gardonyiszinhazblog
Útmutatók

 
Színháztörténet

 
Menü
 
Kereső
 
search engine by freefind
 
Magamról

 

1987 óta - amióta Egernek újra van önálló társulata - minden darabot láttam, többször is, akár huszonvalahányszor. Színházi tárgyú írásaim, kritikáim a Heves Megyei Nap színházi mellékletében 1995-96-ban jelentek meg rendszeresen, de a melléklet megszűnése óta is előfordultak különböző lapokban, ma pedig internetes portálokon. 2000 tavaszán egy előadás végén nagy meglepetésemre a színpadra szólítottak a darab szereplői, Örökös Néző címet kaptam tőlük. Természetesen nagyon meghatott, büszke vagyok rá. Mindenkit tisztelek, akár színpadon van, akár a háttérben dolgozik a színház csodálatos világában. Magamat is erős szállal ehhez a világhoz tartozónak érzem. 2010.04.05-én indítottam a blogot. Remélem, kiérdemli az Olvasó folyamatos érdeklődését. J.F.

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
* Napló

SIRÁLY - CSEHOV BEMUTATÓ

2022.10.09. 10:12

Kardos Kristóf és Misurák Tünde - fotó: Gál Gábor

Azért örülök az új Csehov bemutatónak, mert mindössze kétszer volt ilyen Egerben (értsd: kétszer az önállóvá válás óta), 1993-ban a Ványa bácsit rendezte Gali László, 2004-ben a Három nővért Radoslav Milenković.

Bővebben a 2022/23-as évad rovatban!

 

ALAPVETŐ

2022.10.09. 09:44

   Ételt-italt a nézőtérre nem viszünk be és főleg nem fogyasztunk előadás közben. Alapvető színházi illemszabály. Nem az egyetlen, de most csak erről beszélek (azért azt a fiatalembert még megemlítem, aki kalapban ülte végig a premiert). Nem mondják be az előadás megkezdése előtt - mint azt, hogy kapcsoljuk ki a telefonunkat. Sok színházban ki van írva, jól látható helyeken, úgy tűnik, Egerben sem ártana. Van, aki ül az első sorban, kezében a vizespalackkal és a legnagyobb nyugalommal iszogat előadás közben. Nem egyszer láttam már. Tiszteletlenség a művészekkel szemben elsősorban, de velünk, többi nézővel szemben is. A fiatal hölgy biztosan kibírná a szünetig, ahogyan mások. Ha magától nincs tisztában ezzel az alapvető színházi illemszabállyal, talán illedelmesen figyelmeztetni kellene már rá valakinek.

INOG

2022.10.03. 14:08

   A blog előző bejegyzésében Déryné Széppataki Róza Egerben tett látogatását idéztem, 1872. szeptember 29-i, százötven évvel ezelőtti elhunytára emlékezve. Úgy tűnik, olyan régen volt, hogy az szinte felfoghatatlan. De, ha kicsit belegondolok, máris közelebb kerül a dátum. Édesapám születése előtt mindössze 47 évvel még élt a vándorszínészet korának nagyszerű művésze, az első magyar operaénekesnő, 51 évvel előtte még fel is lépett. Igaz, az volt az utolsó fellépése (történetesen Miskolcon.)  
    De ekkor már volt otthona a színjátszásnak!
   Korábbi időkben azt sem tudhatták bizonyosan, hol és hogyan állhatnak majd színpadra. Sajnos valamiképpen hasonló a helyzet az elmúlt néhány évben és napjainkban is. A koronavírus járvány miatti bezárások után megkönnyebbülhettünk, s most itt az energiaválság. Több magyarországi színház hónapokra történő zárását már bejelentették. A város polgármstere Egerben is szóba hozta... Az alkotók feje fölött ott a bizonytalanság, a „Mi lesz?”, ami természetesen a nézőket is foglalkoztatja azért, de nagyobb a gond a másik oldalon. Az egzisztenciális kérdést most nem is említve, gondoljunk csak arra, a nyugodt és felelősségteljes alkotáshoz nyugodt háttér is kell. Ez az, ami most inog.
   Minden színháznak és közönségének - jobb időket kívánok!

DÉRYNÉ EGERBEN - HALÁLÁNAK 150. ÉVFORDULÓJÁRA

2022.09.27. 10:01

   1872. szeptember 29-én hunyt el Déryné Széppataki Róza, a vándorszínészet korának nagyszerű művésze, az első magyar operaénekesnő. A Miskolci Nemzeti színházban - ahol életében utoljára lépett színpadra - emlékgála keretében emlékeznek rá. Járt azonban Egerben is.
   Az egri jezsuita gimnáziumban 1692-től kezdve játszottak iskoladrámákat, latinul, kivételes esetekben, 1763-ban és 1768-ban, magyarul is, de világi színpadon magyar szó Egerben először 1815. június 15-én hangzott fel.
  A Pesti Színjátszó Társaság, amelytől elvették a Rondellát, feloszlott. Egyik csapatuk Murányi Zsigmond és Benke József direktorságával Miskolcra indult, s Egerbe is betért. Déryné Naplójában így írta le a városba érkezést:
   „Egyszer csak előttünk termett a város, az ő szűk, sötét kapujával, mely körül még akkor nehéz láncok függtek a falba erősítve … Beereszkedtünk a sötét kapu alá (* Hatvani-kapu), nagy zörgést okozván a nehéz parasztszekér, hogy rengett bele a kapu tetején lévő sötét épület, mely fekete volt, mint ha valami égés füstje maradozott volna rajta a rég elmúlt időkből. Vastag rostélyú két üregéből homályosan és busán pislogott alá néhány töredezett üvegdarab.”
   Ugyancsak a Naplóból tudjuk, hogy csak egy-két előadást akartak tartani, „de oly szíves fogadtatásban részesült a társaság, hogy sokkal több ideig maradtunk ott, mint előbb szándékunk volt. A sok meghívásnak ebédekre, ozsonnákra, vacsorákra, pincékbe, nem volt szünete. Ez új dolog volt előttünk, Pesten ilyenekben nem részesültünk soha”.

ELHUNYT HARÁK JUDIT

2022.09.24. 20:18

   Elhunyt Harák Judit jelmeztervező, aki alkotótársa volt a Gárdonyi Géza Színház sok előadásának is. Nyugodjon békében!

A KARAGÖZ (TRADICIONÁLIS TÖRÖK ÁRNYJÁTÉK) KÉT FIGURÁJA

2022.09.13. 10:00

A blog Európa - színház menüpontja most a Karagöz (tradicionális török árnyjáték) leírásával és képeivel bővült. Bővebben lásd ott!

BEZÁRJÁK A SZÍNHÁZAT? - EGYELŐRE NINCS DÖNTÉS

2022.09.09. 13:00

   Az elszabaduló energiaárak és a küszöbön álló válság miatt Mirkóczki Ádám polgármester javaslatcsomagot jelentett be, ennek része a város legnagyobb fogyasztóinak, a strandnak, uszodának, az EKMK épületeinek (Forrás és Bartakovics), valamint a Harlekin Bábszínháznak és a Gárdonyi Géza Színháznak az ideiglenes bezárása. Amint az egerhirek.hu-nak adott interjúban Blaskó Balázs, a színház direktora elmondta, ez tragédiával érne fel a színház életében. „Nagyon veszélyes elképzelés. Nagyon megdöbbentünk. Minden intézmény és látogatói számára mellbevágó hír ez, de a helyzet az, hogy mi működés szempontjából ráadásul különbözünk minden más intézménytől, például az uszodától vagy a strandtól. A bemutatókat hosszú előkészítő munka, színpadi próbafolyamat, emellett díszletek, jelmezek elkészítése előzi meg.  Ha bezárják az épületet, körülbelül 2 hónap, amíg ismét el tudunk indulni.„ A polgármester szeptember 9-re rendkívüli közgyűlést hívott össze, ezen döntés végül csak arról született, hogy bizottságot hoznak létre a helyzet és lehetséges kezelésének áttekintésére.

EGY 35 ÉVES ÉVFORDULÓRA

2022.08.24. 10:46

   A Perl Márton fotóján látható társulati tagok bizonyosan nem gondolták volna, hogy 35 év elteltével milyen helyzetben lesz a Gárdonyi Géza Színház – lásd a 2022/23-as évad rovat első bejegyzését, az évadnyitóról! Csak az öröm és a bizakodás töltötte el őket. Miért is volt különös jelentőségű ez az évad? A miskolci színházzal történt összevonás évei után következő új önállóság kronológiája így alakult (idézem a blog Színháztörténeti sorozatának -  bal oldali menüsor – bevezető fejezetét):
1985-ben megszüntették az összevonást. Január 1-jétől befogadó színház lett az egri, társulat nélkül, önálló bemutató joggal, Szikora János vezetésével.
1986/87 Gali László a direktor – de még mindig csak befogadó színház.
1987/88 Bár még vannak befogadott produkciók is, már önálló társulat. Ők vannak a képen.

ÉVADNYITÓ TÁRSULATI ÜLÉS - CSAK A BIZONYTALANSÁG, AMI BIZTOS

2022.08.23. 16:43

Bővebben lásd a 2022/23-as évad rovatban!

 

70 ÉVE TÖRTÉNT – EGRI CSILLAGOK, AZ ADY ENDRE AMATŐR SZÍNJÁTSZÓ CSOPORT ELŐADÁSA

2022.08.16. 10:00

  1952-ben, az ostrom 400. évfordulóján az egri Ady Endre amatőr színjátszó csoport bemutatta az Egri csillagokat.
  „Méreteiben szinte egyedülálló mozgalom indult meg megvalósításáért. A mag együtt volt, s szorosan felzárkóztak köré azok, akik magukévá tették az előadás ügyét – és sokan voltak ilyenek. A színjátszó-gárda hónapokon keresztül dolgozott.” – írta az előadás rendezője, Forgács (Fink) Kálmán két évvel később a Népújságban.
   A Heves Megyei Hírlap-ban, 2002-ben Kiss Kálmánné, Németh Irén így emlékezett:
   „Hónapokig próbáltuk az esti órákban, munka után. A bemutató előadás 1952. aug. 20-án volt a színházban. Majd egy héten át telt ház mellett ment, napi két előadásban. A sikert jellemzi, hogy neves színészek, köztük Major Tamás is megnézte, és elismeréssel nyilatkoztak a teljesítményről. A 150 fős szereplőgárda törzstagjai hivatalnok, ügyvéd, pedagógus, kőműves, szabó, cipész, vasutas és diák. A statisztéria az egri diákokból állt össze. Társulatunk önfenntartó volt. Kizárólag előadásaink bevételéből fedeztük a költségeket. Mégis az Egri csillagokhoz a Nemzeti Színháztól és pesti jelmezkölcsönzőktől szereztük a jelmezeket. A díszleteket a csapat tagjai készítették."


 

   (* Forgács Kálmánból később hivatásos színész lett, tavaly, születésének 100 éves évfordulóján a blog három részes sorozatot közölt róla , és .)

 

ILYEN VOLT EGY SZÍNIKRITIKA 155 ÉVVEL EZELŐTT, 1867-BEN

2022.08.08. 10:00

ELHUNYT BLASKÓ-SAÁROSSY ZSÓFIA

2022.07.31. 12:44

   Hosszas betegségét követően, 38 éves korában elhunyt Blaskó-Saárossy Zsófia, rendezőasszisztens, dramaturg. Nyugodjon békében!

BÉRLETEK VÁSÁRLÁSÁRA BUZDÍTÓ PLAKÁTOK 1966 ÉS 1970

2022.07.25. 10:10

 

TANULMÁNY A NŐKRŐL

2022.07.10. 14:21














Gyülekeznek a nézők.

A Tanulmány a nőkről című zenés vígjáték szerepelt tegnap este az Agria Nyári Játékok műsorán, a Líceum udvarán, a salgótarjáni Zenthe Ferenc Színház előadásában. Az estének volt két egri vonatkozása - az író szerepét Ágoston Péter játszotta, aki Egerből indult - egy korábban a blog számára született írását olvahatják. Balogh Sándorként pedig most Ozsgyáni Mihályt láttuk, több évig volt tagja az egri társulatnak, s "A fátylam kicsit oldalra billent" című, a magyar után már németül is megjelent regényéről először a blogon lehetett olvasni - még a megjelenés előtt. Lásd  !
   A nevetésre ingerlő szituációkon, a sok-sok ismert (retro) slágert hallgatva jól szórakozott a közönség, de közben eszembe jutott a Gárdonyi Géza Színház 2006-os produkciója is. Íme, két rövid részlet abból az előadásból, az első és második felvonás fináléjából (a videó a képre kattintva nyílik, a blog YouTube csatornájáról):

 

NYÁRI SZÜNET

2022.07.05. 18:53

NYÁRI SZÜNET - hirdeti a felirat az első egri kőszínház épületén. Nem tudom, mikor készült a kép, én az 50-es évek elejére tippelek, de mindenképp 1955 előtt, mert abban az évben került fel a homlokzatra a Gárdonyi Géza Színház felirat, ami itt még hiányzik.


 

ÉLETMŰ-DÍJ

2022.07.03. 12:22

   A Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválján Életmű-díjat kapott Beke Sándor rendező, színházigazgató, a Gárdonyi Géza Színház Örökös Tagja. Gratulálunk!
 

25 ÉVAD AZ EGRI SZÍNPADON - BESZÉLGETÉS NAGY ANDRÁSSAL (VIDEÓ MELLÉKLETTEL)

2022.05.22. 12:21

Fotó: gardonyiszinhazblog

A hamarosan véget érő 2021/22-es évad a 25. Nagy András számára a Gárdonyi Géza Színházban. Pedig eredetileg nagyon más pályára gondolt... A jubileumi beszélgetés a Színészportrék menüpontban olvasható. Ezt az írást a felvidek.ma portál is átvette.
 

SZÍNHÁZI VILÁGNAP 2022

2022.03.27. 00:01
   A színházi világnapot a Nemzetközi Színházi Intézet Közgyűlésének határozata alapján 1962 óta tartják meg március 27-én, annak emlékére, hogy 1957-ben ezen a napon volt a Párizsban működő Nemzetek Színházának évadnyitója. A világnap célja, hogy felhívja a figyelmet a színházművészet – és tágabb értelemben a kultúra – fontosságára, tisztelegjen a színészek, a színházi dolgozók előtt, kérje a közönség szeretetét és támogatását.

Az idei világnapi üzenetet Peter Sellars, amerikai rendező fogalmazta meg:

Kedves Barátaim!
 

Miközben a világ óráról órára, percről percre a napi híradásokon csüng, hadd kérjem meg a világ színházcsinálóit arra, hogy a történelmi változások és a történeti idő, történeti reflexió, történeti tudatosság tükrében fogalmazzuk meg a saját céljainkat! Történelmi időket élünk. Mélyreható változások zajlanak az ember önmagához, másokhoz és a nem emberi világhoz fűződő viszonyában, amit szinte lehetetlen megragadni, formába önteni, kifejezni, beszélni róla. 

Nem a 24 órás hírfolyamok, hanem az idő peremén létezünk. Az újságok és a média nincs felkészülve erre, és képtelen megbirkózni azzal, amit most tapasztalunk.

Van-e nyelv, mozdulat, kép, ami lehetővé teszi a mély ellentétek és kíméletlen összecsapások megértését? Hogyan tudjuk tapasztalatként és nem tudósításként közvetíteni a mostani életünk lényegét? 

A színház a tapasztalat művészete. 

Amikor sajtókampányok, megállapíthatatlan hitelességű hírek, félelmetes jóslatok árasztják el a világot, hogyan léphetünk túl a számok végtelen ismétlésén, hogy megtapasztalhassuk az élet, az idő, a természet, a barátság, vagy akár csak az ég különös színeinek szentségét és végtelenségét? A két év óta tartó COVID- járvány összezavarta az embereket, eltompította az érzékeinket, beszűkítette sokak életét, kapcsolatok szakadtak meg, vagyis az emberiséget, az emberi életközösséget egyfajta nullpontra taszította.

Milyen magokat kell ültetnünk, aztán újra elültetnünk, és melyek azok a túlburjánzó, tolakodó fajok, amelyeket teljesen és véglegesen el kell távolítanunk? Olyan sokan élnek a létezés szélén. Olyan sok az irracionális módon, váratlanul fellángoló erőszak. És rengeteg, már létező rendszerről derült ki, hogy valójában a kegyetlenség gépezetei. 

Hová lettek az emlékezés szertartásai? És egyáltalán mire kell emlékeznünk? Melyek azok a rítusok, amelyek lehetővé teszik, hogy végre újragondoljuk és megtegyük azokat a lépéseket, amelyeket eddig soha? 

A történeti, „epikus” látásmód, a célok, a gyógyulás, a jóvátétel és a gondoskodás színháza új szertartásokat igényel. Nem arra van szükségünk, hogy szórakozzunk. Hanem arra, hogy összegyűljünk. Hogy kialakítsunk egy közös teret, és hogy fontos legyen nekünk ez a közös tér. Védett terekre van szükségük ahhoz, hogy meghallgathassuk és megérthessük egymást. 

A színház az egyenlőség tere. Az emberek, istenek, növények, állatok, esőcseppek, könnyek egyenlőségéé. És az újjászületésé. Az egyenlőség és a mély egymásra figyelés terét az a rejtett szépség világítja be, amelyet a veszély, a nyugalom, a bölcsesség, a türelem kölcsönhatása tart életben.

A Virágfüzér-szútra tízféle türelmet különböztet meg. Az egyik legerősebb az úgynevezett „csodaként megélt türelem”. A színház mindig úgy mutatja be az evilági életet, mint valami olyan délibábot, amely lehetővé teszi, hogy felszabadító tisztánlátással és erővel lássunk át az illúziókon, téveszméken, vakságon és tagadáson.

Annyira biztosak vagyunk abban, hogy jól szemléljük a fontosnak tartott dolgokat, hogy közben képtelenek vagyunk észrevenni az alternatív valóságokat, az új lehetőségeket, a miénktől különböző megközelítéseket, a láthatatlan kapcsolatokat, az időtlen összefüggéseket. 

Itt az idő, hogy elménket, érzékeinket, képzeletünket, a történelmünkről és a jövőnkről formált gondolatainkat megújítsuk.  Ezt egymástól elszigetelt, egyedül dolgozó emberek nem tudják megvalósítani. A színház épp az együtt munkálkodás lehetőségét nyújtja nekünk.

Szívből köszönöm a munkájukat. 

Peter Sellars

MAGYAR EZÜST ÉRDEMKERESZT EMŐDI ATTILÁNAK

2022.03.11. 21:47

Március 15. alkalmából Magyar Ezüst Érdemkereszt kitüntetéssel jutalmazták Emődi Attilát, a GG Tánc, Eger táncművészét. Gratulálunk!

KORONAVÍRUS JÁRVÁNY

2022.03.03. 12:55

Március 7-től mindenhol, tehát a színházakban is megszűnik a kötelező maszkviselés.
 

 

 

Kommentek & évek
Friss hozzászólások
 
A blog közösségi csatornái


  
 

 

 
Lezárt szavazások