gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Napló
Archívum - 2024.

SZÍNHÁZI VILÁGNAP 2024

2024.03.27. 10:40

Jon Fosse üzenete a Színházi Világnapra

A művészet béke

 

Minden ember egyedi, és közben pont olyan, mint bárki más. A látható, külső megjelenésünk persze különbözik másokétól, ez így van jól, de mindegyikünkben van valami, ami csak hozzánk tartozik – ami mi vagyunk. Hívhatjuk ezt szellemnek vagy léleknek, vagy dönthetünk akár úgy is, hogy nem nevezzük sehogy, csak hagyjuk, hadd létezzen.
   De miközben ennyire különbözünk, azért hasonlítunk is. A világ bármely tájáról származó emberek alapvetően hasonlóak egymáshoz, mindegy milyen nyelvet beszélnek és mindegy, milyen a bőrük vagy a hajuk színe. Ez egyfajta ellentmondás: az, hogy egyszerre hasonlítunk és teljesen különbözőek is vagyunk. Talán mi, emberek lényegében a testünk és lelkünk összeköttetése miatt vagyunk ilyen paradoxonok – mi testesítjük meg a legföldhözragadtabb, legmegfoghatóbb létezést és egyszerre valami mást, ami túllép ennek a létezésnek a határain.
   A művészet, a jó művészet a maga csodálatos eszközeivel képes vegyíteni az egyedit az egyetemessel. Engedi, hogy megértsük, mi az, ami különbözik tőlünk – mondhatni idegen – azzal, hogy univerzálisnak mutatja. Így a művészet képes áttörni a nyelv, a földrajz, az országok határait. Nemcsak a mi egyedi tulajdonságainkat egyesíti, de bizonyos értelemben minden embercsoport, például minden nemzetét is.
   Mindezt a művészet nem úgy éri el, hogy elegyengeti a különbségeket és mindent ugyanolyannak mutat, épp ellenkezőleg; azt mutatja fel nekünk, ami más, mint mi, ami távoli tőlünk és idegen. A jó művészet pont ezt tartalmazza: valami idegent, amit nem tudunk teljesen megérteni, és közben furcsamód mégis értjük valahogy. Ott van benne a rejtély, ami lenyűgöz és a határainkat feszegeti, ezzel pedig megteremt valami földöntúlit, amit minden műalkotásnak tartalmaznia kell, amihez minden mű el kell vezesse a befogadót.
   Nem ismerek jobb módszert az ellentétek egymáshoz való közelítésére. Ez a szemlélet teljességgel szembenáll a világban túlságosan is elterjedt erőszakos konfliktusok gyakorlatával – mikor az emberek elmerülnek a romboló kísértésben, hogy kiírtsanak mindent, ami idegen, különleges és más, és ehhez gyakran a legembertelenebb találmányokat használják fel, amiket a technológia rendelkezésükre bocsát. Terrorizmus van a világban. Háború. Mert az embernek van egy állatias oldala, amit az az ösztön táplál, hogy az idegent fenyegetésnek érzékelje ahelyett, hogy egy lenyűgöző rejtélyt látna benne.
 Így tűnik el a különlegességünk (látható különbözőségeink) kollektív ugyanolyanságot hagyva maguk után, és minden, ami más, mint mi, az fenyegetés, így hát ki kell irtani. A miénktől különböző vallásokat és politikai ideológiákat le kell győzni és el kell pusztítani. A háború harc a mindegyikünkben ott lakozó egyediség ellen és harc a művészet és a benne lakozó egyediség ellen is.
   Általánosságban beszéltem itt most a művészetről, nem mentem bele a színház vagy a drámaírás szűkebb témakörébe, mert, ahogy mondtam is, minden jó művészet valahol mélyen ugyanazon dolog körül forog: fogja a teljességgel megismételhetetlent, a jellegzetest és egyetemessé teszi. Művészileg az egyedit az egyetemessel egyesíteni azt jelenti, hogy nem hagyjuk ki belőle a sajátosságokat, hanem inkább hangsúlyozzuk őket, hagyjuk, hogy az ismeretlen átragyogjon a művünkön.
   A háború és a művészet ellentétek, ahogy a háború és a béke is azok – ez ilyen egyszerű. A művészet béke.

Magyar fordítás: Németh Nikolett

 

AZ ÉV EMBERE 2023

2024.02.15. 14:12

 






Baráth Zoltán, a Gárdonyi Géza Színház társulatának tagja, a Babszem Jankó Gyermekszínház vezetője nyerte el Az év embere címet a Heves Megyei Hírlap és a heol.hu közönségszavazásán azok között a jelöltek között, akik kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, életművükkel gyarapították a régiót az elmúlt évben. Gratulálunk!

ELHUNYT MENKÓ TERÉZIA

2024.02.13. 09:43


 
Életének 76. évében elhunyt Menkó Terézia, a Gárdonyi géza Színház volt gazdasági igazgatója.
   A társulat alapító tagja volt.
 Az újjáalakulás idejének nehézségeiről, szépségeiről, az első évek történéseiről, munkájáról a színházban négyrészes beszélgetést közölt a blog (2012-ben):

1. rész

2. rész
3. rész
4. rész

  
A legutóbbi években is tartottam vele a kapcsolatot, időnként elbeszélgettünk. Nagyon sajnálom! 

  Az alábbiakban Lőkös Ildikó dramaturg nekrológja olvasható:

„Szerencsém volt, szerettem a munkámat!”

Még a múlt század vége felé, friss dramaturgdiplomásként szerződtem az akkor újraalakult egri Gárdonyi Géza Színházhoz. A közös akarás, a teremteni vágyás zizegett a levegőben, jó színházat, jó társulatot akart mindenki, a város is, a művészek is és a nem művészek is.
   Az első emeleti folyosó végén volt Menkó Teri szobája. Finom nőiességgel volt berendezve, virág az asztalon, ő pedig, a színház gazdasági igazgatójaként egyszerre volt szigorú és kedves. Akkor észre se vettem, mennyi mindent tudtam meg tőle a működésről, a közös munkáról, sokat beszélgettünk, de sosem okított, mindig kérdezett inkább, kíváncsi volt a véleményemre.
   Karcagi lány volt, három lánytestvére volt, szerető családban nőtt föl – és azt gondolom, különleges intelligenciával, okossággal látta el a sors. Mindig vonzotta a színház, s mikor a nyolcvanas évek közepén megszületett a nyári Agria Játészín, majd hamarosan a háromtagozatos hivatalos színház, gazdasági szakemberként már a dolgok közepében találta magát. Gali László igazgatóval és Szatmári István műszaki vezetővel létrehozták a csodát, nagyszerű színészeket szerződtettek, köztük sok akkor végzett fiatalt, karizmatikus rendezőket hívtak Magyarországról és határon túlról, fantasztikus háttércsapatot szerveztek, a város imádta őket, és a magyarországi színházi palettán is erős színekkel jelentek meg. Abban az időben természetes volt, hogy egy társulat nemcsak „otthon” játszik, hanem sokat utazik, ahogy a színházi szlengben mondjuk: „tájol”. A Gárdonyi Géza Színház Zalaegerszegtől Nyíregyházáig járt tájelőadásokra, Ózdtól Mátészalkáig, de még külföldi meghívások is voltak, a lengyelországi Lublintől az erdélyi Marosvásárhelyen keresztül a vajdasági Újvidékig. Pezsgett, forrt minden. „Minden nap új és új kihívás, és végül beletanultam Szerencsém volt, szerettem a munkámat! Hisz a színház szerelem!  Néha belefárad az ember, a felújítások, a beszerzések, a hatósági előírások, az engedélyek beszerzése, a tervelfogadás, a főpróbahét, a kötelező záporpróba – ezek nélkül nincs színház. De jön a következő nap, ami aztán újabb erőt ad” – írja később visszaemlékezéseiben. A kilencvenes évek derekától új igazgatók jönnek, s Menkó Terit egy budapesti multicég rábeszéli a váltásra. De nem sokáig bírja színház nélkül, s mikor az új évezred hajnalán Csizmadia Tibor lesz az igazgató, ő visszacsábítja ügyvezető igazgatónak. Ekkortájt lesz Menkó Terézia a Gárdonyi Géza Színház örökös tagja is. A Csizmadia vezette teátrum levegője fölfrissül, országosan elismert előadások születnek, sok pályakezdő színművészt szerződtetnek, neves rendezők, kortárs írók nevei jelennek meg a színlapon. Menkó Teri élvezi az ismét népszerű színházat, egészen a nyugdíjba vonulásáig, ami után nem sokkal fontos állami kitüntetésben, Bánffy Miklós-díjban részesül. De utána sem pihen, színháztörténeti értékű visszaemlékezéseit olvashatni a Gárdonyi Géza Színház fáradhatatlan krónikásának, Juhász Ferencnek a blogjában.

Egy nagyszerű színházi emberrel lettünk kevesebben.

 

DÉS LÁSZLÓ - GESZTI PÉTER - BÉKÉS PÁL: A DZSUNGEL KÖNYVE / MUSICAL

2024.01.28. 16:20

Kerek Dávid (Fotó: Gál Gábor)

Lassan három évtizede, hogy a Gárdonyi Géza Színház bemutatta A dzsungel könyve című musicalt. (Mégpedig nem a székhelyén, hanem Gyöngyösön. Volt egy időszak – talán csak egyetlen évad –, amikor több premiert is a megye más városában tartottak.) Nagy siker volt ott is, azután is, hogy bekerült az egri közönség elé. Akik gyermekként látták, ma talán már sajátjaikat hozták el az újabb bemutatóra, velük élték át az újabb nagy sikert.

* Bővebben a 2023/24-es évad rovatban!

 

GÁRDONYI GÉZA-DÍJ

2024.01.23. 13:52


 

 

A Magyar kultúra napja alkalmából Eger Megyei Jogú Város Közgyűlése Gárdonyi Géza-díjat adományozott Beke Sándor rendezőnek, a Gárdonyi Géza Színház volt igazgatójának. Gratulálunk! (Fotó: Gál Gábor)

A MAGYAR KULTÚRA NAPJÁN - AZ OPERETTRŐL

2024.01.22. 18:26

Fotó: gardonyiszinhazblog

   Tegnap operettet néztem, Budapesten. Az Orfeum mágusa szövegét Orbán János Dénes írta, a zenét Pejtsik Péter.    
   Az utolsó három magyar operett, 1976, Békeffi István - Fényes Szabolcs: A kutya, akit Bozzi úrnak hívtak, 1983, G. Dénes György - Bacsó Péter - Fényes Szabolcs: Szerdán tavasz lesz, 1996, Csemer Géza - Szakcsi Lakatos Béla: Dobostorta (egyes források ugyan nevezik ezeket zenés játéknak vagy musicalnek is), az 1996-os után huszonhét évet kellett várni, míg új magyar operett (sőt nagyoperett) bemutatóját tarthatta meg a Budapesti Operettszínház, amely az intézmény 100 éves jubileumára született és Somossy Károly (1827-1903) életét állítja elénk, aki megálmodta és létre is hozta azt az orfeumot, amelynek épületében ma az Operettszínház működik.
   Az előadás zenéje megidéz egy-egy dallamívvel, részlettel, szövege néha egy-egy sorral klasszikus magyar operetteket, utalva arra, micsoda sikerek születtek a 100 éves zenés teátrum életében, miközben nagyoperetthez illően gazdagon áradó, máskor meg intimebb hangulatú vagy humoros dallamokat élvezhetünk, amelyek hűek a magyar operett hagyományaihoz, mégis maiak, modernek is egyben. Siker volt, vastapssal, álló ovációval.
   Sokszor lenézik ezt a műfajt, noha a színházi kultúra szerves része (nem rossz műfajok vannak, hanem jó vagy rossz előadások). Mondják, s én egyetértek ezzel, hogy a látszattal ellentétben ez a „könnyű” műfaj nehéz csak igazán, hiszen prózai színészként, énekesként és táncosként egyként kell helytállni. Az pedig tagadhatatlan, hogy kedvelőinek sok örömet okoz. És arra sem egy példát láttam már, hogy akik lenézték, csak az ilyen véleményekre hallgatva tették, anélkül, hogy operett előadásokat egyáltalán láttak volna, majd rajongó lett belőlük.
  A magyar kultúra napján tehát szerintem igenis van helye akár az operettkultúránkról is szólni!

 

BÉKEBELI / BÉKEFFI ISTVÁN - STELLA ADORJÁN: JANIKA / ZENÉS VÍGJÁTÉK

2024.01.04. 16:56


 





„Békebeli” - használják az emberek a jelzőt, amikor valami vágyott, békés, nyugodt dologra, állapotra, hangulatra gondolnak. Nos, ilyen Békeffi István és Stella Adorján Janika című vígjátékának egri előadása. És kedves, igazán kedves! (Fotó: Gál Gábor)

Bővebben a 2023/24-es lvad rovatban!

Elejére | Újabbak | Régebbiek | Végére |
 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások