gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Napló

SZÍNHÁZI VILÁGNAP 2024

2024.03.27. 10:40

Jon Fosse üzenete a Színházi Világnapra

A művészet béke

 

Minden ember egyedi, és közben pont olyan, mint bárki más. A látható, külső megjelenésünk persze különbözik másokétól, ez így van jól, de mindegyikünkben van valami, ami csak hozzánk tartozik – ami mi vagyunk. Hívhatjuk ezt szellemnek vagy léleknek, vagy dönthetünk akár úgy is, hogy nem nevezzük sehogy, csak hagyjuk, hadd létezzen.
   De miközben ennyire különbözünk, azért hasonlítunk is. A világ bármely tájáról származó emberek alapvetően hasonlóak egymáshoz, mindegy milyen nyelvet beszélnek és mindegy, milyen a bőrük vagy a hajuk színe. Ez egyfajta ellentmondás: az, hogy egyszerre hasonlítunk és teljesen különbözőek is vagyunk. Talán mi, emberek lényegében a testünk és lelkünk összeköttetése miatt vagyunk ilyen paradoxonok – mi testesítjük meg a legföldhözragadtabb, legmegfoghatóbb létezést és egyszerre valami mást, ami túllép ennek a létezésnek a határain.
   A művészet, a jó művészet a maga csodálatos eszközeivel képes vegyíteni az egyedit az egyetemessel. Engedi, hogy megértsük, mi az, ami különbözik tőlünk – mondhatni idegen – azzal, hogy univerzálisnak mutatja. Így a művészet képes áttörni a nyelv, a földrajz, az országok határait. Nemcsak a mi egyedi tulajdonságainkat egyesíti, de bizonyos értelemben minden embercsoport, például minden nemzetét is.
   Mindezt a művészet nem úgy éri el, hogy elegyengeti a különbségeket és mindent ugyanolyannak mutat, épp ellenkezőleg; azt mutatja fel nekünk, ami más, mint mi, ami távoli tőlünk és idegen. A jó művészet pont ezt tartalmazza: valami idegent, amit nem tudunk teljesen megérteni, és közben furcsamód mégis értjük valahogy. Ott van benne a rejtély, ami lenyűgöz és a határainkat feszegeti, ezzel pedig megteremt valami földöntúlit, amit minden műalkotásnak tartalmaznia kell, amihez minden mű el kell vezesse a befogadót.
   Nem ismerek jobb módszert az ellentétek egymáshoz való közelítésére. Ez a szemlélet teljességgel szembenáll a világban túlságosan is elterjedt erőszakos konfliktusok gyakorlatával – mikor az emberek elmerülnek a romboló kísértésben, hogy kiírtsanak mindent, ami idegen, különleges és más, és ehhez gyakran a legembertelenebb találmányokat használják fel, amiket a technológia rendelkezésükre bocsát. Terrorizmus van a világban. Háború. Mert az embernek van egy állatias oldala, amit az az ösztön táplál, hogy az idegent fenyegetésnek érzékelje ahelyett, hogy egy lenyűgöző rejtélyt látna benne.
 Így tűnik el a különlegességünk (látható különbözőségeink) kollektív ugyanolyanságot hagyva maguk után, és minden, ami más, mint mi, az fenyegetés, így hát ki kell irtani. A miénktől különböző vallásokat és politikai ideológiákat le kell győzni és el kell pusztítani. A háború harc a mindegyikünkben ott lakozó egyediség ellen és harc a művészet és a benne lakozó egyediség ellen is.
   Általánosságban beszéltem itt most a művészetről, nem mentem bele a színház vagy a drámaírás szűkebb témakörébe, mert, ahogy mondtam is, minden jó művészet valahol mélyen ugyanazon dolog körül forog: fogja a teljességgel megismételhetetlent, a jellegzetest és egyetemessé teszi. Művészileg az egyedit az egyetemessel egyesíteni azt jelenti, hogy nem hagyjuk ki belőle a sajátosságokat, hanem inkább hangsúlyozzuk őket, hagyjuk, hogy az ismeretlen átragyogjon a művünkön.
   A háború és a művészet ellentétek, ahogy a háború és a béke is azok – ez ilyen egyszerű. A művészet béke.

Magyar fordítás: Németh Nikolett

 

AZ ÉV EMBERE 2023

2024.02.15. 14:12

 






Baráth Zoltán, a Gárdonyi Géza Színház társulatának tagja, a Babszem Jankó Gyermekszínház vezetője nyerte el Az év embere címet a Heves Megyei Hírlap és a heol.hu közönségszavazásán azok között a jelöltek között, akik kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, életművükkel gyarapították a régiót az elmúlt évben. Gratulálunk!

ELHUNYT MENKÓ TERÉZIA

2024.02.13. 09:43


 
Életének 76. évében elhunyt Menkó Terézia, a Gárdonyi géza Színház volt gazdasági igazgatója.
   A társulat alapító tagja volt.
 Az újjáalakulás idejének nehézségeiről, szépségeiről, az első évek történéseiről, munkájáról a színházban négyrészes beszélgetést közölt a blog (2012-ben):

1. rész

2. rész
3. rész
4. rész

  
A legutóbbi években is tartottam vele a kapcsolatot, időnként elbeszélgettünk. Nagyon sajnálom! 

  Az alábbiakban Lőkös Ildikó dramaturg nekrológja olvasható:

„Szerencsém volt, szerettem a munkámat!”

Még a múlt század vége felé, friss dramaturgdiplomásként szerződtem az akkor újraalakult egri Gárdonyi Géza Színházhoz. A közös akarás, a teremteni vágyás zizegett a levegőben, jó színházat, jó társulatot akart mindenki, a város is, a művészek is és a nem művészek is.
   Az első emeleti folyosó végén volt Menkó Teri szobája. Finom nőiességgel volt berendezve, virág az asztalon, ő pedig, a színház gazdasági igazgatójaként egyszerre volt szigorú és kedves. Akkor észre se vettem, mennyi mindent tudtam meg tőle a működésről, a közös munkáról, sokat beszélgettünk, de sosem okított, mindig kérdezett inkább, kíváncsi volt a véleményemre.
   Karcagi lány volt, három lánytestvére volt, szerető családban nőtt föl – és azt gondolom, különleges intelligenciával, okossággal látta el a sors. Mindig vonzotta a színház, s mikor a nyolcvanas évek közepén megszületett a nyári Agria Játészín, majd hamarosan a háromtagozatos hivatalos színház, gazdasági szakemberként már a dolgok közepében találta magát. Gali László igazgatóval és Szatmári István műszaki vezetővel létrehozták a csodát, nagyszerű színészeket szerződtettek, köztük sok akkor végzett fiatalt, karizmatikus rendezőket hívtak Magyarországról és határon túlról, fantasztikus háttércsapatot szerveztek, a város imádta őket, és a magyarországi színházi palettán is erős színekkel jelentek meg. Abban az időben természetes volt, hogy egy társulat nemcsak „otthon” játszik, hanem sokat utazik, ahogy a színházi szlengben mondjuk: „tájol”. A Gárdonyi Géza Színház Zalaegerszegtől Nyíregyházáig járt tájelőadásokra, Ózdtól Mátészalkáig, de még külföldi meghívások is voltak, a lengyelországi Lublintől az erdélyi Marosvásárhelyen keresztül a vajdasági Újvidékig. Pezsgett, forrt minden. „Minden nap új és új kihívás, és végül beletanultam Szerencsém volt, szerettem a munkámat! Hisz a színház szerelem!  Néha belefárad az ember, a felújítások, a beszerzések, a hatósági előírások, az engedélyek beszerzése, a tervelfogadás, a főpróbahét, a kötelező záporpróba – ezek nélkül nincs színház. De jön a következő nap, ami aztán újabb erőt ad” – írja később visszaemlékezéseiben. A kilencvenes évek derekától új igazgatók jönnek, s Menkó Terit egy budapesti multicég rábeszéli a váltásra. De nem sokáig bírja színház nélkül, s mikor az új évezred hajnalán Csizmadia Tibor lesz az igazgató, ő visszacsábítja ügyvezető igazgatónak. Ekkortájt lesz Menkó Terézia a Gárdonyi Géza Színház örökös tagja is. A Csizmadia vezette teátrum levegője fölfrissül, országosan elismert előadások születnek, sok pályakezdő színművészt szerződtetnek, neves rendezők, kortárs írók nevei jelennek meg a színlapon. Menkó Teri élvezi az ismét népszerű színházat, egészen a nyugdíjba vonulásáig, ami után nem sokkal fontos állami kitüntetésben, Bánffy Miklós-díjban részesül. De utána sem pihen, színháztörténeti értékű visszaemlékezéseit olvashatni a Gárdonyi Géza Színház fáradhatatlan krónikásának, Juhász Ferencnek a blogjában.

Egy nagyszerű színházi emberrel lettünk kevesebben.

 

DÉS LÁSZLÓ - GESZTI PÉTER - BÉKÉS PÁL: A DZSUNGEL KÖNYVE / MUSICAL

2024.01.28. 16:20

Kerek Dávid (Fotó: Gál Gábor)

Lassan három évtizede, hogy a Gárdonyi Géza Színház bemutatta A dzsungel könyve című musicalt. (Mégpedig nem a székhelyén, hanem Gyöngyösön. Volt egy időszak – talán csak egyetlen évad –, amikor több premiert is a megye más városában tartottak.) Nagy siker volt ott is, azután is, hogy bekerült az egri közönség elé. Akik gyermekként látták, ma talán már sajátjaikat hozták el az újabb bemutatóra, velük élték át az újabb nagy sikert.

* Bővebben a 2023/24-es évad rovatban!

 

GÁRDONYI GÉZA-DÍJ

2024.01.23. 13:52


 

 

A Magyar kultúra napja alkalmából Eger Megyei Jogú Város Közgyűlése Gárdonyi Géza-díjat adományozott Beke Sándor rendezőnek, a Gárdonyi Géza Színház volt igazgatójának. Gratulálunk! (Fotó: Gál Gábor)

A MAGYAR KULTÚRA NAPJÁN - AZ OPERETTRŐL

2024.01.22. 18:26

Fotó: gardonyiszinhazblog

   Tegnap operettet néztem, Budapesten. Az Orfeum mágusa szövegét Orbán János Dénes írta, a zenét Pejtsik Péter.    
   Az utolsó három magyar operett, 1976, Békeffi István - Fényes Szabolcs: A kutya, akit Bozzi úrnak hívtak, 1983, G. Dénes György - Bacsó Péter - Fényes Szabolcs: Szerdán tavasz lesz, 1996, Csemer Géza - Szakcsi Lakatos Béla: Dobostorta (egyes források ugyan nevezik ezeket zenés játéknak vagy musicalnek is), az 1996-os után huszonhét évet kellett várni, míg új magyar operett (sőt nagyoperett) bemutatóját tarthatta meg a Budapesti Operettszínház, amely az intézmény 100 éves jubileumára született és Somossy Károly (1827-1903) életét állítja elénk, aki megálmodta és létre is hozta azt az orfeumot, amelynek épületében ma az Operettszínház működik.
   Az előadás zenéje megidéz egy-egy dallamívvel, részlettel, szövege néha egy-egy sorral klasszikus magyar operetteket, utalva arra, micsoda sikerek születtek a 100 éves zenés teátrum életében, miközben nagyoperetthez illően gazdagon áradó, máskor meg intimebb hangulatú vagy humoros dallamokat élvezhetünk, amelyek hűek a magyar operett hagyományaihoz, mégis maiak, modernek is egyben. Siker volt, vastapssal, álló ovációval.
   Sokszor lenézik ezt a műfajt, noha a színházi kultúra szerves része (nem rossz műfajok vannak, hanem jó vagy rossz előadások). Mondják, s én egyetértek ezzel, hogy a látszattal ellentétben ez a „könnyű” műfaj nehéz csak igazán, hiszen prózai színészként, énekesként és táncosként egyként kell helytállni. Az pedig tagadhatatlan, hogy kedvelőinek sok örömet okoz. És arra sem egy példát láttam már, hogy akik lenézték, csak az ilyen véleményekre hallgatva tették, anélkül, hogy operett előadásokat egyáltalán láttak volna, majd rajongó lett belőlük.
  A magyar kultúra napján tehát szerintem igenis van helye akár az operettkultúránkról is szólni!

 

BÉKEBELI / BÉKEFFI ISTVÁN - STELLA ADORJÁN: JANIKA / ZENÉS VÍGJÁTÉK

2024.01.04. 16:56


 





„Békebeli” - használják az emberek a jelzőt, amikor valami vágyott, békés, nyugodt dologra, állapotra, hangulatra gondolnak. Nos, ilyen Békeffi István és Stella Adorján Janika című vígjátékának egri előadása. És kedves, igazán kedves! (Fotó: Gál Gábor)

Bővebben a 2023/24-es lvad rovatban!

60 ÉVE, 1963-BAN MÉG

2023.12.28. 12:53
    

   Szilveszteri előadás természetesen most is van, csakhogy hatvan éve ez - amint a Népújság korabeli számában olvashatjuk - azért más volt:
   "A Dankó Pista bemutatójával búcsúzott a színház az óévtől és ezzel köszöntötte az új esztendőt. Két előadást tartott ugyanis szilveszter estéjén a színház a darabból, a második előadás jóval éjfél után ért véget. Régi, kedves szokásnak megfelelően, éjjel 12 órakor kialudtak a fények, tizenkettőt kongatott az ügyelő és felcsendültek a Himnusz hangjai. Majd a darab vezető művészei a nézőtérre mentek és pezsgővel kívántak boldog új esztendőt a színházban szilveszterező kedves közönségnek. Színpadon és nézőtéren egyaránt igazi szilveszteri hangulat uralkodott."

BÁSTYASÉTÁNY 77

2023.11.25. 15:59

  Első formájában rádióoperettként ismerhette meg a közönség, azután került színpadra. A Rádió nagyon sokáig játszotta önállóan is dalait, ma is mindenki ismeri legalább a Vén budai hársfákat, a címadó Bástyasétány 77-et. Évek óta tervben volt már az egri bemutató, de a Covid, az energiaválság miatt halasztani kellett. A most látható változat operett helyett zenés vígjáték műfaji megjelöléssel szerepel a színlapon.

* A teljes írás a "2023/24-es évad" rovatban olvasható.

 


Fotó: Gál Gábor  

KIÁLLÍTÁS A BÁSTYASÉTÁNY 77 BEMUTATÓJA KAPCSÁN

2023.11.25. 12:50

Fotó: gardonyiszinhazblog. Balra Blaskó Balázs direktor, középen Dalos Dániel.

Eisemann Mihály - Baróti Géza - Dalos László: Bástyasétány 77 című, eredetileg operettjét, a Gárdonyi Géza Színház változatában zenés vígjátékát mutatták be tegnap este. Az előadás előtt kiállítás nyílt a darab magyarországi bemutatóinak képeiből, Dalos Dániel részvételével, aki Dalos Lászlónak, az operett versei írójának unokája.
 

60 ÉVVEL EZELŐTT / RUHATÁRI GONDOK

2023.11.11. 17:45

Az utolsó felvonás előtti szünetben a közönség megrohanja a ruhatárat, kimenti a botokat, kalapokat, bundákat és esernyőket, s az utolsó felvonás alatt úgy fest a színház nézőtere, mint egy csatatér. A legkülönbözőbb helyekre aggatott kabát, és egyebek szinte ordítva közlik, hogy tulajdonosukat már csak a hazamenetel érdekli. Nem szabad a ruhákat előbb kiadni. Várja meg mindenki, hogy a művészek befejezzék előadásukat, s ha a színházi előadásra eljöttek, ne sajnálják azt a pár percet, míg a kabát kiadásánál rájuk kerül a sor. ízléstelen és a vészettel szemben tiszteletlenség az ilyesmi! 1963.11.11. (ádám)

2023.11.01. 09:36

Kedves gyászoló családtagok, kollégák, barátok, szeretett nézőink!

   Volt idő, mikor azt hittem, hogy Magdika néni örökké él. Ő lesz a kivétel az idő sodrásában, aki kijátssza az elmúlás kérlelhetetlenségét, aki időtlen kortalanságban, kacagtató vidámságban, valami földön kívüli békességben, velünk marad ott… a Tittel Pál utcában, a muskátlikkal megrakott erkélye mögött.
   Aki egykor elment az ablaka alatt, nem is tudta, hogy annak a földszinti lakásnak a néhány négyezetméterén az egyik legszerethetőbb ember lakik. Egy idegen számára kívülről nézve ő sem volt más, mint egy átlagos idős asszony, egy szokásaiban elmerülő, ünnepeken is hétköznapokat élő nyugdíjas. De mi, akik közelebbről ismertük őt, pontosan tudtuk, hogy ebben a muskátlis lakásban egy különleges művésszel, nagyívet bejáró, megpróbáltatásoktól sem mentes élettel találkozhatunk, ahol zenében, versben, vagy éppen prózában szólal meg a történelem Magdika néni hangján, kezének redőiben rejtőző parfümillatú mozdulataiban, mosolyának megnyugtató szelídségében, a képektől roskadozó falak között.
   Életem különleges két évének tartom azt az időszakot, amikor megosztotta velem önként vállalt magányát. Mégis, most azok az évek, mint egy távolinak tűnő múlt, úgy keringenek emlékeimben.
  Tudom, hogy az életidőnk nem végtelen és miként a Zsoltáríró fogalmaz: „,,,megemésztjük a mi esztendeinket, mint a beszédet. A mi esztendeinknek napjai hetven esztendő, vagy ha feljebb, nyolcvan esztendő, és nagyobb részük nyomorúság és fáradság, amely gyorsan tovatűnik, mintha repülnénk… ,Taníts minket úgy számlálni napjainkat, hogy bölcs szívhez jussunk!”
  
A távolinak tűnő emlékeiben, Magdika néni egykori életében most ezt a bölcs szívhez jutást látom. Soha nem követelőzött, soha nem tolakodott, csak kért, javasolt, tanácsolt.
   Ezzel együtt eszembe jutnak nagy beszélgetéseink az ebédlőasztalnál, a nappaliban karácsonyfa díszítés közben vagy lecsófőzéskor a konyhában. Mindenütt jelen volt az általa képviselt derű, optimizmus és a végtelen humor. Egyszemélyben volt számomra művész, nagymama és jóbarát. Tiszteletteljes jóbarát. Tőle megtanulhattam, hogyan kell tartással, méltósággal megöregedni, lelki és fizikai kapaszkodókat keresni, hogy az elesettségben való kiszolgáltatottság kevésbé legyen megterhelő testnek és léleknek egyaránt. Megtanulhattam tőle, hogy még az öregedéssel együtt járó korlátok között is lehet másokért létezni, másokra gondolni.
   Élete utolsó éveiben is, amikor már rendszeresen támogatásra szorult, gondoskodó volt. Mindenkit etetett. Madarat… macskát… engem. Ha véletlenül (ami csak ritkán fordult elő) ki kellett dobni egy-egy maradékot, arra gondolt, hogy szegény kis patkánykák mennyire fognak örülni a szeméttelepen. Imádta a macskákat és miután már neki nem volt, az erkélyen egy etetőtálat helyezett el és abba tette az idegen macskáknak szánt ételt (amit gyakran a rigók csipegettek fel). Szegedi lány volt, de gyűlölte a halat. Mégis, ha választani kellett a napi menük között, a rántott halat rendelte meg, mert tudta, hogy én szeretem. Ilyenkor felhívott telefonon és ezt mondta: Van kaja!
   Idős koráig rendszeresen úszott. Ötven évesen tanult meg kerékpározni, egy az utcájukban lakó tizenéves kisfiú segítségével. Több mint két évtized múlva, megszólította a ház előtt egy kedves férfi: tetszik rám emlékezni? Én tanítottam a nénit biciklizni!
   Zolika! – mondogatta gyakran, mi azért értjük meg olyan jól egymást, mert egy fából faragtak bennünket! Mind a ketten színészek vagyunk, mind a kettőnknek ugyanazt jelenti a színpad!
   És a színpadon túl, sok minden más is ugyanazt jelentette nekünk.
   Mesékben élt, akár csak én. A hálószoba ablaka előtt ma is van egy fűzfa, ami egy időben rendkívül megviselt volt, már-már a pusztulás veszélye fenyegette. Kijöttek a kertészek, metszették, formálták, majd a fa új erőre kapott. Sorsát Magdika néni az ablakból kísérte figyelemmel, izgult érte, hogy túlélje, közben zilált ágú barátját Kócos névre „keresztelte” el. Közös volt a zene iránti szeretetünk is. Így kerültek szóba azok a színházi esték, amiket a nagyszerű Latabár Árpáddal vagy Sárdy Jánossal töltött, vagy a vidéki fellépések a hideg pajtákban, fűtetlen művelődési házakban, ahol még olajlámpákkal világították meg a télvíz idején is nyári ruhában játszó színészeket. Mindez ma már színháztörténelem.
   Csiklandósan tudott kacagni… mindenen… akár önmagán is, ha éppen erre volt szükség ahhoz, hogy könnyebb legyen elviselni a hosszú élettel járó testi és fizikai nehézségeket. Figyelem magam, ahogy öregszem – mondta egyszer. Megdöbbentő élni akarás és élni tudás volt benne. Mindenben kapaszkodót talált ahhoz, hogy a lehető legtöbbet ki tudja hozni abból a maradékból, ami egy közel száz éves embernek juthat.
   Közel száz év! De milyen száz év? Világháború, nélkülözés, menekülés, államosítás, rendszerváltás, világjárvány. 1956-ban elszakadás a családtól, a gyermekeitől, (akikre haláláig büszkeséggel gondolt) és akik minden akadály ellenére, amit a történelem rájuk kényszerített, mégis az édesanyjuk közelébe kerültek, gondoskodó szeretettel vették őt körbe és támogatták az utolsó pillanatig, az élettel betelt elkerülhetetlen végig.
   Színészi létezésünk, pillanatművészetünk velejárója, hogy az általunk eljátszott szerepek, elénekelt dallamok, ejtett könnyek, vagy harsány kacajok a múlandóság kincsei közé tartoznak, amit születésük után azonnal elkezd felfalni a felejtés feneketlen hasú démona. Nem marad utánunk más, csak pár megsárgult színházi felvétel, néhány anekdota és egy gondolatban tartott kép a nézők emlékezetében.
   Magdika néni, vagy ahogyan a színházban hívták, Olgyus utolsó szerepe a Csárdáskirálynő Cecíliája volt, hetven éves korában. Emlékszem arra a fegyelmezettségre, ahogy példányát tartva rótta a lap szélére a rendezői instrukciókat. Én zöldfülű kezdőként izgalommal és szorongással tele próbáltam felérni a nagyokhoz. Egyik alkalommal kétszer is bemondtam egy végszót, ami ugye lehetetlen, mert végszóból csak egy van. Ő türelmesen rám nézett és megkérdezte: Ez most kétszer lesz? … mert akkor beírom.
   Nem Magdika néni… egyszer volt. Mert végszót… még a színházban sem ismétlünk.


 

SZÍNHÁZI ETIKETT - NEM ELŐSZÖR...

2023.10.12. 15:25

Nem először hozok szóba a színházi etikett körébe tartozó témákat, nyilván – sajnos – nem is utoljára.
1. Ha a mellettem lévő hely gazdája már a helyén ül, amikor megérkezem, természetesen köszönök. „Szép” pillanat, amikor felnéz rám és – nem, hogy szóban nem viszonozza, még csak egy fejbiccentésre sem telik.
2. PET palack. Márpedig előadás közben nem illik sem enni sem inni és ez egyike az alapvető színházi illemszabályoknak! Nem igaz, hogy nem lehet egy órát kibírni anélkül. Legutóbb konkrétan 5 (nem egymás társaságában lévő nézőt (egyébként hölgyeket mind) láttam műanyag palackkal bevonulni a nézőtérre, ahová azt nem is szabad bevinni és volt bizony, aki a legnagyobb nyugalommal iszogatott is nem egyszer az előadás alatt, ráadásul az első sorban ülve. (Egyébként ugyanaz a hölgy, akiről ezt egyszer már megírtam .) Mielőtt csak a nézőtéri dolgozóknak szedné le bárki is a fejét, hogy miért engedik, szögezzük le, hogy előadás közben nyilván nem tudnak – pláne nem az első sorban ülő nézőhöz odamenni, szólni, de a beengedésnél sincs könnyű dolguk, mert bizony a kedves néző – ebből arra lehet következtetni, sejti talán mégis, hogy nem kellene – félrefordulva, rejtve a palackot vonul be, illetve a táskájában viszi, s csak előadás közben kerül elő.  
3. A cukorkapapír hosszas zörgését ("természetesen" a legcsendesebb jelenet alatt) most hagyom is...

THORNTON WILDER: A HÁZASSÁGSZERZŐ - KOMÉDIA

2023.10.08. 18:04


 

Évek óta tartó tendencia a Gárdonyi Géza Színházban, hogy az új évad nyitó darabja egy prózai előadás – hol fajsúlyosabb (Csehov: Sirály), hol könnyedebb (Csiky Gergely: A nagymama), azután már zenés produkciók következnek, operett, musical, zenés vígjáték, táncjáték… Az idén sincs ez másképp, bár az évadkezdő komédia, A házasságszerző (Thornton Wileder darabja) átmenetet képez, amennyiben énekes és táncos betétek is vannak benne. Ebből a műből született a Hello, Dolly! című musical .......... Az előadás egyébként – amint a nézőtéren is hallottam kifelé menet: „egész kedvesre sikerült”.

* A teljes írás a 2023/24-es évad rovatban olvasható! Az előadás plakátján Dimanopulu Afrodité, a címszerepben.

ELHUNYT OLGYAI MAGDA

2023.10.06. 10:44

97 évesen, családja körében elhunyt Olgyai Magda. Nyugodjon békében! Az 1959-ben készült fényképen férjével, Füzessy Ottóval látható. A Gárdonyi Géza Színház örökös tagjaként nyugdíjba vonulásától egy évvel ezelőttig Egerben élt, akkor fiához költözött. Amint korábban már megírtam, rám bízta - Baráth Zoltán közvetítésével, köszönöm szépen neki! - egy bőröndnyi emlékét, újságkivágásokat, kritikákat, műsorfüzeteket és rengeteg fényképet, családiakat is, de főként fellépésekről, előadásokról. Emlékeit a későbbiekben a blogon is meg fogom osztani. (A 90. születésnapjára neki adott szerenádon Gál Gábor készített videófelvételt, nézhető meg a blog YouTube csatornáján.)

G..G. TÁNC EGER - FLASHMOB A STÚDIÓSZÍNHÁZI TÁNCFESZTIVÁL ALKALMÁBÓL

2023.09.24. 18:04

STÚDIÓSZÍNHÁZI TÁNCFESZTIVÁL 2023

2023.09.20. 18:44







A 2023/24-es színházi szezon már hagyományosan a Stúdiószínházi Táncfesztivállal indul, az idei már a tizenkettedik lesz.  Kiemelt partnere a Nemzeti Táncszínház. Minden korosztály találhat neki megfelelő táncprodukciót, öt nap alatt nyolc előadást lehet megtekinteni, s közel kétszáz táncos lép színre.

M5 - ÉLŐ BEJELENTKEZÉS / M1 - PROGRAMAJÁNLÓ

2023.09.06. 20:39

Az M5 kulturális csatorna ma élő bejelentkezésben tudósított Thornton Wilder: A házasságszerző című darabjának próbájáról, majd az M1 programajánlójában is szerepelt a Gárdonyi Géza Színház. A premier október 6-án lesz.



 

MEGNYÍLT A 2023/24-ES ÉVAD

2023.08.29. 14:28

Blaskó Balázs direktor a mai társulati ülésen megnyitotta az új évadot.
Fotó: gardonyiszinhazblog. A bejegyzés végén található képeket Gál Gábor készítette.

A direktor nézőkhöz szóló szavait az évadhirdető műsorfüzetből idézem:
 
TISZTELT NÉZŐINK, KEDVES KÖZÖNSÉGÜNK!

   Zavaros kusza éveket éltünk és élünk közösen, mi előadóművészek, Önökkel, közönségünkkel együtt. Covid 19, hosszúra nyúlt veszélyhelyzet, orosz-ukrán háború, energiaválság, infláció… és még mindig nem járunk a végén, csak reménykedünk a gyors és szerencsés kibontakozásában.
   Egy befejezetlen (2019/2020), egy alig elkezdett, teljesületlen (2020/2021), egy kínban fogant, akadozó (2021/2022) és egy gyökeresen felforgatott (2022/2023) évad áll mögöttünk. Több mint 3 év. Sok-sok nehézséggel, akadállyal küzdve hirdeti meg teátrumunk most a 2023/2024-es színházi évadot. Közös reményeink szerint legyen ez egy új kezdet! Ez a kifejezés akár a már megszokott, az évadot meghatározó tematikus mottó is lehet: ÚJ KEZDET!
  Újítsuk meg szövetségünket! Szükségünk van egymásra, hiszen a színház megtisztító kisugárzása, a vágyott katarzis újra és újra egybeforraszt bennünket, előadókat, Önökkel, közönségünkkel. Csak úgy létezünk, csak úgy tudunk fennmaradni, csak úgy él tovább a Gárdonyi Géza Színház társulata, ha Önök bérletes nézőként, minél nagyobb számban vannak jelen nézőterünkön. A bérletvásárlással a bizalmukat fejezik ki törekvéseink iránt, hitelt nyújtanak munkánk folytatásához! Lehetőséget teremtenek számunkra egy-egy bemutatónk minél több előadásban történő lejátszására. Bizonyítják létjogosultságunkat.
   Új évadunk ismét a műfajok sokszínűségét kínálja Önöknek, elgondolkodtató komolysággal, kacagtató vidámsággal, zenével, tánccal, sok-sok élményt adó, közös együttléttel. Hálásan köszönjük kitartó, régi bérleteseink ragaszkodását, figyelmét, szeretetét!
   Jöjjenek továbbra is, újítsák meg bérleteiket, s hozzák el rokonaikat, ismerőseiket, barátaikat!
Legyen ez valóban új kezdet!
FOGLALJANAK HELYET!


 

BÉRLETEZŐ ROADSHOW

2023.08.22. 15:02

 

 
 
 
"Roadshow"-ra indult a Gárdonyi Géza Színház Szervezőirodája. "Még nincs bérlete? Viszünk önnek!" Az első állomáson a Markhot Ferenc Kórházban találkozhattak a munkatársakkal, szombaton pedig a mátraderecskei Palóc Párnafesztiválon várják a nézőket a bérletekkel. A további helyszínekről a színház Facebook-oldalán adnak majd tájékoztatást. (Fotó: Gárdonyi Géza Színház)

 

Elejére | Újabbak | Régebbiek | Végére |
 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások