,,AZ A JÓ, HA ÉSZRE SEM VESZNEK...” FÜLÖP EDIT NÉZŐTÉRI FELÜGYELŐ (1996)
Képzeljék el, hogy megnézik egy darab második felvonását, másnap a harmadikat, s csak egy következő estén az elsőt, majd ezután kell magukban összerakniuk az egész előadást! Van, akivel ez megesik.
Előadások előtt, szünetekben láthatnak egy mosolygós szőke hölgyet, aki türelemmmel válaszol a nézők kérdéseire, segít megoldani gondjaikat, vagy épp a színház névadójának szobra mellett állva figyeli, minden rendben van-e az előcsarnokban. Ő Fülöp Edit, a színház nézőtéri felügyelője. Második évadját tölti itt. Azelőtt csak nézőként volt jelen, de nemcsak a legutóbbi években, hanem még a régi épületben is. Ma is emlékszik akkori előadásokra, művészekre, Kanalas Lászlóra, Füzessy Ottóra, Varga Gyulára, a ma is társulati tag Olgyai Magdára. Jól érzi itt magát, mindenkivel jó a kapcsolata. A házi főpróba az az alkalom, amikor viszonylag nyugodtan, a dolgok szokásos rendje szerint nézheti végig a darabot, de ha ez valamilyen okból mégsem sikerül, akkor bekövetkezhet a fent leírt helyzet...
- Sok tennivalóm van, de az a jó, ha észre sem vesznek, senki sem figyel fel rá, hogy én éppen dolgozom. Akkor biztosan rendben megy minden. Feladataim közé tartozik a jegyszedők, ruhatárosok irányítása, a műsorfüzetek, színházi folyóiratok árusítása és elszámolása is hozzám tartozik. Felvilágosítást adok az adott előadásról, a galériánkban látható kiállításról, igyekszem válaszolni bármilyen színházunkkal kapcsolatos kérdésre. Előadás után pedig addig nem mehetek haza, amíg az utolsó néző el nem hagyta az épületet. Közben állandó kapcsolatot tartok az ügyelővel. Ha bármi különleges kérés, váratlan esemény adódik, igyekszünk mindent úgy megoldani, hogy a közönség semmit sem vegyen észre. Önmagában is nagyon érdekes a közönséggel való találkozás. A gyakori színházlátogató tudja, hogyan kell itt viselkedni, amikor pedig bizonytalanságot tapasztalok, segíteni próbálok.
Akadnak problémák. Például, amikor egy társaság egyik fele elkésik és a nálam hagyott jegyük miatt személyleírás alapján fel kell ismernem őket. Gyakori, hogy elveszítenek különböző tárgyakat, esernyőtől a fényképezőgépeken át ruhadarabokig, telefonkártyákig. De izgalmas feladat az is, hogy megtaláljam a megfelelő hangot a különböző emberekkel. Lassan kialakul a rutin, tudom, kihez hogyan kell szólni. Meg tudom ítélni, hogy kinek milyen tipusú előadások jelentenek igazán örömet. Szerencsére van választék, mindenki találhat kedvére valót. Ha végiggondolom, nekem is nagyon eltérő jellegű produkciók tetszettek legjobban ebben az évadban. Például a Medikus, a Liliomfi, Szíki Károly és Pápai Erika előadóestje, a most bemutatott Üvegcipő, na és a József, ami után esténként felállva tapsol a közönség. Eleinte szokatlan volt az időbeosztás, amivel ez a munka jár, de már azt is megszoktam. Örömmel és lelkesedésel csinálom. Amikor elérkezik az évad vége, jó egy kicsit kifújni magam, de hamarosan hiányozni kezd az épület, a ,,színház-szag” és a közönség is, akik nélkül nincs színház. Értük próbálok élni.
* Ez az írásom eredetileg a Heves Megyei Napban jelent meg.
|