gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* 2011/12-es évad

CSÍKSOMLYÓI PASSIÓ

BEMUTATÓ: 2012.03.23. NAGYSZÍNPAD

Foto: gardonyiszinhaz.hu

   A passiójáték ugyebár Jézus szenvedésével és halálával foglalkozó dramatizált színjáték. Leginkább a középkorban élte fénykorát, majd iskolai és népi színjátékok kedvelt műfaja lett. Csíksomlyón a ferencesektől, a 18. századból maradt fent 47 passió. A műsorfüzet Balogh Elemér szavait idézi: "A csiksomlyói sátány ábrázata itthoni ábrázat, a Mojzest 'édes komám'-nak tituláló Deus Pater ugyanúgy közülünk való, mint a vérmes Nabugodonozor, a korocsmára igyekvő bélpoklos, a protokollumot felhántorgató Pilátus vagy a hetvenkedő Szent Péter, és még a Megváltó is itt szipta az anyatejet a Hargita tövében. Magyar Krisztus, magyar ördögök, sőt, magyar babilóniak és magyar sidók a hősei ezeknek a vaskos, jóízű, és költőiséggel teljes misztériumjátékoknak.” Az egri rendezés is a mával, a ma is élő emberi típusokkal, viselkedésformákkal létező párhuzamokra épít. Magam láttam valamikor a Madách Színház előadását is. Régen volt, nem tudom, nem csal-e meg az azóta eltelt idő, de úgy emlékszem, ott könnyedebb volt, több volt a bohókás elem, mint az egri előadásban. Ami azért szintén nem nélkülözi ezt sem – elsősorban Lucifer - Venczel Valentin - és követői, Hüse Csaba, Nagy Barbara és talán leginkább Szívós Győző a commedia dell’arte színjátszás hagyományait idéző játéka jóvoltából. De vannak itt táncosok, asszonykórus, a Gajdos zenekar is, színesítendő az eseményeket felidéző tablót, kiegészítendő a prózai színészeket, akik közül külön megemlítem még Dimanopulu Afroditét (Mária), Sata Árpádot (Kajafás) és Nánási Ágnest, akinek érdekes egyéniségére már más – ennek felvillantására a mostaninál több lehetőséget adó - előadásokban felfigyeltem. A függőlegesen három részre osztott színpadtér (a lefedett, de nyílásokkal ellátott zenekari árok a pokol, fent a mennyország, s köztük az esendő ember) igen egyszerű, semleges formákkal, terekkel és színekkel tagolt, mégis időről-időre gazdag ornamentikájúvá válik, az alkalmazott hol statikus, hol mozgó fényfestés jóvoltából, ami érzelmileg és értelmileg is sokat ad az előadás látványvilágához – számomra kicsit filmszerűvé is téve az előadást, ezt egyébként az is erősíti, ahogyan  Dér András rendező a nagy létszámú szereplőgárdát a színpadon elhelyezi és mozgatja.
Díszlet – Fodor Viola, fényfestés - ExLex (Kálmán Mátyás, Besnyő Dániel, Mórász Dávid), jelmez – Biczó-Takács Lilla és Zelenka Nóra, koreográfus – Topolánszky Tamás

 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások