A VÁGY VILLAMOSA KATARZISA
Ül az ember partnerével előadás után az autóban, s a húsz perces úton sem beszélget. Nehéz megszólalni. A Gárdonyi Géza Színház idei évadjában egymást érik az olyan produkciók, amelyek után a tartalmas beszélgetés is értelmetlen, amíg a katarzis meg nem kapja a neki kijáró csendet.
|
|
Blanche szerepében Bessenyei Zsófia
remekelt - Fotó: Koncz János
|
|
A vágy villamosa (Tennessee Williams) egri előadása a rendező és a művészek harmonikus együttműködése révén úgy bontja ki, erősíti és fokozza néhol az elviselhetőség határáig a darab érzelmi skáláját, ami szinte hihetetlen teljesítmény! S ebben kulcsszerepe van a Blanche-ot játszó Bessenyei Zsófiának. Ez az előadás abszolút az övé! Nincs pillanat, amikor lazítani lehetne, koncentrálni kell rá, nehogy elszalasszunk valami gyönyörűt.
Érzésem szerint Arthur Miller, Tennessee Williams és más amerikai írók, illetve a cseh irodalom néhány képviselőjének műveiben fellelhető valamiféle érzelmi-hangulati azonosság. S amiért ez éppen most jut eszembe, Ivan Olbracht regényének néhány mondata a színészről: A szívét, amelyet az állandó várakozás oly érzékennyé tesz, bárkinél jobban izgalomba hozza a művészet. Megmámorosodik tőle, hálás érte, s arra a pillanatra, amely számára az életet jelenti, hajlandó egészen átadni magát annak, akinek játszik.” Ezt tette Bessenyei Zsófia. Kendőzetlenül, egyetlen hamis pillanat nélkül adta át magát szerepének és a közönségnek. Különösen felejthetetlen az utolsó percek űzött tekintete, amelyben Blanche egész addigi és jövőbeli életének szintézise volt benne.
Mindezzel természetesen nem akarom azt mondani, hogy partnerei ne lettek volna méltóak az előadáshoz, s ehhez az alakításhoz — kicsit igazságtalan is tán nem szólni róluk részletesebben.
Dávid Zsuzsa rendezte a darabot. Mindig valami különlegeset, valami egyedit fedezhetünk fel munkáiban - most is. Mindig más, de valami nagyon kellemes meglepetést. A néhány évvel ezelőtt a kassai társulat vendégszereplésekor látott A vágy villamosával szemben ezen az estén nem olyan szikár, bántóan komor volt a játék, hanem olyasféle érzést váltott ki, mint amikor egy szerelem véget ér. Fáj, de érezzük még a szépségét is. Ezt segítette az izgalmasan érdekes díszlet is, melyet Pilínyi Márta tervezett. Nemkülönben izgalmas a zene is – Aldobolyi Nagy György -, egyszer követi a történetet, máskor ellenpontot ad, fokozza a feszültséget.
Ismét egy olyan előadást láthatnak tehát, amelynek valamennyi alkotója, közreműködője a legnagyobb művészi alázattal, szívvel-lélekkel vett részt a színpadi műalkotás megszületésében, maradandó értéket hozva létre.
|