gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* 2014/15-ös évad

ÁBRAHÁM PÁL - ALFRED GRÜNWALD - FRITZ LÖHNER-BEDA: BÁL A SAVOYBAN

BEMUTATÓ: 2014.10.17. NAGYSZÍNPAD

   Valamikor régen elmondtam már itt, nem nézem le az operett műfaját. Általában nem sok köze van a valósághoz, egy álvilágot tár elénk? Igen, de miért olyan nagy e probléma? Nézzük annak, ami, mesének, engedjük el magunkat és máris remekül szórakozhatunk! Nagyvárosban, ahol több színház van, könnyű, mindenki oda járhat, ahol leginkább megtalálhatja a hozzá legközelebb álló műfajokat, színházi felfogást. De egy vidéki színházban nagyon nem örülnék sem annak, ha csakis könnyed zenés darabok lennének műsoron, sem annak, ha csakis a drámairodalom klasszikusai. És igaz, amit a műfaj művelői és kedvelői mondanak, operettet játszani egyáltalán nem egyszerű dolog! Ahhoz, hogy a néző könnyednek, szárnyalónak, magával ragadónak érezze, hitelesen kell hozni a prózai részeket, jól kell tudni énekelni és táncolni egyaránt!
   Ábrahám Pál zenéje igazi jazzoperett, sokszínű és modern, nagyszerű hangszerelési ötletekkel, nagy slágerekkel.


Fotó: Gál Gábor - gardonyszinhaz.hu 

Ezt megelőzően 52 éve volt műsoron Egerben. A Népújság 1962-ben ezt a címet adta az előadásról szóló írásnak: „A sikeres revü káprázatával hódította meg az egri közönséget a Bál a Savoyban”.
   Merthogy a színlapokon a cím alatt ez a műfaji meghatározás szerepel: revüoperett. Idézek még néhány részletet az írásból: "A játékteret a maximális revühatás elérésére igyekezett kamatoztatni, a szöveget, a párbeszédeket pedig úgy pergetni, hogy a tánc, a ruhák, a színpadi formák csillogása hassanak elsősorban ... igazi revüt, éjszakai tombolást honosítva meg pár órára az egri színpadon ... A hatásban is maradéktalan első egri revü példa arra, hogy a látványosság derűs szórakozást nyújthat és lehet egy műfajt korlátozott körülmények között is jól játszani.”
   A teljes cikk - elolvasható
itt – természetesen az egyes szereplőkről  is külön szól. Én most sajnos egyrészt egyelőre csak az egyik szereposztást tudtam megnézni. A műsorrend pedig olyan (délelőtti előadások, sűrűbb estiek majd csak egy hónap múlva...), hogy nem is tudom, mikor sikerül a másikat is. Másrészt most a revüre szerettem volna koncentrálni. Halasi Imre rendezőnek és Topolánszky Tamás koreográfusnak meg kellett küzdenie az 52 éve is létező akadállyal, nevezetesen a színpad méretével, ami nagyjából ma is ugyanolyan kicsi a műfaj követelményeihez képest. Azt mondhatjuk, hogy újra sikerült „a játékteret a maximális revühatás elérésére kamatoztatni” – különösen igaz ez a Savoyban játszódó rész táncképeire. És ne feledkezzünk meg a remek zenekarról sem, hosszú idő után végre újra nagyobb létszámú együttes kíséri az előadást, felidézve azoknak a nem is olyan régi éveknek az emlékét, amikor évről-évre hasonló kísérettel játszotta a színház az operetteket – közöttük például Ábrahám Pál Viktóriáját is.
   Operettet nézni igenis jó -– ha jó a színpadra állítás. S hogy ez esetben így van-e, ki-ki döntse el maga! Várja önöket a Savoy.

Daisy Parker: Misurák Tünde, Bánfi Kata
Henry De Faublas márki: Egyházi Géza, Csengeri Attila
Madeleine, Henry felesége: Füredi Nikolett, Udvarhelyi Boglárka
Musztafa bey: Radvánszki Szabolcs
La Tangolita, brazil táncosnő: Dér Gabi
Celesztin Fourmint, ügyvéd: Rácz János
Pomerol, főpincér: Vókó János
Archibald, komornyik: Szívós Győző
René: Káli Gergely
Maurice: Lisztóczki Péter
Polette: Nagy Barbara
Lili: Virga Tímea
Monsieur Albert: Tóth Levente
Riporter: Fehér István
Julie, Musztafa francia elvált felesége: Sata-Bánfi Ágota
Marina, Musztafa olasz elvált felesége: Tóth Karolina
Juanita, Musztafa mexikói elvált felesége: Kelemen Dorottya
Gertl, Musztafa német elvált felesége: Nagy Adrienn
Boriska, Musztafa magyar elvált felesége: Tóth-Pethő Orsolya
Masenyka, Musztafa orosz elvált felesége: Kőhalmi Viktória

Az előadásban elhangzó "Kicsike vigyázzon" c. dal szövegírója: Harmath Imre
 

Rendező: Halasi Imre
Díszlettervező: Langmár András
Jelmeztervező: Laczó Henriette
Fordító: Heltai Jenő
Koreográfus: Topolánszky Tamás
Karmester: Nagy Zoltán
Korrepetitor: Marík Erzsébet
Súgó: Tóth-Pethő Orsolya
Ügyelő: Ludányi Andrea
Rendezőasszisztens: Lázár Rita

 

 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások