gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Heves Megyei Nap 1995-1996

A SZÍNHÁZ KÜLDETÉSE

      Magam is más városban tapasztaltam azt, amit az egri néző tán elképzelni sem tud: folyik az előadás, korrekten, tisztességes rendezésben, mindenki hiba nélkül mondja szövegét, jók a díszletek, a jelmezek - mégis hiányérzetünk van.
   Több száz ember kész befogadni a szerző és a színművészek üzenetét, de csak szavakat és gesztusokat kap, amelyek sehogyan sem állnak össze az őt körülölelő megfoghatatlan, de tagadhatatlanul létező és titokzatos módon ható erővé. Nem jön létre az áhított közösség a nézőtér és a színpad benépesítői között. A színház küldetésének pedig éppen ez az igazi értelme: közösséget és sorsközösséget vállani a nézőkkel, életük, múltjuk, jövőjük egészével, vagy egy-egy szeletével. Azokkal, akik a jegyváltással már azt is elhatározták, hogy hinni fognak a színésznek, s elvárják, hogy teljes hittel azonosuljon az aznap estére rendelt figurával. Ha a színészből ez a hit nem sugárzik, akkor hamis minden.
   Igen sikeres egri produkció volt A padlás. A szerzők maguk mondták, hogy az országban ez volt a legjobb előadás, mert itt lelke volt... És hány meg hány előadásról mondhatnánk még el ugyanezt! Méltóan a névadóhoz is, hiszen Gárdonyi műveiben gyakran befelé fordult, a lélek titkait kutatta, mint a műsoron lévő A láthatatlan emberben is. A színház törekszik rá, hogy közönsége várakozásainak minél teljesebben megfeleljen. Fel kell tennie a kérdést: népszínház vagy művészszínház kell-e Egerben. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, az idei műsorterv is arra utal, hogy a kettő jól megválasztott arányokkal létrehozott keverékét próbálják megvalósítani, játszanak operettet is, de stúdióelőadásokat is, lehetőséget teremtenek a műhelymunkára, mert igazi színházi kultúra nem alakulhat ki ott, ahol nincs önálló művészi műhely. "Egy életem van, és én hiszek abban, amit csinálok" - hallottam egy beszélgetés során a színház igazgatójától.  A nagyszínházban, de minden azon kívüli kezdeményezés esetében is a hit lehet az egyedül hiteles kiindulópont, ha nem másoknak üzenni, divatokat követni akarunk, hanem egyes-egyedül a közönségnek szóló és kétséget kizáróan őszinte színházat akarunk csinálni. Ennek kell egy áramkörbe kapcsolnia mindenkit, aki akár csinálja, akár nézi, de szívügyének tartja a színházat. Ha ez a hit valódi, akkor megkapja a kellő visszaigazolást.
   

 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások