KATONA JÓZSEF: BÁNK BÁN
Éles elutasítás és igen közelinek érzés - - mindkettő hallható.
A Bánk bánról mindenkinek van némi fogalma, de többnyire az operaváltozat alapján, még annak is, aki sohasem jár operába. A dráma maga kevésbé ismert. (Keletkezésének körülményei szépen megismerhetőek Jókai Mór És mégis mozog a föld című regényéből...) A kérdés az, megszerethető-e az egri produkció segítségével.
Pályi András dramaturg tömörítésre irányuló tevékenysége rövidítette a körmondatokat, könnyíti a koncentrálást. A rendezés úgy közelít korunk életérzéséhez, naponta érő aktuális benyomásaihoz, hogy eljuthassunk az alapállásként felvett gyanakvó távolságtartástól az azonosulásig. A mozgalmas nyitókép - Ivády Erikának és a Fiatalok Táncszínházának közreműködésével -nem enged sokat gondolkodni. Gertrud udvarának mulatozása, közben a közönség folyamatos érkezése, a későbbi fontos szereplők feltűnése leköti a figyelmet. Azután lassan elkalandozik tekintetünk a díszleten, az ősi és modern anyagok felhasználásával létrehozott, jelzésszerű elemekkel tagolt, mélységében és magasságában is tágas téren, amelyet jól használnak ki a játék során. Korokon át ívelnek, múltat és mát kötnek össze a hangeffektusok és a Gajdos együttes nagyszerű kísérőzenéje. A világítást vetített képek, sőt lézereffektek is kiegészítik. Utóbbiak akkor jelennek meg, amikor az elme erősen háborog, vagy már meg is bomlott. Az első gondolat érdekességük, ritkaságuk mellett az volt, hogy talán túlságosan direkten igyekeznek erősíteni a szavakat, gesztusokat, de végül is nem zavaróak, talán valóban szegényebb lenne nélkülük az összkép.
A matt háttérbe szépen illeszkednek a jelmezek színei, a füstszürkék, mohazöldek, óaranyak, s Melinda ruhájának pirosa, Izidóra öltözetének kékje. Érdekes ez a színválasztás. Valamikor alapszabály volt a festészetben - elsősorban a vallási tárgyú képeknél -, hogy a nők kék köntöse a szűzi, ártatlan lélekjellemzését szolgálta, a vörös a szabadosan gondolkodó, kikapós hölgyeknek járt. Melinda (Kalmár Zsuzsa) ,,együgyü” - vélik az udvarban. S annyiban talán valóban az, hogy későn ismeri fel a reá leselkedő veszedelmet, s talán mégis van benne egy adag rejtett kacérság, kiváncsiság. Későbbi határozott szembenállása tán önnön gyengesége, meggondolatlansága elutasításából táplálkozik, tragédiája, bogy már későn. Otto behálózta, tőrbe csalta, lecsapott rá mint a hálójában vergődő áldozatra. Ottónak torz, púpos a lelke, a gondolkodása, kisszerű, gyáva, igazából gátlásos figura. Nagy Andrásnak ez egyike eddigi legjobb alakításainak. Mimikája, mozgása tökéletesen jellemzik ezt az embert, lelki púposságán túl időnként szinte valóságos púpot is látni vélünk a hátán, amikor görcsbe rándult elméje testét is összehúzza. Izidóra (Lehoczky Andrea) szereme iránta tiszta, akkor is, ha látja jellemének hibáit. Kész lenne ezekkel együtt is övé lenni, de sértett büszkesége s a gonoszság elviselhetetlenné váló mélysége végül mégis a szeretett férfi elárulására készteti, reménytelenségbe taszítja. Otto két bujtogatója, segítője közül Biberach Venczel Valentin megformálásában az előadás egyik legfajsúlyosabb alakja. Cinizmusa, érdekorientáltsága haj, de emlékeztet sok kortársunkra... A másik maga a királyné. Gertrudis - Jónás Gabriella - itt egyszerre határozott uralkodó és (ritkábban) esendő nő. Monológja az uralkodásról lenyűgöző, a mégiscsak ébredező lelkiismeret tekintetében már-már együttérzést keltene. Bánk maga nem heroikus, megközelíthetetlen ideál, hanem nagyon emberi, nagyon közeli lény, aki szereti es félti feleségét, nemkülönben hazáját, mindkettőt védené, s a két kötelesség közti őrlődés, cselekvési és időkényszer szinte elviselhetetlen terhet ró rá. Bregyán Péter játéka kidolgozott, szép, néha a lélegzetet is visszafojtani késztető. Tiborc - Várhelyi Dénes. Sorsával nincs - nem lehet - megbékülve, mégis erején felül tűri azt. Nyíltsága egyszerű okossága az első pillanatokban pártjára állít bennünket. Hevességével, (jogos) türelmetlenségével ellentéte Petur bán –Pálfi Zoltán. Rokonszenvünket ő is elnyeri, annyira nyilvánvalóan igaza van, annyira egyértelműek az indulatai. Réti Árpád Mikháljának kezdeti gyengesége után az események által kikövetelt bátorsága tiszteletet ébreszt. Emlékezetesen játszik. Endre szerepében Lamanda László a királynak arra a mondatára épít - talán erősebben is, mint a tragikus események indokolnák -, amely szerint neki minden alattvalójának könnyeit meg kell látnia, de az ő könnyeit ne lássa senki sem. Említsük még meg Sata Árpád, Balogh András, Tűzkő Sándor nevét is! A kezdő mozgalmasság után a játék fokozatosan egyre intimebb lesz, kettősök, monológok, a lélek háborgásai és vívódásai veszik át a főszerepet. S hogy a közönség körében kinek-kinek saját lelkéhez milyen utat találnak, az eldől minden este... Rendezte Beke Sándor.
|