ÁBRAHÁM-FÖLDES-HARMATH: VIKTÓRIA
Szokatlan, váratlan dolgok sorozataként is jellemezhetnénk.
Szokatlan a darab maga. A cselekrnénv egy hadifogoly táborban indul. Nem ez jutna eszünkbe, operettre gondolván... (Később persze hagyományosnak mondható helyszínek is következnek.) Vá1tozatos a földrajza: Szentpétervár, Peking és egy kis magyar falu, Dorozsma.
Meglepő megoldással a primadonna mellett két bonviván és őket kiegészítendő két szubrett és két táncoskomikus szerep is akad. Ennek köszönhető az is. Hogy bár a cselekmény a primadonna sorsa körül forog, mégsem olyan központi súlyú az alakja, mint más operettek esetében.
Szokatlan, a műfaj hagyományait csak részben követő a muzsika. Az andalitó, elringató dallamok különös, lüktető ritmusokkal párosulnak, izgalmas és vonzó zenei világgá fonódva. Ábrahám Pál mesterien teremt egyéget a már csak a rendkívül eltérő karakterű helyszínek által is megkövetelt változatosságon belül.
Bényei Miklós (m.v.) díszleteiben játsszák az előadást. Jó a jelzésszerű és részletesen kidolgoztt elemek térkihasználása, illúzió keltése.
Pilínyi Márta jelmezei nagyon szépek. Színvilágukkal, fromáikkal, anyagaikkal valóban gyönyörködtetnek, s (úgy gondolom) jól is hordhatók.
Mint már oly sokszor, Csala Benedek (m.v.) vezényel. A műszak mellett a zenekar az, amelynek munkájáról a kritikák sokszor nem vesznek tudomást, pedig ha hibázik, az a színészi munkára is rányomhatja bélyegét. Ők, s a korrepetitorok, Marik Erzsébet, Kalló Zsolt is megérdemelnek tehát miden elismerést és tiszteletet a jól végzett munkáért.
Dévényi Ildikó (m.v.) koreográfiája invenciózus. helyenként egészen káprázatos, láthatóan örömmel is táncolják.
A címszerepben Szilágyi Olga. Mint mindig, egyenletes, magas színvonalú ének- és tánctudás, hiteles jellemábrázolás. Megjelenésekor a legreménytelenebb helyzetekben is élettel telik meg a színpad. Jelen esetben két férfi - egyikük a sors szeszélye folytán rég halottnak hitt - közül kell választania, s ezze1 egyszersmind a másik kettő sorsát is eldönti. A hála megkövetelte hűség és az érzelmek közti vívódás, felelősség nem könnyű teher. Sok mindent kell átélnie, s számunkra átadnia, amíg - ahogyan az az operettekben azért általában mégiscsak lenni szokott - boldog lehet. John Webster nagykövet Kincses Károly (m.v.) Az események sodrában egyre inkább a sértett hiúság irányítja, de alapvető és meghatározó korrektsége megérteti vele, hogy az igazi szerelem fájó áldozatokra is képes. Nagyon szép első felvonás beli jelenete, amikor visszagondol az első találkozásra a bécsi bálon, s arcán tükröződik annak minden boldogsága. Viktória halottnak hitt régi kedvese, Koltaí László főhadnagy Vadász Zsolt. A színház fiatal bonvivánja szintén meggyőzően sokoldalú. Az Anna Karenina után most ismét új színekkel gazdagítja, hozza közel figuráját. A főhadnagyot már megedzette az élet, de a keserűség nem uralkodott el rajta. Méltányosságban, nagylelkűségben, szeretetben is méltó párja a nagykövetnek. Ott azonban mindez az érett férfi böLcsességének, itt az ifjúság vonzásának erejével párosul. s mindkettő nagy érték. Többek között ezért is nehéz döntenie Viktóriának. s bizony nem egyértelmű, kit választ. Riquette Zám Andrea. Tűzrőlpattant magyar - eleinte elkényeztetett francia lányt majmoló - menyecske. Aki végigkísérte nagyobb feladatot jelentő szerepeiben az elmúlt években, tapasztalhatta a fejlődést. Éneklésével mindig csodálatot kelt a nézőkben. Az előadás egyik nagy meglepetése Jancsi szerepében Rácz János. Nem kapott még ilyen súlyú feladatot. Epizód-alakításaiban azonban igenis figyelmet keltett, például a Rómeo és Júliában, vagy a Piaf-ban. Most kirobbanó sikert arat és ez nem csak a hálás szerepnek, a szövegben lévő sok poénnak köszönhető, hanem annak a fantasztikusan kidolgozott, teljesen testhezálló figurának, amivel elénk áll. Mozgás, hanghordozás, arckifejezés mind remek és egyik sem konvencionális. Egri József - Miki, Viktória öccse az Anna Kareninában mutatkozott be Egerben. Ez most egész más karakter - hagyományos táncoskomikus szerep. És az előzőben megismert őszinte, mély érzésű ember mellett most egy nagyszerű humorú, életkedvvel teli, a melódiát valóban élvezni tudó, könnyedén, magától értetődően táncoló egyéniséggel találkozunk. Partnere Ah Wong szerepében Dér Gabriella, a másik nagy és igen-igen kellemes meglepetés. Ő sem kapott eddig ilyen lehetőséget, s most megkockáztatnám azt az állítást, hogy személyében egy újabb vérbeli szubrettet avatott a színház. Nem lehet nem érezni, mennyire élvezi, amit csinál és nem lehet nem észre venni, mennyire jól is áll neki ez a szerep! Szóljunk végül Balogh András kereskedőjéről, akit keserű humorral, fennsőséges öngúnnyal formál emlékezetesre! Nem alakításuk minősége, csak szerepük terjedelmének, a darab adta lehetőségeknek korlátai azok, amiért csak a nevét említjük a következőknek: Berzéki Krisztina, Kakó Zsolt, Podlovics Lajos, Tóth Levente. Közreműködnek még Csülög Judit, Jakó Beáta, Kascsák Dóra, Kovács Viktória, Nagy Adrienn, Nagy Lívia, Papp Gabriella, Sáfár Kata, Kalló Zsolt, Koncsos Gergely, Nagy Zoltán és a Lajtha László Néptánc Együttes tagjai. Az előadást Moravetz Levente rendezte.
* Kapcsolódó írás: "Zuper" (2002)
|