McNALLY-KANDER-EBB: A GÖRKORCSOLYAPÁLYA. CSODAORSZÁG KÉK KRISTÁLYBA ZÁRVA
Nem jártam a Broadway-n, ,,csak” a kanadai Stradford színházi fesztiválján, ahol megnézhettem egy musical-előadást. Egy család történetét, tagjainak küzdelmét a széthullás ellen, harcukat az álmok megvalósulásáért. Kevés szereplő, azok is több szerepben. Nem A görkorcsolyapálya volt, hanem a Gypsy című darab, de a hasonlóságok sora arra késztetett, hogy összehasonlítsam a két előadást. Igazi amerikai stílusú játék jellemezte amazt. Csillogó, gyorsan változó díszletek, nagyvonalúság, bizonyos harsányság előadásmódban, színészi játékban. Mégis meghitt, emberi volt, sikerült a produkció összhatásával összeforrasztani az egyébként hatalmas nézőtéren ülő közönséget.
|
|
A "tánckarban" (balról) Pálfi Zoltán,
Vókó János és Hüse Csaba |
|
Nagy kihívás egy igazi Broadway-musical, hiszen ezek a darabok, még ha kamara-jellegűek is, nem kelnek igazi életre, ha lételemüktől, a hatásmechanizmusukba belekomponált csillogástól megfosztva kerülnek színpadra. A csillogás pedig nemcsak a művészi játékra, hanem szó szerint, a produkció kiállítására is értendő. Az egri előadás díszlete (Menczel Róbert, Jászai-díjas) inkább csak jelezte a káprázatosan csillogó-villogó világot, de ezt sikerült úgy tennie, hogy intim tere a fantázia szárnyalását nem gátolta. Mintha magunk is egy bűvös kék kristályba lettünk volna bezárva. Mozgásunkat a kristály falai behatárolták, de ezen a szűk téren belül miénk volt az egész univerzum. Így nem volt hiányérzetünk.
Maga a játék pedig igazán minden várakozásnak megfelelt. Számtalan estén látott művésznők és művészek önmagukat ismét megújítva - vagy inkább megfelelő lehetőség híján tehetségük minden oldalának megmutatásában eddig gátolva — az újdonság varázsával ajándékoztak meg. Olyan otthonosan mozogtak egy amerikai musical kereteiben, eleganciát és nagyvonalúságot mutatva fel közben, mintha ez a sokadik ilyen bemutató lett volna, holott egészen új szín a palettán.
|
|
Anya és leánya: Nádasy Erika (balról)
és Bókai Mária |
|
A darab jót bevált hatáselemekre épül, lehet harsányan nevetni és meghatottan sírni, de az előadás nem csúszik el sem a vásári harsányság, sem a szentimentalizmus irányába. Visszafogottan ízléses, de ötletekkel, humorral teli a rendezés, s ehhez kedves, melengető alakítások csillogó parádéja társul. Nádasy Erika tud igazán őszintén sírni is, nevetni is a színpadon — ezt eddig is tudtuk. Énektudásából is kaptunk már ízelítőt, például a Svejkben. Most mégis csodálva néztük átélt, hiteles alakítását, hallgattuk, milyen szépen énekelt. Bókai Mária pedig az operettek után itt is igazi kiemelkedő jelenség! Kettőjükön kívül minden felnőtt szereplőre - van két kislány is - több alak megformálása várt, volt, akire összesen hat! Nem csak jól oldották meg a figyelmet, változatos színészi eszközök alkalmazását megkövetelő feladatot, elkerülve ismétlést, egyhangúságot, de láthatóan élvezték, hogy más-más karaktert játszhattak, sőt időnként - valamennyien férfiak! - még ellenkező neműket is. Sőt a musical szinte elengedhetetlen kelléke, a tánckar is belőlük állott! (Hüse Csaba, M. Horváth József, Pálfi Zoltán, Tunyogi Péter, Venczel Valentin, Vókó János)
Let me entertain you... Hadd szórakoztassam Önöket! — éneklik a Gypsy nagy slágerében. ,,Lesz itt még kábító, csillogó-villogó színes fény!” — halljuk itt. Az előadás ötvözi a két gondolatot, úgy, hogy egy valami szerencsére nincs jelen - a pejoratív értelemben vett kábítás. Igaznak hisszük az egész talán kicsit szegényes, megkopott, de meghitt kék kristályos varázslatot. Emberinek, mint azt, ott Kanadában.
|