gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Színház Egerben 1884-től máig - Színháztörténeti sorozat

Ka - Ké

  

Színház Egerben 1884-től máig – Színháztörténeti sorozat 3. rész 2012.10.03.

Az 1955-ben megnyílt színház fölött már 2 évvel később gyülekezni kezdtek a sötét fellegek.

1957.06.01.

 

A Hétfői Hírek május 20-i száma „Több és jobb színházi előadást a következő évadban" - címmel egy kedvesnek aligha mondható meglepetést tartogatott a Heves megyeiek, elsősorban az egriek számára. Mint a lap írta: „Az egri színház megerősödését várják attól az intézkedéstől, hogy a nagyhírű, nagy múltú miskolci Nemzeti Színháznak lesz a kamaraszínháza.” E meghökkentő hír nem sajtóhiba útján került a lap hasábjaira, hanem az illetékes felsőbb szervek elgondolásait tükrözte. Mert nem másról, mint arról van szó, hogy bizonyos „gazdasági és művészeti" meggondolások alapján a következő színházi évadban a Művelődésügyi Minisztérium - a Művészeti Tanács javaslatára - meg akarja szüntetni az egri Gárdonyi Géza Színházat, illetőleg egy prózai részleg meghagyásával, mint kamaraszínházat kívánja Miskolchoz csatolni. 
   A Hétfői Hírek munkatársát erről Kenyeres Ágnes osztályvezető tájékoztatta, s csak utólag, majdnem hogy az újságból értesültek erről az elgondolásról a színház vezetői, s maga a megyei tanács is.             
   Melyek azok az okok, amelyek állítólag szükségessé teszik az egri színház önállóságának megszüntetését?             
  Igen alacsony az egri színház művészeti színvonala, gazdaságilag is ráfizetéses, országos érdek, hogy az ilyen színházakat megszüntessük, hisz például Miskolc „olcsóbb és jobb színházat" tud biztosítani a Heves megyeieknek.
   Vegyük boncolóra ezeket az érveket, amelyek egy fiatal, de máris szép eredményeket felmutatni tudó színház felett lennének hivatva elmondani az utolsó ítéletet.                 
   Tény és való, hogy az ország gazdasági helyzete nagyarányú takarékosságot követel minden vonalon, még a kultúra, ezen belül a színház   területén is. Az egri színház évi 2.2 millió forint állami támogatást kapott, s megszüntetése - a prózai részleg meghagyásával - tetemes költségmegtakarítást jelentene, legalábbis látszólag. A helyzet azonban az, hogy a megyei   tanács illetékesei, a színház vezetői már tárgyaltak arról, hogy helyes átcsoportosítással, bizonyos takarékossági rendszabályok életbeléptetésével 700 ezer forint évi megtakarítást tudnának elérni, az elmúlt évekhez viszonyítva, hozzátéve, hogy a megyei tanács költségvetésében is keresnének szükség esetén lehetőséget a színház „hazai" erőből történő támogatására.
   Ha alaposabban utána nézünk a dolognak, az is kiderül, hogy a Miskolchoz való csatolás egyáltalán nem gazdaságos. Az egri színház évi 450 előadást tartott a megyében, megszokták, megszerették, a megye, az üzemek, falvak dolgozói is igénylik a mind gyakoribb és gyakoribb színházi előadásokat. Legalább ennyi előadást kellene tehát tartani a miskolci együttes tájrészlegének is. Nem kell különösebb számolási tehetség ahhoz, hogy megállapítsuk: a meglehetősen messze eső Miskolcról ennyi kiutazás milyen jelentős anyagi befektetést igényel, nem beszélve arról, hogy a miskolci díszletek nem megfelelők az egri színpadra. Egy héten túl, márpedig egy-egy operett hosszabb ideig van műsoron, az operett-társulat tagjainak 120 forintos házbér hozzájárulást kell fizetni, számos egyéb más költség mellett. Már ennyiből is kiviláglik, hogy a gazdasági okok nem okok ebben az esetben, hogy a Miskolchoz csatolás nem megtakarítást, ellenkezőleg, további költségemelkedést eredményezne.
   Itt is van ok és lehetőség a vitára. Kétség sem férhet ahhoz, hogy a fiatal, alig két éves múltra visszatekintő egri társulat nem ért el, mert nem is érhetett el olyan művészi színvonalat, mint a nagymúltú Miskolci Nemzeti Színház. De az elmúlt két év sem múlt el nyomtalanul: bátor kezdeményezés, a művészi színvonal egyenletes és állandó emelkedése - ez jellemzi a fiatal társulat életét és munkáját. A megye dolgozói, ezen belül is  az egriek, megszerették és megszokták a színházat, amely mind jobban szerves egészévé    vált a város életének. „Csak szervezeti változás lesz, megyei helyett területi színház, legfeljebb a patriotizmust sértheti ez az intézkedés" – mondották az elgondolással kapcsolatban a minisztériumban.
   Ez a „legfeljebb" elég komoly dolog. A város és a megye történelmi és kulturális hagyományai hosszú évek óta szinte követelően írták elő: állandó színházat Egernek! Az átlagember számára a kultúrforradalom győzelmének legkézzelfoghatóbb jele, éppen e színház létrejötte és működése. Kultúrpolitikailag sem volna tehát helyes az előbbre lépés helyett visszalépni, mert ez nem egyszerűen a patriotizmus - bár a jól értelmezett lokálpatriotizmus egyáltalán nem elítélendő valami - megsértését, hanem kulturális vívmányaink egy részének felszámolását jelentené.
  Két éven keresztül agyba-főbe dicsérték az egri színház munkáját a miniszteriális szervek, ez történt a budapesti fesztiválon is. Nem egyszer  kellett felemelniük a megye vezetőinek tiltakozó szavukat, hogy nem helyes ez a túl gazdagon osztogatott dicséret, mert helytelen irányba befolyásolhatja az itt folyó színészi munkát. Két éven keresztül ez történt, most a Művészeti Tanács - amelynek összesen két vidéki tagja van, abból is az egyik éppen a miskolci színház igazgatója - elmarasztalja az egrieket - a harmadik esztendőben. Pedig, mint már elmondottuk, azóta csak fejlődik az együttes. Eléggé érthetetlen és furcsa tény ez, amelyet ismét nem lehet,  „országos érdekkel" igazolni, legfeljebb azzal, hogy kellenek, az érvek az egri színház felszámolásához.  
   Egyébként is helytelennek tartjuk az országos és az úgynevezett helyi érdek szembeállítását, különösen akkor, ha tudjuk, vagy legalább is alapos a gyanú, hogy többek között az egri színház megszüntetésével akarják egyrészt a miskolci színház rentabilitását fokozni, másrészt új színházat szervezni a Dunántúlon. Arra van szükség, hogy a megye vezetőinek, a színház művészeinek alapos bevonásával, alapos és kellő megfontoltsággal tegyék mérlegre az egri színház ügyét, mely nemcsak egyszerűen néhány színész ügye, hanem egy megye kulturális életének, s ezen keresztül valóban az országnak az ügye is.

(GY. G.) 


Népújság, 1963.03.31.


Kedves Barátom!

   Többször előfordult már az utóbbi időben, hogy társaságban tettél néhány kijelentést a színházról, pontosabban véleményedet summázva, „Egernek nem kell színház!” felkiáltással zártad le a vitát. Sajnos akadtak többen is, akik neked adtak igazat, sőt, véleményedet megtoldva, mint jól értesültek, holmi kulisszatitkokról, az egri színház belső válságáról, személyi ellentétekről szónokoltak, mégpedig flegmán, hányaveti módon, a művészetnek kijáró minden tisztelet nélkül.  
   Bizton tudom, csupán felületesen ismered a színházat, ritkán látlak csak egy-egy előadáson, képtelen vagy átérezni – de még csak megérteni is – az alkotás lázas izgalmát. Innen a vállveregető hang, a lekicsinylő megjegyzések zuhataga. A te stílusodban nem bírom a vitát, neked nagy hangod, szavad van – melyre talán sokan hallgatnak, nekem érvem a tollam, s ha ezt jól forgatom, másokat feltétlenül, de talán még téged is meggyőzlek a magam igazáról. A színház igazáról!
    A kultúrforradalom ellen – úgy általában – még sohasem emeltél szót. Azt helyesled, azzal egyetértesz. Hát a színház nem egy része az egésznek, a mi kultúrforradalmunknak? Dehogynem! Nagyon is az! Mégpedig – mindjárt látni fogod – jelentős része.
    Ne mondj ellent! Mindent bizonyítok!
   Majd nyolc színházi évad munkáját jelző aadatok sorakoznak előttem. Igaz, puszta számok csupán, de nézz mögéjük és próbálj érteni a számok nyelvén!
   Bizonyítékaim sorát a 120-as számmal kezdem. Ugye, szimpla számnak tűnik így első látásra, pedig nagyon sokat lehetne mesélni történetéről? Jól figyelj!
   1955 őszén nyitotta meg kapuit az egri Gárdonyi Géza Színház, azóta már a nyolcadik évadban járunk, és százhúsz a bemutatott színpadi művek száma. S ezen belül minden számnak külön története van. Gárdonyi Annuskájától a nemrég játszott Csehov drámáig sorolhatnám a bemutatók címeit, szerzők nevét, rendezőket, színészeket. Százhúsz dráma, operett, vígjáték vagy színmű, megannyi izgalmas premier; az ügyelő suttogó hangja, rivaldafény, gong és függöny. És taps. Nagy, kicsi, vagy esetleg néha semmi. Siker és balsiker, mert ez utóbbi is található a színház leltárában.
   Ezerszínű világ. mennyi vidámság, muzsika, régi századok igazságai és a mi világunk küzdelme fér meg a százhúsz színpadi műben, amelyeket különböző nemzetek fiai álmodtak színpadra a valóság vagy a mesék világából.
   A következő számok, amelyek már jóval nagyobbak az előbbinél, azt jelzik, hogy a nyolc év alatt Egerben 1800, a megye községeiben 1200 előadást tartott a színház. Összesen tehát 3000-et. És most ugrásszerűen még tovább emelkednek a számok. A 3000 előadást több mint egymillió ember nézte meg, Egerben 580 ezren, a többiek a községi kultúrotthonokban váltak színházi közönséggé.    
   Igen, barátom, ez is perdöntő érvnek számít. Kialakult a megyében a színházi közönség, s egymillió a számuk, még akkor is, ha hódít a televízió, vagy marad még itt-ott jócskán a közönyből, a meg nem értésből is. Hát mindez nem kultúrforradalom?
   Ötszáznyolcvanezer jegy fogyott el Egerben, ennyien érezték és hallgatták Ibsen Nóráját, Szent Johanna szabadságért kiáltó szavait, Shakespeare csodálatos nyelvét, Gorkij igazságát, Moliere-t, Móricz Zsigmondot, Heltai Jenőt, a mai magyar írók drámáit és az operettek, zenés vígjátékok fülbemászó muzsikáit.
   S túl a megyeszékhelyen, eljutott a színház falvakba is, ahol ünneplő ruhás, munkás és paraszt emberek töltötték meg a nézőteret, s ismerkedtek a színház világával, több mint félszáz olyan községben, ahol eddig soha nem járt színház. Igaz, a kis színpadon nem mindig mutattak jól a díszletek, s halványabban világított a rivalda fénye is, de a drámák, a dialógusok egyre értőbb fülekre találtak. Ha semmi más egyéb nem írható e színház javára, csupán 400 ezres közönséggel az 1200 falusi előadás, már nem volt hiába a színház nyolc esztendeje!
   A százhúsz bemutató sorában operettek, vígjátékok, szí művek és drámák váltották egymást, igaz, nem egyenlő színvonalon és sikerrel. A bemutatott színpadi művek egy része már talán túl is jutott emlékezetünkön, vagy igazabb ez így fogalmazva: ki-ki őrzi kedves előadásának emlékét.
   Az Annuskára mindannyian emlékezünk, hisz ez volt az első előadás. De ki felejtheti el Nórát, az Ilyen nagy szerelmet, a Makrancos hölgyet, a Tanítónőt, az Úri murit, a Szélvihart, a Hajnali tüzet, a könnyebbek közül a Csárdáskirálynőt, a Sybillt vagy a Bál a Savoyban modern felfogású előadását?
   És az ősbemutatók útkereső izgalmait. Tucatnyi szerző, ugyanannyi dráma, s ezek itt, Egerben kaptak először színpadot! Lorca Don Perlimpin-je, a román Szarkafészek, a csehszlovák Szemtől szembe, a magyar Nyomozás, a francia A Föld gömbölyű, s most legutóbb a csaknem ismeretlen Csehov dráma, hogy csak egynéhányat említsek az ősbemutatók sorából.   
   Tudom jól, sok a gond a színház környékén. Gazdasági, személyi problémák, gyakran váltják egymást a rendezők és a színészek is. S a közönség, a nagyérdemű, nem mindig érti a színház törekvéseit, műsorpolitikáját, de való az is, hogy a színház vezetői sem követik mindig a közönség igényeit.
   Sok mindent fel lehet róni a színház hibájául, de egy bizonyos: az egri Gárdonyi Géza Színház az elmúlt nyolc év alatt háromezer előadásban, százhúsz színpadi mű tolmácsolásával egymillió embert szórakoztatott, tanított, városban és falun, s ezzel közönséget, színházat szerető, a művészethez értő közönséget nevelt.
   Ez tény! Ez elvitathatatlan.
   Épül már az új színház, s már most türelmetlenül várjuk az ottani premiert jelző gongütést. A megyének van színháza! S lesz is!
   Hogy még jobb legyen, azzal mindenki egyetért: a közönség, a színház vezetői, színészei és remélem te is, kedves barátom!
   Én feltétlenül!
                                               Márkusz László  
         

 

1965.08.29.


Lendvai Ferenc egri direktor, a Miskolccal történő összevonás nagy híve nyilatkozott arról, miért nem kell tartania az egri közönségnek ettől a tervtől. (Hogy a gyakorlatban – az országban egyedüliként megvalósultan - mit jelentett ez Eger számára, arra a sorozat következő, 4. részében Péva Ibolya, a Miskolci Nemzeti Színház örökös tagja fog emlékezni, felidézve az egri próbákat, előadásokat, a várossal való kapcsolatukat, az egri közönséget...) 

Beszélgetés az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatójával
A színház és a közönség kapcsolatáról – az új bemutatókról . a színházak összevonásáról

   Évad eleji beszélgetésre kértük Lendvai Ferencet az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatóját, hogy választ kapjunk néhány olvasóinkat érdeklő kérdésre. 
   Az első kérdés az elmúlt évadról szól: milyennek ismerte meg az egri közönséget?
   - Jómagam egy Egernél kisebb városból, a 28 ezer lakosú Veszprémből jöttem ide. Ebben a dunántúli kisvárosban sikerült olyan színházat csinálnunk, amely felkeltette a város közönségének érdeklődését. Bízom abban, hogy Egerben is lehet ilyen színházat csinálni. Alkalmas erre a színház művészgárdája, de a város közönsége, lakóinak összetétele is.
   - Mintha az elmúlt színházi évadban az egri közönség nem igazolta volna teljes egészében ezt a megállapítást? Gyakran voltak olyan előadások, amelyeket elég gyéren látogatott a közönség.
   - Ez igaz, de az elmúlt évadot nem szabad teljes értékűnek venni. A sok huzavona, késés a színház avatásával, befolyásolta a közönséget. Nem beszélve arról, hogy Egerben csupán egy fél szezonnyi időt játszott a színház.
   - De ennek a fél szezonnak sem volt szerencsés a műsor-összeállítása. Három próza egymás után…
   - Ez is igaz. De én elsősorban nem a közönség számát keveslem. Nemcsak az dönti el egy színház létét, sikerét, hogy hányszor játszanak egy darabot. Inkább az, hogyan hat az emberekre a bemutatott mű, a színészek játéka. Tudja-e formálni a színház a közvéleményt és szívügye-e a városnak, közügy-e a városban a színház. Elmondok egy példát. Rendeztünk mi Egerben egy jó Tragédia-előadást. Igaz, többen is megnézhették volna. De én mégsem ezt kifogásolom. Jobban fáj, hogy nem kavart megfelelő vitát. Eger iskolaváros. Milyen jó alkalom lett volna ez az előadás arra, hogy diákok, pedagógusok, a színészek és a nagyközönség kicseréljék véleményeiket Madáchról, a Tragédiáról s magáról az előadásról is.
   Szerintem itt kezdődik az érdeklődés. Ez lenne az igaz színházi közvélemény. Hiszen a színház mindig alkalmas arra, hogy felpezsdítse a várost. Meggyőződésem, hogy Eger is alkalmas arra, hogy színházi város legyen. Lehet Egerben olyan színházi közvéleményt kialakítani, ahol vitát, sőt vihart is kavar egy-egy bemutató. És őszintén megmondom – s gondolom, ezt a véleményemet osztja valamennyi színházi szakember -, ilyen színházi közhangulatban még megbukni is érdemes egy-egy darabbal.
   - Az idei évad műsortervét remélhetőleg nem a bukások jegyében állították össze.
   - Nem, legalábbis remélem, hogy nem. Idei műsortervünkkel szélesebb igényt akarunk kielégíteni. Bevallom, közönségsikerre is számítunk, de elsősorban kíváncsian várjuk, hogyan fogadja a közönség az egyes bemutatókat, mi lesz a véleménye. Mit szól például Németh László A nagy család című drámájához vagy Tennessee Williams A vágy villamosához, hogyan fogadja majd a közönség Csehov Sirályát, Gárdonyi Géza Fehér Annáját vagy Rostand Cyranóját.     
   Helyi ősbemutatót is tartunk ebben az évadban. Bemutatjuk Gyurkó Géza Vannak még csodák című szatíráját, amelyben az író szellemesen figurázza ki az élet apró, groteszk megnyilvánulásait. A színház legjobb erőit csoportosítja ehhez a bemutatóhoz és kíváncsian várjuk, hogyan fogadják az egriek egy helyi író szatíráját.    
   A most következő évadban, bevallom, nemcsak a színház vizsgázik, de a közönség is. Vannak már biztató jelek. Eddig már közel 400 felnőtt bérletesünk van. Az elmúlt négy esztendőben még nem volt több ennél. Reméljük az idén elérjük a ötszázat is és diákbérletünk is lesz vagy kétezer. De hangsúlyozom, számunkra nem mindegy, hogy milyen közönség ül a nézőtéren. Az a közönség, amely a harmadik felvonás után már elfelejti az egész előadást, amelynek nincs véleménye a bemutatott drámákhoz, az annyi, mintha nem is lenne.
   - Ebben nem értünk teljesen egyet. Hisz színház és közönség jó kapcsolata hosszabb, állandó folyamat eredménye és hogy a közönség hogyan távozik a színházból, az elsősorban a bemutatott drámától, az előadástól függ. Elsősorban az előadástól függ, milyen maradandó élménnyel távozik a közönség, megérintette-e őt a színház varázsa.
   - Ezt nem tagadhatjuk. Hiszen már Petőfi is megírta színész korában: Pártolj közönség és mi majd haladunk. Mire a közönség: Haladjatok és mi majd pártolunk.
   Mi, a magunk részéről mindenesetre elkezdjük: igyekszünk jól játszani. Mi sugározzuk majd a színpadról a művészet impulzusait, csak legyenek megfelelő „antennák”, amelyek felfogják ezeket.
   - Ismét visszakanyarodtunk az előbbi témához. Az értő közönség nem születik. A színháznak az is a feladata, hogy nevelje saját közönségét, és meg kell mondani, hogy e téren évekre menő a színház adóssága. A könyvtár például már a kis iskolásokkal igyekszik megszerettetni a meséskönyveket, miért nem teszi ugyanezt a színház? Miért nem iktat be gyermekelőadásokat? A mesejátékoknak nagy a közönségük és sikerük lenne. Nem beszélve arról, hogy ezrek és ezrek már a gyermekkorban megszoknák, megszeretnék a színházat.
   - Ezzel egyetértek, Csakhogy egyetlen színház sem iktat be hivatalos programjába gyermekelőadásokat. De a gyermekek számára nem az a fontos, hogy hivatalos-e az előadás vagy sem. Itt a színház, itt vannak a színészeink. Tessék! Kezdeményezzen a szakszervezet, a KISZ vagy az úttörők! Akár minden vasárnap délelőtt is rendezhetnek ifjúsági matinét. Színészeink szívesen vállalják ezt a feladatot.
   - Ha már az adósságnál tartunk, érdemes megemlíteni azt is, hogy évekkel ezelőtt működött Egerben a Kelemen László Irodalmi Színpad. Sok hibával, de mégis volt. Most egyáltalában nincs. Aztán a kabarészínpadnak is vannak hívei. Alkalmanként érdemes volna egy-egy kabaré előadást tartani. Miért ne lehetne a programot úgy összeállítani, hogy – számítva a nagy idegenforgalomra – augusztusban rendszeres szabadtéri előadásokat rendezzen a színház.
   - Mindez lehetséges. De ismét hangsúlyozom, ehhez igény, érdeklődés, megfelelő színházi közvélemény kell. Ha például az irodalmi színpadot kezdeményezné, mondjuk a TIT, esetleg más szerv, vagy intézmény, színészeink, rendezőink örömmel rendelkezésükre állnának. Mi hivatalosan csak kétszáz előadást tartunk. Az év többi napja szabad! Szeretném hangsúlyozni, hogy ez nem az anyagiakon múlik.
   A kabarénál már más a helyzet. Ezt már a színház is vállalhatja, sőt még ebben az évadban is műsorra tűzhetünk egy kabarét, ha vannak a városban olyan emberek, akik meg tudnak írni egy műsort, aki szellemesen tollhegyre mernek tűzni olyan sajátságosan helyi, aktuális problémákat, amelyek foglalkoztatják a város közvéleményét. Enélkül nincs kabaré, mert ezt a műfajt nem szabad Budapestről adoptálni.
   Ami a várjátékokat és a nyári programokat illeti, ez nem csak színházi, ez elsősorban egri ügy. Ha a város rendezni akar ilyen játékokat, akkor a színháznak lesznek elképzelései, s együtt, közösen meg is valósíthatjuk azokat. Én is megvalósítható, jó ötletnek tartok a várban megrendezendő nyári programot. Úgy gondolom, Eger méltó egy ilyen nagyszabású nyári program megrendezéséhez. Híre is indokolja ezt.
  - Beszélgetésünk során többször említette, hogy bízik az egri közönségben, és hogy Eger jó színházi város lehetne. Ugyanakkor pedig köztudott, hogy egyik lelkes híve az egri és a miskolci színház egyesítésének.
   - Igen, híve vagyok, de ez nem jelent semmiféle ellentmondást. Tulajdonképpen úgy is mondhatnám, hogy nem az egyesítésnek vagyok a híve, hanem a jó színháznak. A jó színház egyik előfeltétele pedig, hogy összevonjuk erőinket. Ezt a célt szolgálja a színházak összevonásáról szóló határozat is.
   - Az egri közönség bizonyára nem fogadja lelkesedéssel a színház összevonásáról szóló hírt. Eger város rangjához a színház is hozzátartozik.
   - Nem az adja a rangot, hogy kié a színház, hanem az, hogy valóban jó színház legyen. A közönség számára nem az a döntő, hogy Miskolcon, vagy Egerben van-e a színházigazgató irodája, vagy melyik városban laknak a színészek. A művészi színvonal a fontos. És ha megvalósul a két színház teljes összevonása, akkor nemcsak Egernek, hanem Miskolcnak sem lesz külön-külön önálló színháza, hiszen az új színház a két városé lesz.
   - A közönség joggal tarthat attól, hogy a Miskolcról „kiránduló” színészek csupán tájszékhelynek tekintik majd a várost.
   - Ettől nem kell félni. Az új, összevont színháznak két egyenrangú központja lesz: Miskolc és Eger. Nem szabad elfelejteni, hogy ez a két város rendelkezik az ország két legújabb, legmodernebb, s hozzátehetem: legszebb színházépületével. S nem szabad azt gondolni, hogy majd a Miskolcon már lejátszott darabokat hozzuk Egerbe. Megosztva tartjuk a premiereket. Amíg a színház próza gárdája mondjuk Miskolcon játszik, addig Egerben operettbemutatót tartunk. És a színház itt marad Egerben, és Gárdonyi Géza Színház lesz a neve, bármilyen összevonás után, mint ahogy a miskolci is megmarad Nemzeti Színháznak. A változás csupán annyi lesz – és hangsúlyozom, ez a legfontosabb -, hogy egyformán jobb színházat, jobb előadást kap mind a két város közönsége. Nem nehéz elképzelni, mennyivel jobb lehet például egy Németh László-dráma előadása, ha a két színház nem külön-külön rendezi meg, hanem a szereposztásnál a két társulat színészei közül válogathatjuk ki a szereplőket. Vagy mennyivel fényesebb, gazdagabb lesz egy revüoperett kiállítása, ha nem külön-külön csináltatjuk a díszleteket és a jelmezeket.
   - Tudomásunk szerint a megyei tanács vb. hozzájárult a két színház összevonásához.
   - Igen, kísérletképpen egy esztendőre. De ebben az évadban már lényegében semmi nem változik: nem tudjuk megvalósítani a teljes összevonást. Egerben is, Miskolcon is külön-külön szerződtettük a színészeket, külön hirdettük meg a színház műsorát, így a két színház összevonásának csupán gazdasági előnyei mutatkozhatnak meg ebben az évadban.
   - A színház programját ismeri a közönség. Szeretnénk hallani, mi lesz a bemutatók sorrendje.
   - Gárdonyi Fehér Annájával nyit a színház, majd a Mágnás Miska következik. November 6-án bemutatjuk Csehov Sirály című drámáját, november végén pedig Fényes Szabolcs Maya című nagyoperettjét. A primadonna-szerepet Petress Zsuzsa játssza. December közepén Simon György Jászai-díjas művészünkkel a címszerepben színre kerül a Cyrano. Majd január elején Lőrinczy Éva főszereplésével egy zenés vígjáték: Nádas-Maugham: Imádok férjhez menni. Gyurkó Géza szatíráját január végén mutatjuk be. Februárban pedig Kovács Mária Jászai-díjas művésznőnk és Huszár László főszereplésével A vágy villamosát. A további bemutatók sorrendjét még nem állítottuk össze.
   - Reméljük, Eger és a környék közönsége jól vizsgázik az új színházi évadban. S a gyönyörű színházi épület valóban Thália otthona, sőt több annál, a város kulturális központja lesz.

                                                             Márkusz László  

 

Népújság, 1965.12.05.

 Ahogy mondani szokás, „alulról jövő kezdeményezés” indult útjára az egyik egri üzemben. Írást szerkesztettek hat példányban és több mint három és fél száz aláírással pecsételve a sorokat, elküldték felsőbb fórumokhoz: maradjon Egerben a színház, ne vigyék Miskolcra, hiszen Eger városa megérdemli az önálló színházi társulatot! – így lehet summázni az aláírók akaratát. És mint hírlik, másik két üzemben is készül hasonló kezdeményezés.
   Nemes szándék, igaz lelkesedés, és nem utolsósorban jó adag lokálpatriotizmus vezette az aláírók tollát, s jólesik tudni: az egriek ragaszkodnak színházukhoz, szót emelnek érte -, ha kissé megkésve is.
   Mert későn jött kissé ez a ragaszkodás. Előbb kellett volna!
  Elgondolkoztató, hogy ami évek óta nem sikerült, most kezd valóra válni: közüggyé lett Egerben a színház. Milyen kár, hogy nem a bemutatott művek, csupán az összevonás híre emelte erre a rangra és állította a város érdeklődésének középpontjába.
   Egy színházat sokféleképpen lehet szeretni, de a támogatás legbiztosabb és legkézzelfoghatóbb formája, ha látogatjuk is a színházat. Milyen furcsa ellentmondás: azokban a napokban, amíg gyűltek az aláírások a papíron, ötvenen-százan ültek csak a drámairodalom egyik nagyszerű alkotásának, Csehov Sirályának előadásain. Háromezer-háromszázan nézték meg a tizennégy előadást. Említhetnénk ezt a számadatot tele optimizmussal is: igazán nagyszerű, több mint háromezren nézték meg a Sirályt! Ez igazán szép és biztató eredmény. Csakhogy milyen sokan voltak a közönség soraiban a „csak” nézők, s mily kevesen a színházat értő közönség!
  Elég lett volna a Sirályból nyolc vagy tíz előadás is – felvetődhet az ellenvélemény. Igaz, elég lett volna. De, ha egy drámát nem lehet tizennégyszer eljátszani, akkor nem szabad bemutatni, akkor nem érdemes betanulni. És itt nem az anyagiaké a döntő szó, inkább a művészeté.
   De szólhatunk a könnyű műfajról is. Vasárnap délután nyolcvanan ültek a Maya előadásán és este is csupán háromszáz jegyet adott el a pénztár. Pedig ez ének-zene-tánc: fényes kiállítású revü és nem mélyen szántó gondolatokat hordozó dráma.        
   Nem tagadjuk, a színházért aggódó aláírók sorait mi is örömmel megtoldanánk néhány érvet hordozó számadattal. Csakhogy a statisztika ellenünk beszél. S a tények makacs dolgok, nehéz velük vitába szállni.
   Tíz bemutatót rendez Egerben évente a színház, s kétszáz előadást tart. Durván számítva, évente százezer néző kellene, egy-egy bemutatott művet – drámát vagy operettet – tízezer embernek kellene megnéznie. Nem lehet vitás, hogy ilyen nagy számú színházlátogató közönség nincs Egerben. És ha nincs igény a kétszáz előadásra, ha a közönség nem tölti meg a nézőteret rendszeresen még 70 százalékban sem, akkor szembe kell nézni a tényekkel és fel kell tenni a kérdést: vagy nagy Egernek ez a színház vagy a színháznak kicsi ez a város?!
   (Miskolcon sem jobb a helyzet. Ott ugyan háromszáz előadást tart a színház, de a város lakóinak számarányához mérten még kevesebben járnak színházba, mint Egerben.)
   A statisztika száraz, sokatmondó számadatai bizonyára befolyásolták a döntést, de az összevonás gondolata nem anyagi, hanem elsősorban művészi elképzelésekben gyökeredzett. Jobb színházat, színvonalasabb előadásokat! – ez a két színház összevonásának indítóoka. És ez a célja is. Hogy valóban jobb lesz-e a színház, hogy valóban emelkedik-e a művészi színvonal? – csak a következő évad igazolhatja. De bizonyos jelek már sejtetni engedik az összevonás művészi hasznát.   
   Néhány példa csupán: a Mágnás Miska pazar díszletét Miskolcról hozták Egerbe. A Maya fényűző kiállítása kereken százezer forintba került. Az egri színháznak sohasem lett volna ennyi pénze egy bemutatóra, de külön a miskolci színháznak sem! Ilyen nagyszabású díszletekre és jelmezekre csak az összevont színház vállalkozhatott. Mert így az egri előadások után Miskolcra utaznak a Maya díszletei és kosztümei.
   De szólhatunk a tegnap esti tévé-bemutatóról is. Miskolcon vagy Egerben, külön-külön nehezen lehetett volna kiosztani Scribe Egy pohár víz című vígjátékának szerepeit, de így, a két színház művészeiből alakult szereplőgárda méltán képviselte mindkét város színeit az egész ország közönsége előtt.
   Ne vigyék el Egerből a színházat! – ezt kérik az aláírók. Bizony, ne vigyék el! – mi is ezt mondjuk, bár sietünk hozzátenni, senki nem akarja Miskolcra gurítani a színház épületét. A színház tehát marad. S mivelhogy a miskolciak sem akarják megváltoztatni színházuk nevét, az egri színház Gárdonyi nevével a homlokzatán várja a közönséget az összevonás után is. És továbbra is az egrieknek játszik a színház, ugyanúgy, mint eddig: évenként kétszáz előadást. Csak jobban, mint eddig! Maradnak kedvenc színészeink is, csakhogy ezután több kedvencünk lesz, mint eddig…
   Nem titkoljuk, a művészi színvonal emelésének ígéretével egyesítették az egri és a miskolci színházat. És a közönség Egerben is, Miskolcon is számon kéri majd ezt az ígéretet. Hisszük, hogy a leghívebb lokálpatrióták – ha színházat szerető és értő közönség is egy személyben – elsősorban a produkciót nézik majd. Azt, hogy mit látnak a színpadon és nem azt, hogy Miskolcon egy gazdasági iroda íróasztal-fiókjának mélyén, az ott heverő bélyegzőn milyen felirat olvasható.
  Jól mondják a levél aláírói: Eger megérdemli az önálló színházat. Egy kis módosítással ezt mi is aláírjuk, így: Eger megérdemli a jó színházat! És az is igaz, hogy a város rangjához hozzátartozik a színház is. De így igaz a másik mondás is: a színházhoz hozzátartozik a közönség is! Mert közönség nélkül nincs színház…
   Nem csökken az előadások száma, emelkedik a színvonal, jobb lesz a színház – így szólt az ígéret. Ha mások lennének a tapasztalataink, a közönséggel együtt mi is mondjuk majd: nem így szólt az egyezség!
   De addig nincs okunk kételkedni…
  
                                                       Márkusz László     

Elejére | Újabbak | Régebbiek | Végére |
 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások