MŰVELT ÚR A SZÍNHÁZBAN
A színházi közönség nem nézője, hanem részese az előadásnak, amely nem céda mutatvány, hanem eszmék és eszmények kultusza, ünnepi kinyilatkoztatása a kultúrának.
A művelt úriember ilyen adott és szerzett lelkiségéből következik állásfoglalása a színházzal szemben és viselkedése a színházban. A művelt úriember sohasem fölényes és nem tud mindent jobban azon az alapon, hogy fizetett és neki a pénzéért olyan legyen a színház, amilyennek ő akarja. A művelt úriember sohasem érzi azt, hogy ő a pénzével fölénybe került és megvette magának a színházat korlátlan használatra és a színészt mulattató rabszolgának és nem fogja a pénzével felülkerekedett nyárspolgár gőgjét pöffeszteni már az előcsarnokban és nem intéz el kávéházban fogant viccekkel költők és művészek szívéből szakadt áldozatokat. A művelt úriember nem a bírálatban, hanem a megértésben bennfentes, nem a hibát keresi, hanem a tehetséget, amit meglelni nehezebb és méltóbb teljesítmény, a művelt úriember nem nézi le a színházat, mint amely pénzéért neki prostituálja magát, hanem hódol azért, hogy költők és művészek önkínzó odaadásban, a tudás, a tehetség, a nehéz, az őrlő munka vállalásával olyat próbálnak alkotni. aminek ő egy magasabb szellemiség bizalmas körében örülhet: A művelt úriember tiszteli a színházat, tiszteli azt a roppant kínokkal szerzett technikát, azt az erudiciót (*tanultság, képzettség, műveltség) és azt a véren vett kultúrát, amelynek eredményében őt a színház barátilag részelteti és a művelt úriember nem ujjong a kudarcon, a balsikert szolidárisan átéli informáltságában felismeri a mentő okokat, ítélete mérlegeli a szándékot, a lelket, a lehetőségeket s a kisvárosi színház basszistáját nem méri Saljapinhoz és a helyi szerzőt Shakespeare-hez, mert a művelt úriember rokonul tartozik a művészethez, a művelt úriember sohasem rosszhiszemű és sohasem sznob.
És a művelt úriember, mert tiszteli a munkások munkáját, a színházban eszerint viselkedik. Nem hangos, nem mutatkozik, nem ítélkezik apodiktikus (*megcáfolhatatlan, kétségbevonhatatlan) grimaszokkal és fellebbezhetetlen gesztusokkal, nem fordít hátat a színpadnak, nem kínozza magát, hogy boldog arcot mutasson, mikor a többiek nevetnek és nem kacag bele a többiek meghatottságába, nem csörtet ki a felvonás közepén, hogy lesújtó magasabbrendűségét demonstrálja és nem szórakozik tüntető csámcsogással táplálkozván zörgő papírosból. A művelt úriember ünnepi elfogódottsággal megy a színházba, ünnephez öltözik, és ha úgy érzi, hogy hiába állította be magát egy emberibb élményre, nem a maga krajcárjait hánytorgatja fel dühödten, hanem szánja a tehetetlen és boldogtalan színházat és együtt gyászol a művészettel, amelynek szerény és finom rokona. Nem egészen bizonyos tehát, hogy a színházi kultúra mélységéből ered az az igényesség, mely egy híres énekest könyörtelenül elbuktat, ha az csak művészetét adja töretlenül, de hangjában valami kis fáradtságot árul el és az sem, amely a művész szemezugában a redőket kifogásolja, mikor az egy nemes élet minden kincsét ajánlja fel a jóság és az emberi közösség extázisában.
Nem okvetlenül kultúra az, ami nem tud olyat találni, ami hozzá méltó lenne s a fölényesség nem azonos a lélek differenciáltságával. Nem minden tehetség, mondotta Mikszáth Kálmán, amit az ember magában mozogni érez, lehet az esetleg giliszta is. Valóban lehet az csak giliszta, amit az ember magában kultúrának gondol, de a művelt úriemberrel ilyen baleset sohasem történik, ő ügyel külső és belső tisztaságára, ő nem tűr magában gilisztákat s benne ha valami megmozdul, az rendesen az emberi szolidaritás, az elvont szépségekkel tartott közösség, a művelt lélek megmozdulása szokott lenni. A művelt úriember a színházban is: az ember.
Márkus László (1881-1948) író, kritikus, színházi és filmrendező, az Operaház igazgatója írása
|