GOGOL: A REVIZOR
Szegvári Menyhért rendezése a téma, az ábrázolt jelenség időtlenségét, korokon áthaladó jelenvalóságát hangsúlyozza.
A színpadtér szinte semleges - lehet bármikor, bárhol. Kivéve az oldalfalakat, amelyeknek lepusztult freskókra emlékeztető motívumai mégiscsak előhívják bennünk a cári korszak más művekből meglévő emlékeit. ennyiben utalva az eredeti cselekményidőre és helyre. A színpadon egyébként szinte semmi sincsen, csak ajtók sora jobbról is, balról is, időnként egy-egy szék - és elöl középen egyetlen, viszonylag ritkán játszó, mégis hangsúlyos díszletelem - egy vízzel teli medence, jelképeként valóságos fizikai és átvitt értelemben egyaránt meglévő édes semmittevésnek (fürdőzés) és megalázásnak (kényszerfürdő). A jelmezekről szólva megvallom, én nem kedvelem azt az aktualizálást, amikor a színészek nem a darab kora-beli öltözékeket viselnek (Shakespeare XX. századi ruhákban, Bánk bán cilinderben, stb...) s általában nem is igazán tudnak meggyőzni az előadások ennek jogosultságáról - pedig engedném... Az egri Revizor most kivétel. Láthatjuk őket magunk körül is, akár a színházból kijövet, rögtön. Divatos de mégis csak a tömegkultúrát szolgaian követő - a sorból az istenért valahogyan ki ne lógjunk, inkább viseljünk egyéniségünkhöz talán nem is illőt - színes öltönyök, összetartó, zárt érdek- és szellemi (?) közösséget képviselő, korrupt és félénk, de lehetőségeiktől elkábult köztisztviselők sora áll előttünk, élükön a semmivel sem különbül viselkedő polgármesterrel, valamint feleségével és lányával, akik azért a maguk módján és a maguk sajátos érdekeit szem előtt tartva külön kis világot is alkotnak. Nagyvilágibbak, s ezt mondén öltözeteikkel is kifejezik. Hlesztakov komikus véletlenséggel csöppen a társaságba, s kihasználja hiszékenységüket, félelmükből, a tényeket eltussolni akaró igyekezetükből adódó sebezhetőségüket. Becsap mindenkit, s amikor megérkezik az igazi, a városka elöljárói előtt tulajdonképp csak akkor áll a nagy dilemma. Most már az az egyetlen kiút sincs meg, hiszen azt most járták végig, s csúfosan ráfizettek. Nem várt, a közönséget meglepô fordulatot tartogat a vég. Kinyílnak az ajtók az igazi revizor előtt és megjelenik - egy kisfiú! Lehet gondolkodni, mit is akar ezzel mondani a rendező. Talán azt, csak az lehet a megoldás, ha megkeressük lelkünkben az egykor volt kisgyereket, annak tisztaságát, őszinteségét, így élünk tovább? Vagy épp azt, hogy jelenlegi környezetünk már gyermekeket is hazuggá, önzővé, haszonlesővé tesz? Döntse el ki-ki, melyik értelmezésre hajlik (magam talán mindkettőre együtt), de akár egyik, akár másik, mindenképp el kell gondolkodnunk egyéni és közös felelősség viszonyáról, kapcsolataink mozgatórugóiról, a társadalmi folyamatok alakulásáról. Várható, hogy nem fog mindenkinek tetszeni ez a rendezés, tán épp azért sem, mert túlságosan rá lehet ismerni saját hétköznapjainkra, én mégis rendkívül sikerültnek tartom. A színészvezetés, a térrel való gazdálkodás, a mozgások, az egyszerűség vélt korlátait meghazudtoló gazdagság - mind érdemei a rendezőnek. A színészi alakítások pedig igazi élettel töltik meg a koncepciót.
A polgármester szerepében Ujlaki Dénes. Sokat próbált, ravasz vezetője a díszes társaságnak - más körülmények között ő is másra vihette volna... Szinte látjuk, amint ,,jár az agya”, dolgoznak a kerekek, hogyan tudná a bajt elhárítani, később a maga javára fordítani. Van benne okosság, de környezete őt is eltompítja, magához hasonítja. Felesége – Saárossy Kinga - taszítóan számító, s egyben vonzóan szép, dekoratív asszony. Varga Lívia, a lányuk most kevésbé kihívó, mint volt az Anna Kareninában, a kis butuska, de amit akar, arra el van szánva képzetét kelti. Hlesztakov Görög László. Mintha nem volna olyan dörzsölt, mint szerepe szerint. Több benne az események fölötti naiv csodálkozás. A kisváros előkelőségei, Bregyán Péter a postamester szerepében, Sata Árpád, Venczel Valentin, Pálfi Zoltán, Vókó János, Tunyogi Péter, Rábl Róbert egy-egy ismert, bármikor elébünk toppanható karakternek adnak egyéni ízeket. Csak egy villanás, de emlékezetes Fekete Györgyi panasztevő cigányasszonya. További szereplők Dér Gabriella, Balogh András, Tűzkő Sándor, Podlovics Lajos, Kakó Zsolt, Lisztóczki Péter, Fogarassy Péter és Fehér István. A pergő kísérőzene – Kátai László - egyszerre idéz klasszikusokat és Dáridó-hangulatot. Valóban az is zajlik a színpadon, szélhámosok dáridója. Díszlet-jelmez: Csík György, dramaturg: Durú Győző.
|