gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Volt egyszer... 1998

SHAKESPEARE: RÓMEÓ ÉS JÚLIA

   Volt egyszer egy országos visszhangot kiváltó miskolci előadás, amit az idő megkoptatni azóta sem tudott, Mihályi Győzővel és Igó Évával a címszerepben, csodálatos reneszánsz mese Szikora János rendezésében. Már a díszlet hangulata megfogott; s ma is látom magam előtt a Mab-monológ rejtélyt, misztikumot, borzongó vágyakozást elegyítő megoldását.

No nézd, a Mab királyné járt tenálad,
A tündérek bábája, oly parányi
Alakban jön, mint városi szenátor
Mutatóujján a gyűrűs agátkő.
Aprócska, kis könnyű fogatba hajt át
Az emberek orrán, mikor alusznak.
A kerekek küllője nyurga pókláb,
A hintó födele egy szöcskeszárny,
A hámja finom pókháló-fonál,
Gyeplője a hold lucskos sugara.
Ostornyele tücsökcomb, rost a szíja.
Csöpp, szürkementés szúnyog a kocsis,
Félakkora, mint a kövér kukac,
Mit rest cseléd az ujjából vakar ki.
A kocsiváz egy üres mogyoró,
A mókus eszkábálta, vagy a vén szú,
Kik ősidőktől tündér-kocsigyártók.
Így robban át a szeretők agyán
Éjente, és az álmuk szerelem,
Udvarló térdén, s udvarlás az álma,
Fiskális ujján, és az álma pördíj,
Nők ajkain, s álmukban csókolódznak.
De Mab ha mérges, szájuk hólyagos lesz,
Mivel a habcsók nékik is megárt.
Nem egyszer udvaronc orrába vágtat,
S az erre már kitüntetést szagol,
Máskor dézsmás malacka farkhegyével
Csiklandja az alvó papocska orrát
És az plébániáról álmodik.
Majd átrobog a katona agyán
És álma sok-sok nyakszelés, spanyoltőr,
Les és roham, aztán öt ölnyi mély,
Jó-nagy ivászat; hirtelen a dobszó
Pörög fülében, fölriad, ocsúdik,
Kicsit szedi a szenteket az égből
S megint elalszik. Ő, a Mab királyné,
Lovak sörényét éjjel egybefonja,
Csombókos hajba süt varázsgubancot
S hogy szertebontod, az babonaság.
Boszorka ő, a lányt, ha háton alszik,
Megnyomja, terhet bírni így tanítja,
Hogy jól feküdjön majd asszony-korában.
Ő az, ki...

ROMEO                                                 
        Hallgass, Mercutio, hallgass.
Semmit beszélsz.

MERCUTIO
                Hisz álomról beszélek,
Amit csupán a henye agyvelő szült
És semmiből a képzelet koholt.
Matériája vékony, mint a lég
És csapodárabb, mint a szél, mi mostan
Észak fagyott keblén kacérkodik,
De nyomba megharagszik, délre rebben
S csorgó harmatba fürdeti az arcát.

   Ma is hallom fülemben csengeni a bál zenéjét, érzem, ott vagyok a kertben, amikor Júlia az erkélyre kilép. Ezekkel kellett versenyeznie egy egészen más felfogású előadásnak.
   A fel-felcsillanó költőiség és humor ellenére realistább, komolyabb, sőt komorabb itt minden. S ha díszlettel és zenével kezdtem, hadd tegyem ezt újra! A kecses építészeti elemeket formázó részek itt is azonnal teremtenek bizonyos hangulatot, de az egész játéktérre rátelepedésük és méginkább színük miatt nyomasztanak, előrevetítik a baljós eseményeket. A zene pedig siratja szomorúan a veronai szerelmeseket már akkor, amikor azok még boldogok. Kifejezetten nyugtalan, vibráló az előadás, mintha korunk minden elhatalmasodó tünete megmutatkozna a rendezésben (Beke Sándor), s ilyesféle gondolatokat kelt a fejekben: Tényleg így kell lennie? Én is ilyen vagyok? Hogyan cselekednék én a helyükben?
   Az én szívemhez közelebb állt a miskolci előadás, ha el is fogadom és meg is értem ezt a koncepciót is.

* Az egyik előadásra elvittem az osztályomat, s utána beszélgethettek a szereplőkkel. Közvetlenül, türelmesen válaszolgattak, nagyon komolyan véve a gyerekek könnyedebb és komolyabb kérdéseit egyaránt. Köszönjük Balogh Csilla, Bessenyei Zsófia, Kalmár Zsuzsa, Kascsák Dóra, Kelemen Csaba, Nagy András, Podlovics Lajos, Réti Árpád, Tóth Levente, Tunyogi Péter, Tűzkő Sándor kedvességét! S hogy mit mondtak mindezek után a gyerekek? Íme:
   - Nagyon jó dolognak tartom, hogy a színészek igazi énjét is megismerhettük.
  - Feri bácsi elintézte nekünk, hogy feltehessük a bennünk felmerült kérdéseket. Kedvesek voltak, néhány dolgon még együtt is nevettek velünk, sőt, ők is kérdeztek bennünket, közvetlenül, nem úgy vettek minket, mint gyerekek, hanem mint embert. Ez nagyon jólesett.

 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


 
  
 

 

 
Lezárt szavazások