1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.
Nem is tudom… Miközben nézek egy előadást, általában körülbelül már sejtem, mit is fogok majd írni róla. Most pedig zavarban vagyok. Az előadás persze jó – vitathatatlan. Abban nem vagyok biztos, hogy mindenki érti majd ezt a koncepciót. „A magyar közönségben az eddig játszott előadások kapcsán az a kép alakult ki, hogy az őrnagy a sátán, és az őt befogadó Tót család báránylelkű és feddhetetlen. Ezt a koncepciót az egri előadással megkérdőjelezem. Teszem ezt azért, mert szerintem vége a fekete-fehér jellemábrázolás korszakának. A világ és az emberek körülöttünk nem ilyen sematikusak. Nincs vagy-vagy igazság. A valódi igazság kiderítése persze nehéz feladat” – fejtette ki a rendező, Kincses Elemér (m.v.). Nekem úgy tűnt, sokaknál inkább a komédia irányába mozdult a tragikomédia. Engem, személy szerint meggyőzött ez a felfogás.
Áts Gyula őrnagya valóban be tudná látni, hogy a Tót család nem feltétlenül mindenben és minden pillanatban őt akarja követni, nem ő tehet róla, hogy fiuk féltése kivetkőzteti ezeket az embereket önmagukból. Bessenyei Zsófia – Tótné – figurájának kell talán átmennie a legnagyobb átalakuláson, hiszen a feltétel nélkül tisztelt férjjel szemben most más valakinek kénytelen folyamatosan pártját fogni. Csonka Anikó cserfes Ágikája fog fel legkevesebbet a valódi tétből. Számára az őrnagy nem annyira a megmentés eszköze, inkább egy másik, számára távoli, de vonzó világ képviselője. A darab alcímében szereplő „tragikomikus” jelzőt legjobban Csendes László játéka fejezi ki. M. Horváth József postása nem is olyan félkegyelmű. Őrült, de a maga szempontjából racionális viselkedése mögött több a bölcsesség mint a többiekben együttvéve. Kiemelem még Venczel Valentin Cipriáni professzorát.