gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Volt egyszer... 1993

SZOMORY DEZSŐ: SZABÓKY ZSIGMOND RAFAEL (HAGYD A NAGYPAPÁT!)

   Hogyan? Micsoda? – kérdi örökké a nagypapa, s alighanem ezt kérdi az első negyedórában az a néző is, aki nem szokott hasonló stílusú darabokhoz.
   „Összevissza” beszélnek a szereplők, kusza, érthetetlen eseményekről és azok következményeiről, abszurd drámára emlékeztetően, teátrális gesztusokkal, habos nyugalmat idéző pasztellszínű díszletek, de nyugtalanító-zöld háttér előtt.
   Hogyan? Micsoda?
   Azután minden fejben összeáll lassan a kép és kirajzolódik, hogy a börtönt a maga fizikai valóságában is egyedül megismerő Szabóky Zsigmond Rafael  talán a legszabadabb az egész díszes családban, mert éppen ő az, aki átvitt értelemben így vagy úgy, de mindenkit börtönben tart. Mindenki tőle függ és mindenki sorsa, élete az ő habitusának és magatartásának van alárendelve. Ő persze másként véli, természetesnek tekintve mindezt, ellenszolgáltatásul a családjáért hozott „áldozatokért”. S bár a stílus később sem változik, az előadás mégis egyre konszolidáltabbnak tűnik. A partnerre történő odafigyelés persze a színpadon mindig nagyon fontos, de itt egy pillanatnyi megingás is széttörné az előadás egységét. Ez a tény pedig igen biztos kezű rendezést igényel (Szegvári Menyhért, Jászai-díjas, m.v.).
   A nagypapa? A nagypapa – M. Horvát József – talán titokban mégis érti, ami körülötte zajlik, s csak menekül a szenilitásba  talán nem. Döntse el minden néző maga! Hagyjuk a nagypapát!

 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások