményt színész és közönség számára egyaránt.

Tisztelettel és szeretettel várjuk Önöket színházunk nézőterére!
                                                                                               Blaskó Balázs, az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatója
                                                                      
                       

KÜLÖNLEGES ÉJSZAKA

2011.05.08. 03:14

   Voltak és remélem, lesznek is még életemben éjszakák, melyeknek emléke megmarad. Akadnak köztük furák, misztikusak, kalandokkal telik, s akadnak meghittségükkel emlékezetesek. Ilyen ez is, amikor ezt a bejegyzést írom.
   Este, az Olympia utolsó előadásán többen utoljára léptek az egri színpadra. Jó volt a közönség, sziporkázott a játék, siker volt, vastaps - álló ováció búcsúztatta őket. Boldog mosoly és megrendült könnyek a színpadon. Többszöri meghajlás. És még több is lehetett volna, volt egy pillanat, amikor a közönség még várta őket vissza, de egy kis késlekedés, s elhalkult a taps. „Úgy szerettem volna még egyszer utoljára kilépni a nézők elé, még készültem rá, hogy az lesz az utolsó pillanat, s úgy fáj, hogy már nem lehetett” – mondta Bozó Andrea a színészbüfében, ahol több órán át beszélgettünk az előadás szereplőivel, barátaikkal, színházkedvelő fiatalokkal, sok sírással, de nevetéssel is.
   És van még valami, amiért megmarad ez az emlék. Az a sok szeretet és zavarba ejtően megtisztelő szó, amit én kaptam ezen a különös éjszakán. Nagyon szépen köszönöm mindenkinek!    





Azon az utolsó héten minden este álló ováció volt!




 

ITT TARTUNK

2011.05.07. 00:29

   Hihetetlen, hogy egyesek agya képtelen feldolgozni a tényt, hogy a színházban nincs szükség rá, sőt tilos, hogy a telefonjuk bekapcsolva legyen. Az még csak hagyján, hogy esetleg maguktól elfeledkeznek róla, emberek vagyunk ugyebár, ezért minden előadás előtt elhangzik Tunyogi Péter tolmácsolásában az erre (is) figyelmeztető szöveg. De nem! Ők akkor sem kapcsolják ki. Csütörtökön is megszólalt egy előadás közben, pénteken is. Arra meg már szavakat sem találok (illetve amelyeket találok, azokat nem tűrné a nyomdafesték), amikor a jellegzetes, egyéni csengőhang nyilvánvalóvá teszi, hogy ugyanaz a készülék szólal meg többször is egy előadás alatt – vagyis a „kedves” néző még az első alkalom után sem érezte úgy, hogy el kellene némítania. Pénteken este már nem csak az előadás előtt hangzott el a figyelmeztető szöveg, de a harmadik felvonás előtt újra be kellett adni. Itt tartunk… 
 

SZEMEK

2011.05.06. 00:07

   A Mester és Margarita - utolsó előadás. A szereplők közt Görög László, aki csütörtökön utoljára lépett színpadra Egerben. Saját döntése volt - igen. De mégis... Fegyelmezetten tette a dolgát, nem lépve ki a szerepéből,  mégis kicsit másképp mint eddig. Alig észrevehetően, de búcsúzott.  Megmaradtak bennem a szemei, amint az utolsó pillanatokban lopva körülnézett színpadon, s nézőtéren.

 

TÁMOGATÓI NYILATKOZAT ÉS PETÍCIÓ

2011.05.04. 23:10

   Néhány napja a kortárs táncot kedvelő fiatalok kérték fel más portálok mellett a blogot is a város polgármesterének írt petíciójuk ismertetésére. Ma pedig az egri színházban zajló változásokat támogató kezdeményezésről kaptam értesítést.
   Megtisztelő és örülök neki, hogy a blogot (olvasóival együtt) komolyan vehető médiumnak tekintik mások is. Erre való tekintettel teszem közzé mindkettőt, fenntartva, hogy a gardonyiszinhazblog.gportal.hu továbbra sem kíván a "csatározások" aktív részesévé válni. 

 

***

Alulírottak, színházszerető polgárok kijelentjük, bízunk az egri színház 2011 februárjában kinevezett új igazgatójának, Blaskó Balázsnak szakértelmében, és támogatjuk azokat a művészeti elképzeléseket, melyeket követni kíván. Pártoló figyelemmel követjük a színház tánctagozatának újjászületését is, melyet magasan kvalifikált, a néptánc-, a moderntánc- és a klasszikus balett terén egyaránt jártas szakemberre kíván bízni.

Szeretnénk, hogy az Egri Gárdonyi Géza Színház körül keltett, hosszú hetek óta tartó negatív hírverés végre elülne, befejeződne.  Sajnálatos, hogy ez a nyilvánvalóan szervezett negatív kampány, hisztériakeltés az egri színház ellen ilyen méreteket öltött, átlépve már az ország határait is, és minden jóérzésű embert aggodalommal tölt el. Ezzel a folyamatos, gerjesztett negatív hírveréssel nemcsak a színháznak és a továbbra is ott dolgozóknak, művészeknek ártanak, hanem Eger város, a megye, és az ország megítélésének is.
* A támogatói nyilatkozatot online alá lehet írni,
itt.

***

 

Barta Dóra és társulata kell Egernek!

A nem létezőnek vélt közönség nevében írunk. Szeretnénk jelezni, hogy igenis élünk, lélegzünk és hangot tudunk adni véleményünknek. Barta Dóra és társulata, előadásról előadásra kalauzolt minket a kortárs és egyetemes tánc -  néhányunk számára eddig még ismeretlen - világába. Aki ott ült a nézőtéren, az megtapasztalhatta, hogy minden darabbal valami újat és izgalmasat mutattak meg nekünk, a művészet élvezetének egy egészen más aspektusát tárták fel előttünk. Ráébredhettünk, hogy nem csak szavakkal fejezhetőek ki olyan dolgok, melyek körül vesznek minket. Hatalmas könnyelműségnek tartanánk a város részéről azt, hogy ennyi elismert táncművészt, akik számos díjjal rendelkeznek, akikhez nemzetközileg elismert koreográfusok jöttek el, hogy velük dolgozhassanak, csak úgy elengedne. Arra kérjük a polgármester urat és a városvezetőket, hogy ha a város valóban szeretné itt tartani a fiataljait, sőt másokat is idevonzani, akkor igenis vegyék figyelembe azok művészeti és szellemi igényeit is! Tegyenek maradásukért!
* A petíciót online is alá lehet írni,
itt.            

           

NICSAK!

2011.05.02. 15:55

   Találós kérdés - melyik bemutatóról szólhatott ez a kritika?


   "……egy dolog az, hogy Egerben valóban ígéretes társulat szerveződött, s egy másik...hogy a bemutató háromnegyed háza az előadás végére jó félháznyivá zsugorodjék."  
  
   A megfejtés:

   Fordult elő ilyen régen is. 1989-es kritika részlete Schiller: Haramiák című darabjának  előadásáról, Erdei János tollából…
   „Úgy látszik, a magyar színházi életben nemcsak a kétszer kettő nem négy, de olykor az egy meg egy eredményeként sem kettő, hanem a semminél is jóval kevesebb adatik. Mert egy dolog az, hogy Egerben valóban ígéretes társulat szerveződött, s egy másik, szintúgy ígéretes dolog, hogy Valló Péter ezt megelőző itteni rendezése, a Figaro házassága legalábbis figyelemre méltónak tűnt. Így azután igencsak meglepő, hogy most a Valló Péter rendezte Haramiák-előadáson a mű tragikus(nak szánt) pillanataiban a nevetés lágy hullámai söpörtek végig a nézőtéren - s okkal. Amiként Egerben eleddig arra sem igen volt példa, hogy a bemutató háromnegyed háza az előadás végére jó félháznyivá zsugorodjék. Most ez történt. Csábítóan könnyű lenne az okok keresését……..”

 

 

MEGLEPETÉS

2011.04.27. 14:07

  

   Van egy kis színházlátogató kör, tagjai Besenyőtelekről és Füzesabonyból járnak az előadásokra. A csoport lelke Kristonné Vidi Linda. Én csak a blog révén ismerem őket, írtak hozzászólást, megkértek tegyem közzé a művészeknek készített ajándék videójukat, a blog Facebook oldalán beszéltünk néhányszor. Most pedig megleptek! Csak annyit tudtam, hogy a tegnap esti előadáson ott kell lennem – előre egyeztettek velem biztos időpontot – hogy miért, azt nem árulták el. A meglepetés az volt, hogy készítettek néhány fényképet az előadás után az alkotók egy részével és velem – emléknek saját maguk számára és ajándéknak nekem. Köszönöm szépen!  

 

JÓZSEFTŐL OLYMPIÁIG - FÜGGÖNY ÉS…

2011.04.13. 23:36

   ...és most a közönség következik. Tapsol – vagy nem. Bár ez utóbbival még nem találkoztam. Tapsol, de korántsem egyformán minden produkciónak és nem egyformán minden este. Igen, tudom, hogy ez evidens, mégis szerettem volna elmondani, mert azon nem túl gyakori esték egyike volt a mai, amikor a közönség reakciója külön élmény. Minden produkciónak van egy sztenderd színvonala, amellett, hogy a művészek természetesen minden este a lehető legjobb, az ideális megközelítésére törekszenek. Csakhogy ez nem egyedül rajtuk múlik. Több más tényező mellett a közönségen is, akiknek reakciói, vagy azok elmaradása – ez megint több tényezőn múlhat - befolyásolja őket. Láttam az Olympia tegnapi két és egy mai előadását. Nagy különbség! Ma bizony sokkal inkább éltek a mondatok, a mimika, a gesztusok! S a publikum hálás is volt ezért. De mielőtt elmondanám, mi történt a végén, egy kicsit szeretnék visszaidézni két előadást a múltból. 1995-ben a Líceum udvarán láthattuk a József és a színes, szélesvásznú álomkabát című musicalt (akkora siker volt, hogy a következő nyáron is az ment és bekerült a kőszínházba is). A bemutató estéjén a finálé alatt eleredt az eső. Egyre jobban esett és esernyő talán ha kettő  vagy három volt az egész nézőtéren, mert koraeste nem tűnt szükségesnek hozni. És mégis, senki sem ugrott fel, hogy tető alá siessen. A színpad már kezdett veszélyesen csúszóssá válni, de egymást követték a ráadások és mindenki tudta, hogy ennek így kell lennie, hiszen az átázott közönség hosszú perceken át állva, nem mozdulva tapsolt! 2003-ban pedig a Valahol Európában bemutatója végén húsz percig (mértem!) zúgó taps dübörgött. S most itt az Olympia, amelynek előadásait -  nem venni észre butaság – a darabon túl mutató érzelmek is kísérnek. Egy szereplő kivételével valamennyien megválnak a következő évadtól a Gárdonyi Géza Színháztól és az őket kedvelő nézők tapsukkal erre is reagálnak. Ez már a bemutatón is jól látszott, amikor a szűnni nem akaró ünneplés közepette megrendült, sőt síró emberek álltak előttünk. Ma pedig, mintha vezényszóra történt volna, egy emberként pattant fel a teli nézőtér és állva tapsoltak hosszasan. Ha a bemutatón sírtak, most pedig mosolyogtak, örültek a színpadon.

* A hozzászólásokat egybe gyűjtöttem, ezért jelez a Hozzászólás-számláló csak 1-et...
  

THÁLIA VISSZATÉR?

2011.04.08. 00:05


 

Kerényi Jenő Thália című mészkő szobra az akkori új színházépülethez készült 1965-ben, de mert a közízlés nem fogadta el, az Érsek-kertbe került, ma is ott látható. A tervek szerint visszakerülhetne - a színház Klapka utcai oldalára.
 

A BLOG ELSŐ SZÜLETÉSNAPJA

2011.04.05. 00:27


   Személyes üzenetben (e-mail és facebook) érkező jókívánságokat is kaptam és nyilvánosakat is. Utóbbiakból idézek néhányat itt a bejegyzéshez kapcsoldó hozzászólásokban egy helyre összegyűjtve és mindenkinek, akár személyes, akár nyilvános volt, nagyon szépen köszönöm! J.F.

 

LINK

2011.03.28. 17:00

   A mai naptól a blog is szerepel a Gárdonyi Géza Színház honlapján ajánlott linkek között.

SOÓS IMRE-DÍJ SCHRUFF MILÁNNAK

2011.03.26. 00:37

   A MASZK Országos Színészegyesület Soós Imre-díját fiatal, pályakezdő színművészek vehetik át minden évben, a Színházi Világnapon. Idén a Gárdonyi Géza Színház tagja, Schruff Milán kapja a díjat. Gratulálunk!

 

A KÖZÖNSÉG KÍVÁNCSI SZERETETÉT, PÁRTFOGÁSÁT REMÉLI

2011.03.25. 00:56

Február 1-jétől Blaskó Balázs a Gárdonyi Géza Színház direktora. Azóta megismerhettük véleményét az előző tíz évről és gondolatait arról a színház-eszményről, amelyet Egerben megvalósítani kíván. Itt a blogon tudhatnak meg először konkrét részleteket elképzeléseiből.


- A társulat egy része megválik Egertől. Kik érkeznek a helyükre?

- Megdöbbentően nagy létszámú jelentkező van az ország minden tájáról, Soprontól Veszprémig és Nyíregyházától Szegedig.  Áprilisban lesz egy meghallgatás - ezt azonban semmiképp nem diplomás kategóriában gondolom, hiszen az egy másfajta minőség, bár jelentkeztek diplomás színészek is, fiatalabbak, középkorúak, sőt idősebbek… Ez nagy megtiszteltetés, mert egyfajta bizalmat jelent, azon túl, hogy mindenki keresi az egzisztenciális kiutat. Azt gondolom, hogy ezek nem véletlenek. Számomra megnyugtató jelzések. 50-60 között van azoknak a száma, akik elküldték bemutatkozó soraikat, önéletrajzukat, esetenként demo-felvételeikkel kiegészítve. Nagyon kíváncsi vagyok rájuk és a most felszabaduló közalkalmazotti státusokat velük, az ezen kívül esetlegesen hiányzó férfi-női szerepköröket pedig majd alkalmi megbízással töltenénk be.

- Tudhatunk már neveket is?

- E pillanatban egyelőre Kascsák Dórát tudom említeni, akit az egri közönség nagyon jól ismer a 90-es évek második feléből és most visszatér hozzánk. Egyénisége, az a fajta társulati szerep, amelyet ő be tud tölteni, fontos számunkra. Zám Andreára is szükség van, s gyakran fog színpadra lépni. Alkalmanként korábban megszokott, rég hiányolt arcok térnek vissza, mint Szilágyi Olga, Kincses Károly és több kedves, régi kolléga, akikről tudom, hogy milyen értéket képviselnek.

- A másik mindenkit érdeklő kérdés az, hogy mit láthatunk majd a színpadon. A színház előcsarnokában elhelyeztek egy ládát, amelybe mindenki bedobhatja a műsortervre vonatkozó ötleteit, javaslatait.

- A láda tartalma, a javaslatok nem a rövid távú tervezéshez adnak segítséget, hanem hosszabb periódusra, az elkövetkezendő öt éves igazgatói ciklusra szánjuk irányfelmérésnek.

- A következő évad tervezése azonban nem tűr halasztást…

- Március 27-én, a Színházi Világnapon - egyben a Stúdiószínházi Fesztivál nyitónapjának délutánján – ül össze majd első alkalommal az általam újra működtetni kívánt Művészeti Tanács. Tagjai: az a rendezői kar, amelyet felkértem a következő évadokban való együttmunkálkodásra, valamint dramaturg, drámapedagógus, zenei vezetőnk, a tánctagozat új vezetője, a társulatot képviselő három színészkolléga, valamint a társadalmi szervezetek képviseltében a Közalkalmazotti Tanács elnöke és a szakszervezet képviselője. Ennek a 12 tagú Művészeti Tanácsnak lesz feladata az évadot közösen kialakítani, gyakorlatilag jóváhagyni. Így képzelem én az előkészítés demokratikus útját, amelynek a végrehajtása már egy másik történet, mert az már nem lehet demokratikus sajnos. Azon már nem lehet vita. Az elképzeléseknek viszonylag bő kosara áll rendelkezésre. Én most 6 bérletes bemutatót tervezek, 3+1+1+1-et, azaz 3 prózai, egy zenés, egy tánc és egy gyerekelőadás. A stúdióban pedig szeretnék minimálisan 4  bemutatót tartani. Ezeket egyeztetnünk kell a nagyszínpaddal, mert a nagyon nagy szereplőgárdás nagyszínpadi előadások bő száma elsorvasztja a stúdiószínpadi lehetőségeket. Ezért is választottam a tartalmi összetevőkön kívül nyitóelőadásnak Sütő András Káin és Ábelét, amelyet én rendezek. Ez ötszereplős darab. Szeretném, ha egyszerre indulhatna prózai, zenés és stúdió produkció előkészítése és akár kabaré előadásé is az Uránia moziban. Utóbbiról az említett hatos körön kívül beszélek, hiszen az nem a színház épületéhez kötődne. A prózai előadásokról szólva éppen tegnap egyeztettem Csiszár Imre rendező barátommal, akit nagyra becsülök. A főiskolán párhuzamos osztályba jártunk, később főrendezőm is volt, sok munkáját ismerem, tisztelem az ő színházról alkotott elképzeléseit és az ő folyamatos jelenlétére is nagyon számítok. Móricz Zsigmond Rokonok című darabját rendezte volna elképzelésem szerint, de tett egy érdekes felvetést, Háy Gyula Mohács című drámáját ajánlotta figyelmembe, amelyről azt gondolom, jelentős és fontos pillére lehetne a következő évadnak, elképzelhető, hogy az kerül majd bemutatásra. Ha a zenés produkciókra gondolok, van egy érdekes, szép tervünk. A 2011/12-es évad vége felé kerülne bemutatásra Kálmán Imre Cirkuszhercegnő című operettjének egy cirkuszi sátorban történő előadása a Richter cirkusszal közösen, valódi idomárokkal, állatokkal, - tehát eredeti környezetébe helyezve, Moravetz Levente rendezésében. Harmonikusabb bérlet-kijátszásban és a stúdió célszerű kihasználásával szeretném elérni azt, hogy a bérletes előadások után nagyobb számban tudjunk bérleten kívüli előadásokat is produkálni, amellett, hogy biztosítjuk a bérletes előadásoknak az évadon belüli egyenletes elosztását. Szeretnék már novemberben egy feltehetően nagy érdeklődést kiváltó zenés produkciót bemutatni - a Mária főhadnagyot -, hogy miután kijátszottuk a bérletes előadásokat, maradjon idő és energia ezt a produkciót tekintve februártól már döntően bérletszünetes előadásokra. Húsvét előttre tervezem a Csíksomlyói passió című népi játékot, amely a tematika komolyságával párhuzamosan  zenei és játékstílusában vérbő, komédiaszerű elemekkel tűzdelt. Azt remélem, hogy több éven keresztül fogjuk tudni játszani. Még idén nyáron az Agria Játékok bemutatja  A fejedelem című új rock-musicalt, mely Rákócziról szól. Ezt szeretném a következő év tavaszán a Csíksomlyói passió után behozni a színházba is – de csak bérletszünetben. Azt gondolom, hogy nagyon sok érdekes csemege lesz a következő évadban. Nagyon remélem, hogy a közönség kíváncsi szeretettel fogadja, pártolni fogja elképzeléseinket.

- Zene és tánc. Könnyen adódó asszociáció. A tánctagozat működése az eddigiektől eltérő lesz?

- Nem az alapvető működése lesz eltérő, azonban műfaji tágítást szeretnék. Azzal kezdeném, hogy a színpadra kerülő zenei műfajok körét szeretném bővíteni. Az opera felé is kitekintenék. Gondolok például A kékszakállú herceg várának tánccal kiegészített operai változatára. Nagy valószínűséggel erre talán már a következő évadban sor kerülhet. Nagyon szeretem Balázs Béla három egyfelvonásosának (A kékszakállú…, A fából faragott királyfi, A csodálatos mandarin) különböző formában történő feldolgozásait. Ezt az irányt szeretném ajánlani a tánctagozatnak, mint befogadható, történetet közlő, esztétikumában, mozgás-variációiban követendő utat. De említettem az Uránia moziba tervezett előadásokat. Ez klasszikus, Nagy Endre-féle kabaré lenne, konferansziéval, állandó elemekkel, és köztük állandóan frissülő aktuális tartalmakkal. Ebben is elképzelhetőnek tartom a tánctagozat egyik megjelenési, bemutatkozási lehetőségét.

- A helyszín hivatalos neve Uránia Film- és Revüszínház…--
 
- Igen, akár revü formájában is.

- A direktori teendők mellett van-e szándék színészi munkára?

- A mindennapi előadásra koncentrálás, színészi felkészülés komoly erőpróba. Nem tudom elképzelni, hogy jelenlegi napi elfoglaltságom mellett mondjuk egy Lucifer vagy Harpagon nagyságrendű szerepet nyugodt lelkiismerettel tudnék vállalni. Egész más irányú agyi működést követel. Kibékíthetőbb a rendezői feladatvállalás, arról nem beszélve, hogy a rendezésben rejlő lehetőségek komplexitása – zene – képzőművészet - szcenika összefüggései és az ebből felmutatható tartalom nagyon izgat. Színészként egyébként soha nem voltak szerepálmaim, mert azt gondolom, hogy nem egészséges színésznek szerepálmokat dédelgetni – néha nagy baj van, ha megkapja… Persze biztosan fogok színpadra lépni is, de nem a következő évadban.

- Az előző két igazgatóváltás a színház arculatának változtatását is magával hozta.

- Alapvető, komoly és tervszerű arculat-változtatást tervezek a Gárdonyi Géza Színház minden felületét, megjelenési-jelentkezési módját tekintve, szórólapok, plakátok, homlokzati megjelenések, a szervezőiroda környéke… Az elmúlt évek kicsit eklektikus arculatát nem igazán szerettem. A láthatóság, érzékelhetőség, figyelemfelkeltés, egyértelműség, ízlésesség és komolyság irányába kívánok elmozdulni. Gusztusos, kézbe vehető és eltehető műsorfüzeteket szeretnék például, amelyekben esetenként kinyílik egy ablak a múltra, régi arcok, hangulatok merülnek fel - ez a színház sajátja.

- Magának a színházépületnek is van arculata. Két oldalán egy-egy most üresen álló és összevissza firkált kőfülke áll, amelyek ebben az állapotban nem méltóak a hely szelleméhez. Rostás Piros Bea szobrainak elhelyezését tervezték ott eredetileg.

- Igyekezni fogok később ezt is megoldani, ahogyan más terveim is vannak a környezettel. Kerényi Jenő 1967-ben, az akkori új épülethez tervezett egy Thália című kőszobrot, egy fekvő-könyöklő nőalakot. Nem találkozott a közízléssel, mert kicsit előreszaladt formájában, plasztikai kifejezésmódjában, ezért kikerült az Érsek-kertbe, esetlegesen elhelyezve, méltatlan körülmények közé. Szeretném ide visszahozni, meg is találtuk a helyét, a Klapka utca felöli park sarokrészére, posztamensre helyezve. Édesapámnak, Blaskó János festőművésznek pedig egy Színház című képe található Eger Megyei Jogú Város valamelyik pincéjében, ígéretem van rá, hogy valahol a színház épületében tudjuk elhelyezni.

- Ez az interjú egy internetes blognak készül. Milyen jelentősége, szerepe lehet az internetnek a színház életében, a közönséggel való kapcsolattartásban?

- A pályázatomban van egy viszonylag hosszú és bonyolult, de ugyanakkor számomra nagyon fontos rész, amely egy virtuális színház felépítését, annak a működését magyarázza. Ezt a fiatalokkal való napi kapcsolattartásra szánom, játékos módon, vetélkedő-szerűen, kicsit hasonló módon a népszerű Honfoglaló játékhoz. Egy-egy előadással kapcsolatosan, annak különböző összetevői lennének a minél hamarabb „elfoglalandó” részek. Mindenképp azt gondolom, hogy ennek az eszköznek a színházra való nevelésben, szoktatásban, a figyelem felkeltésében végtelenül nagy jelentősége van, használni kell azokat a lehetőségeket, amelyeket kínál. Szeretném is kiaknázni és a tapasztalatok alapján mindig fejlesztve, gyakorlatilag napi-heti frissítésben alkalmazni, aktualizálni. A mellé a dramaturgiai csoport mellé, amely szándékaim szerint feláll majd, s félig-meddig már körvonalazódik szeretném rendelni azt az informatikust, aki a színházban dolgozik, s ezt a feladatot ennek a team-nek a tevékenységi körébe rendelni.

- Az internetes jelenlét alapeszköze a színház honlapja…

- Ennek külsejét, szerkezetét is változtatni szándékozom. Itt feltétlenül ki kell azonban térnem arra, hogy ez a mostani állapot, mely szerint február 1-jétől teljes jogkörrel rendelkezem, mint igazgató, igen szerencsétlen helyzetet teremtett abban az értelemben, hogy egyszerre kellene mindent megoldanom, a színház gazdasági helyzetének orvoslását, a következő évad előkészítését, a társulat építését, előadások felújítását, a Prolik POSZT-ra juttatását, a Látogatók gondozását azért, hogy a Stúdiószínházi fesztiválon bemutatható legyen. Most nagyon hirtelen, s egyszerre zúdultak rám a problémák, feladatok, amelyek közt a honlappal való foglalkozás a kisebbek közé tartozik. Feltételezve egy harmonikusabb helyzetet, olyan munkába állást, amely tiszta helyzetben történik, lehet, hogy már akár itt is tarthatnék 2 hónap után, de így, amire valóban napi aktualitássá válik feladatként, addig hónapok fognak még eltelni.

- A honlap vendégkönyve?

- A vendégkönyv fontos, de szeretném, ha moderálás mellett működne – ez most már így történik. Komoly véleménynyilvánítás és vállalt vélemények tárháza kell, hogy legyen, nem a partvonalról bekiabálók egymásnak üzengető felülete. Nagyon fontosnak tartom a helyes használatát.

- Ehhez az is hozzátartozna, hogy a kérdéseket valaki meg is válaszolja a színház részéről.

- Feladatává fogom tenni a sajtófigyelő felelősnek, hogy néhány napi rendszerességgel figyelje, lehetőség szerint válaszolja meg.

- Végül egy személyesebb téma. Amikor exkluzív interjút kértem a blog számára, azonnal igenlő választ kaptam.

- Ugye, te magad nagyon nagy rátekintéssel és átlátással vagy a Gárdonyi Géza Színház napi programjára és működésére, és szinte minden nap minden előadást akár látsz is. Azt gondolom, nagyon-nagyon jó dolog és személy szerint nagyon örülök annak, hogy ez a blog, amelyhez mindenki kapcsolódhat, kifejtheti a véleményét, működik. A magam részéről hasznosnak gondolom és köszönöm, hogy létrehoztad. Roppant tanulságos lesz figyelni és elgondolkodni.

- Elképzelhető, hogy a színház honlapján szerepeljen az ajánlott linkek között?

- Nincs semmi akadálya.

- Köszönöm szépen az interjút.

- A legjobban  ez a beszélgetés esett, mióta elfoglaltam az igazgatói széket, mert jövőbe tekintő dolgokról adhattam hírt, olyasmiről, amit lényegesnek tartok és ami előremutató lehet a színházunk életében.

 

OLYMPIA UTÁN

2011.03.24. 23:42

   Ma este az Olympia utáni Beszélgetőn pár percre megfordult a dolog és nem a közönség kérdezte a művészeket, hanem ők - engem, színház iránti szeretetemről és színészek és nézők megtapsoltak. Eldicsekszem ezzel itt a saját blogomon. Miért ne tenném? Jólesett. Nagyon szépen köszönöm! J.F.

 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások