ITT TARTUNK2011.05.07. 00:29
Hihetetlen, hogy egyesek agya képtelen feldolgozni a tényt, hogy a színházban nincs szükség rá, sőt tilos, hogy a telefonjuk bekapcsolva legyen. Az még csak hagyján, hogy esetleg maguktól elfeledkeznek róla, emberek vagyunk ugyebár, ezért minden előadás előtt elhangzik Tunyogi Péter tolmácsolásában az erre (is) figyelmeztető szöveg. De nem! Ők akkor sem kapcsolják ki. Csütörtökön is megszólalt egy előadás közben, pénteken is. Arra meg már szavakat sem találok (illetve amelyeket találok, azokat nem tűrné a nyomdafesték), amikor a jellegzetes, egyéni csengőhang nyilvánvalóvá teszi, hogy ugyanaz a készülék szólal meg többször is egy előadás alatt – vagyis a „kedves” néző még az első alkalom után sem érezte úgy, hogy el kellene némítania. Pénteken este már nem csak az előadás előtt hangzott el a figyelmeztető szöveg, de a harmadik felvonás előtt újra be kellett adni. Itt tartunk…
SZEMEK2011.05.06. 00:07
A Mester és Margarita - utolsó előadás. A szereplők közt Görög László, aki csütörtökön utoljára lépett színpadra Egerben. Saját döntése volt - igen. De mégis... Fegyelmezetten tette a dolgát, nem lépve ki a szerepéből, mégis kicsit másképp mint eddig. Alig észrevehetően, de búcsúzott. Megmaradtak bennem a szemei, amint az utolsó pillanatokban lopva körülnézett színpadon, s nézőtéren.
TÁMOGATÓI NYILATKOZAT ÉS PETÍCIÓ2011.05.04. 23:10
Néhány napja a kortárs táncot kedvelő fiatalok kérték fel más portálok mellett a blogot is a város polgármesterének írt petíciójuk ismertetésére. Ma pedig az egri színházban zajló változásokat támogató kezdeményezésről kaptam értesítést.
Megtisztelő és örülök neki, hogy a blogot (olvasóival együtt) komolyan vehető médiumnak tekintik mások is. Erre való tekintettel teszem közzé mindkettőt, fenntartva, hogy a gardonyiszinhazblog.gportal.hu továbbra sem kíván a "csatározások" aktív részesévé válni.
***
Alulírottak, színházszerető polgárok kijelentjük, bízunk az egri színház 2011 februárjában kinevezett új igazgatójának, Blaskó Balázsnak szakértelmében, és támogatjuk azokat a művészeti elképzeléseket, melyeket követni kíván. Pártoló figyelemmel követjük a színház tánctagozatának újjászületését is, melyet magasan kvalifikált, a néptánc-, a moderntánc- és a klasszikus balett terén egyaránt jártas szakemberre kíván bízni.
Szeretnénk, hogy az Egri Gárdonyi Géza Színház körül keltett, hosszú hetek óta tartó negatív hírverés végre elülne, befejeződne. Sajnálatos, hogy ez a nyilvánvalóan szervezett negatív kampány, hisztériakeltés az egri színház ellen ilyen méreteket öltött, átlépve már az ország határait is, és minden jóérzésű embert aggodalommal tölt el. Ezzel a folyamatos, gerjesztett negatív hírveréssel nemcsak a színháznak és a továbbra is ott dolgozóknak, művészeknek ártanak, hanem Eger város, a megye, és az ország megítélésének is.
* A támogatói nyilatkozatot online alá lehet írni, itt.
***
Barta Dóra és társulata kell Egernek!
A nem létezőnek vélt közönség nevében írunk. Szeretnénk jelezni, hogy igenis élünk, lélegzünk és hangot tudunk adni véleményünknek. Barta Dóra és társulata, előadásról előadásra kalauzolt minket a kortárs és egyetemes tánc - néhányunk számára eddig még ismeretlen - világába. Aki ott ült a nézőtéren, az megtapasztalhatta, hogy minden darabbal valami újat és izgalmasat mutattak meg nekünk, a művészet élvezetének egy egészen más aspektusát tárták fel előttünk. Ráébredhettünk, hogy nem csak szavakkal fejezhetőek ki olyan dolgok, melyek körül vesznek minket. Hatalmas könnyelműségnek tartanánk a város részéről azt, hogy ennyi elismert táncművészt, akik számos díjjal rendelkeznek, akikhez nemzetközileg elismert koreográfusok jöttek el, hogy velük dolgozhassanak, csak úgy elengedne. Arra kérjük a polgármester urat és a városvezetőket, hogy ha a város valóban szeretné itt tartani a fiataljait, sőt másokat is idevonzani, akkor igenis vegyék figyelembe azok művészeti és szellemi igényeit is! Tegyenek maradásukért!
* A petíciót online is alá lehet írni, itt.
NICSAK!2011.05.02. 15:55
Találós kérdés - melyik bemutatóról szólhatott ez a kritika?
"……egy dolog az, hogy Egerben valóban ígéretes társulat szerveződött, s egy másik...hogy a bemutató háromnegyed háza az előadás végére jó félháznyivá zsugorodjék."
A megfejtés:
Fordult elő ilyen régen is. 1989-es kritika részlete Schiller: Haramiák című darabjának előadásáról, Erdei János tollából…
„Úgy látszik, a magyar színházi életben nemcsak a kétszer kettő nem négy, de olykor az egy meg egy eredményeként sem kettő, hanem a semminél is jóval kevesebb adatik. Mert egy dolog az, hogy Egerben valóban ígéretes társulat szerveződött, s egy másik, szintúgy ígéretes dolog, hogy Valló Péter ezt megelőző itteni rendezése, a Figaro házassága legalábbis figyelemre méltónak tűnt. Így azután igencsak meglepő, hogy most a Valló Péter rendezte Haramiák-előadáson a mű tragikus(nak szánt) pillanataiban a nevetés lágy hullámai söpörtek végig a nézőtéren - s okkal. Amiként Egerben eleddig arra sem igen volt példa, hogy a bemutató háromnegyed háza az előadás végére jó félháznyivá zsugorodjék. Most ez történt. Csábítóan könnyű lenne az okok keresését……..”
MEGLEPETÉS2011.04.27. 14:07
Van egy kis színházlátogató kör, tagjai Besenyőtelekről és Füzesabonyból járnak az előadásokra. A csoport lelke Kristonné Vidi Linda. Én csak a blog révén ismerem őket, írtak hozzászólást, megkértek tegyem közzé a művészeknek készített ajándék videójukat, a blog Facebook oldalán beszéltünk néhányszor. Most pedig megleptek! Csak annyit tudtam, hogy a tegnap esti előadáson ott kell lennem – előre egyeztettek velem biztos időpontot – hogy miért, azt nem árulták el. A meglepetés az volt, hogy készítettek néhány fényképet az előadás után az alkotók egy részével és velem – emléknek saját maguk számára és ajándéknak nekem. Köszönöm szépen!
JÓZSEFTŐL OLYMPIÁIG - FÜGGÖNY ÉS…2011.04.13. 23:36
...és most a közönség következik. Tapsol – vagy nem. Bár ez utóbbival még nem találkoztam. Tapsol, de korántsem egyformán minden produkciónak és nem egyformán minden este. Igen, tudom, hogy ez evidens, mégis szerettem volna elmondani, mert azon nem túl gyakori esték egyike volt a mai, amikor a közönség reakciója külön élmény. Minden produkciónak van egy sztenderd színvonala, amellett, hogy a művészek természetesen minden este a lehető legjobb, az ideális megközelítésére törekszenek. Csakhogy ez nem egyedül rajtuk múlik. Több más tényező mellett a közönségen is, akiknek reakciói, vagy azok elmaradása – ez megint több tényezőn múlhat - befolyásolja őket. Láttam az Olympia tegnapi két és egy mai előadását. Nagy különbség! Ma bizony sokkal inkább éltek a mondatok, a mimika, a gesztusok! S a publikum hálás is volt ezért. De mielőtt elmondanám, mi történt a végén, egy kicsit szeretnék visszaidézni két előadást a múltból. 1995-ben a Líceum udvarán láthattuk a József és a színes, szélesvásznú álomkabát című musicalt (akkora siker volt, hogy a következő nyáron is az ment és bekerült a kőszínházba is). A bemutató estéjén a finálé alatt eleredt az eső. Egyre jobban esett és esernyő talán ha kettő vagy három volt az egész nézőtéren, mert koraeste nem tűnt szükségesnek hozni. És mégis, senki sem ugrott fel, hogy tető alá siessen. A színpad már kezdett veszélyesen csúszóssá válni, de egymást követték a ráadások és mindenki tudta, hogy ennek így kell lennie, hiszen az átázott közönség hosszú perceken át állva, nem mozdulva tapsolt! 2003-ban pedig a Valahol Európában bemutatója végén húsz percig (mértem!) zúgó taps dübörgött. S most itt az Olympia, amelynek előadásait - nem venni észre butaság – a darabon túl mutató érzelmek is kísérnek. Egy szereplő kivételével valamennyien megválnak a következő évadtól a Gárdonyi Géza Színháztól és az őket kedvelő nézők tapsukkal erre is reagálnak. Ez már a bemutatón is jól látszott, amikor a szűnni nem akaró ünneplés közepette megrendült, sőt síró emberek álltak előttünk. Ma pedig, mintha vezényszóra történt volna, egy emberként pattant fel a teli nézőtér és állva tapsoltak hosszasan. Ha a bemutatón sírtak, most pedig mosolyogtak, örültek a színpadon.
* A hozzászólásokat egybe gyűjtöttem, ezért jelez a Hozzászólás-számláló csak 1-et...
THÁLIA VISSZATÉR?2011.04.08. 00:05
Kerényi Jenő Thália című mészkő szobra az akkori új színházépülethez készült 1965-ben, de mert a közízlés nem fogadta el, az Érsek-kertbe került, ma is ott látható. A tervek szerint visszakerülhetne - a színház Klapka utcai oldalára.
A BLOG ELSŐ SZÜLETÉSNAPJA2011.04.05. 00:27
Személyes üzenetben (e-mail és facebook) érkező jókívánságokat is kaptam és nyilvánosakat is. Utóbbiakból idézek néhányat itt a bejegyzéshez kapcsoldó hozzászólásokban egy helyre összegyűjtve és mindenkinek, akár személyes, akár nyilvános volt, nagyon szépen köszönöm! J.F.
LINK2011.03.28. 17:00
A mai naptól a blog is szerepel a Gárdonyi Géza Színház honlapján ajánlott linkek között.
SOÓS IMRE-DÍJ SCHRUFF MILÁNNAK2011.03.26. 00:37
A MASZK Országos Színészegyesület Soós Imre-díját fiatal, pályakezdő színművészek vehetik át minden évben, a Színházi Világnapon. Idén a Gárdonyi Géza Színház tagja, Schruff Milán kapja a díjat. Gratulálunk!
A KÖZÖNSÉG KÍVÁNCSI SZERETETÉT, PÁRTFOGÁSÁT REMÉLI2011.03.25. 00:56
Február 1-jétől Blaskó Balázs a Gárdonyi Géza Színház direktora. Azóta megismerhettük véleményét az előző tíz évről és gondolatait arról a színház-eszményről, amelyet Egerben megvalósítani kíván. Itt a blogon tudhatnak meg először konkrét részleteket elképzeléseiből.
- A társulat egy része megválik Egertől. Kik érkeznek a helyükre?
- Megdöbbentően nagy létszámú jelentkező van az ország minden tájáról, Soprontól Veszprémig és Nyíregyházától Szegedig. Áprilisban lesz egy meghallgatás - ezt azonban semmiképp nem diplomás kategóriában gondolom, hiszen az egy másfajta minőség, bár jelentkeztek diplomás színészek is, fiatalabbak, középkorúak, sőt idősebbek… Ez nagy megtiszteltetés, mert egyfajta bizalmat jelent, azon túl, hogy mindenki keresi az egzisztenciális kiutat. Azt gondolom, hogy ezek nem véletlenek. Számomra megnyugtató jelzések. 50-60 között van azoknak a száma, akik elküldték bemutatkozó soraikat, önéletrajzukat, esetenként demo-felvételeikkel kiegészítve. Nagyon kíváncsi vagyok rájuk és a most felszabaduló közalkalmazotti státusokat velük, az ezen kívül esetlegesen hiányzó férfi-női szerepköröket pedig majd alkalmi megbízással töltenénk be.
- Tudhatunk már neveket is?
- E pillanatban egyelőre Kascsák Dórát tudom említeni, akit az egri közönség nagyon jól ismer a 90-es évek második feléből és most visszatér hozzánk. Egyénisége, az a fajta társulati szerep, amelyet ő be tud tölteni, fontos számunkra. Zám Andreára is szükség van, s gyakran fog színpadra lépni. Alkalmanként korábban megszokott, rég hiányolt arcok térnek vissza, mint Szilágyi Olga, Kincses Károly és több kedves, régi kolléga, akikről tudom, hogy milyen értéket képviselnek.
- A másik mindenkit érdeklő kérdés az, hogy mit láthatunk majd a színpadon. A színház előcsarnokában elhelyeztek egy ládát, amelybe mindenki bedobhatja a műsortervre vonatkozó ötleteit, javaslatait.
- A láda tartalma, a javaslatok nem a rövid távú tervezéshez adnak segítséget, hanem hosszabb periódusra, az elkövetkezendő öt éves igazgatói ciklusra szánjuk irányfelmérésnek.
- A következő évad tervezése azonban nem tűr halasztást…
- Március 27-én, a Színházi Világnapon - egyben a Stúdiószínházi Fesztivál nyitónapjának délutánján – ül össze majd első alkalommal az általam újra működtetni kívánt Művészeti Tanács. Tagjai: az a rendezői kar, amelyet felkértem a következő évadokban való együttmunkálkodásra, valamint dramaturg, drámapedagógus, zenei vezetőnk, a tánctagozat új vezetője, a társulatot képviselő három színészkolléga, valamint a társadalmi szervezetek képviseltében a Közalkalmazotti Tanács elnöke és a szakszervezet képviselője. Ennek a 12 tagú Művészeti Tanácsnak lesz feladata az évadot közösen kialakítani, gyakorlatilag jóváhagyni. Így képzelem én az előkészítés demokratikus útját, amelynek a végrehajtása már egy másik történet, mert az már nem lehet demokratikus sajnos. Azon már nem lehet vita. Az elképzeléseknek viszonylag bő kosara áll rendelkezésre. Én most 6 bérletes bemutatót tervezek, 3+1+1+1-et, azaz 3 prózai, egy zenés, egy tánc és egy gyerekelőadás. A stúdióban pedig szeretnék minimálisan 4 bemutatót tartani. Ezeket egyeztetnünk kell a nagyszínpaddal, mert a nagyon nagy szereplőgárdás nagyszínpadi előadások bő száma elsorvasztja a stúdiószínpadi lehetőségeket. Ezért is választottam a tartalmi összetevőkön kívül nyitóelőadásnak Sütő András Káin és Ábelét, amelyet én rendezek. Ez ötszereplős darab. Szeretném, ha egyszerre indulhatna prózai, zenés és stúdió produkció előkészítése és akár kabaré előadásé is az Uránia moziban. Utóbbiról az említett hatos körön kívül beszélek, hiszen az nem a színház épületéhez kötődne. A prózai előadásokról szólva éppen tegnap egyeztettem Csiszár Imre rendező barátommal, akit nagyra becsülök. A főiskolán párhuzamos osztályba jártunk, később főrendezőm is volt, sok munkáját ismerem, tisztelem az ő színházról alkotott elképzeléseit és az ő folyamatos jelenlétére is nagyon számítok. Móricz Zsigmond Rokonok című darabját rendezte volna elképzelésem szerint, de tett egy érdekes felvetést, Háy Gyula Mohács című drámáját ajánlotta figyelmembe, amelyről azt gondolom, jelentős és fontos pillére lehetne a következő évadnak, elképzelhető, hogy az kerül majd bemutatásra. Ha a zenés produkciókra gondolok, van egy érdekes, szép tervünk. A 2011/12-es évad vége felé kerülne bemutatásra Kálmán Imre Cirkuszhercegnő című operettjének egy cirkuszi sátorban történő előadása a Richter cirkusszal közösen, valódi idomárokkal, állatokkal, - tehát eredeti környezetébe helyezve, Moravetz Levente rendezésében. Harmonikusabb bérlet-kijátszásban és a stúdió célszerű kihasználásával szeretném elérni azt, hogy a bérletes előadások után nagyobb számban tudjunk bérleten kívüli előadásokat is produkálni, amellett, hogy biztosítjuk a bérletes előadásoknak az évadon belüli egyenletes elosztását. Szeretnék már novemberben egy feltehetően nagy érdeklődést kiváltó zenés produkciót bemutatni - a Mária főhadnagyot -, hogy miután kijátszottuk a bérletes előadásokat, maradjon idő és energia ezt a produkciót tekintve februártól már döntően bérletszünetes előadásokra. Húsvét előttre tervezem a Csíksomlyói passió című népi játékot, amely a tematika komolyságával párhuzamosan zenei és játékstílusában vérbő, komédiaszerű elemekkel tűzdelt. Azt remélem, hogy több éven keresztül fogjuk tudni játszani. Még idén nyáron az Agria Játékok bemutatja A fejedelem című új rock-musicalt, mely Rákócziról szól. Ezt szeretném a következő év tavaszán a Csíksomlyói passió után behozni a színházba is – de csak bérletszünetben. Azt gondolom, hogy nagyon sok érdekes csemege lesz a következő évadban. Nagyon remélem, hogy a közönség kíváncsi szeretettel fogadja, pártolni fogja elképzeléseinket.
- Zene és tánc. Könnyen adódó asszociáció. A tánctagozat működése az eddigiektől eltérő lesz?
- Nem az alapvető működése lesz eltérő, azonban műfaji tágítást szeretnék. Azzal kezdeném, hogy a színpadra kerülő zenei műfajok körét szeretném bővíteni. Az opera felé is kitekintenék. Gondolok például A kékszakállú herceg várának tánccal kiegészített operai változatára. Nagy valószínűséggel erre talán már a következő évadban sor kerülhet. Nagyon szeretem Balázs Béla három egyfelvonásosának (A kékszakállú…, A fából faragott királyfi, A csodálatos mandarin) különböző formában történő feldolgozásait. Ezt az irányt szeretném ajánlani a tánctagozatnak, mint befogadható, történetet közlő, esztétikumában, mozgás-variációiban követendő utat. De említettem az Uránia moziba tervezett előadásokat. Ez klasszikus, Nagy Endre-féle kabaré lenne, konferansziéval, állandó elemekkel, és köztük állandóan frissülő aktuális tartalmakkal. Ebben is elképzelhetőnek tartom a tánctagozat egyik megjelenési, bemutatkozási lehetőségét.
- A helyszín hivatalos neve Uránia Film- és Revüszínház…--
- Igen, akár revü formájában is.
- A direktori teendők mellett van-e szándék színészi munkára?
- A mindennapi előadásra koncentrálás, színészi felkészülés komoly erőpróba. Nem tudom elképzelni, hogy jelenlegi napi elfoglaltságom mellett mondjuk egy Lucifer vagy Harpagon nagyságrendű szerepet nyugodt lelkiismerettel tudnék vállalni. Egész más irányú agyi működést követel. Kibékíthetőbb a rendezői feladatvállalás, arról nem beszélve, hogy a rendezésben rejlő lehetőségek komplexitása – zene – képzőművészet - szcenika összefüggései és az ebből felmutatható tartalom nagyon izgat. Színészként egyébként soha nem voltak szerepálmaim, mert azt gondolom, hogy nem egészséges színésznek szerepálmokat dédelgetni – néha nagy baj van, ha megkapja… Persze biztosan fogok színpadra lépni is, de nem a következő évadban.
- Az előző két igazgatóváltás a színház arculatának változtatását is magával hozta.
- Alapvető, komoly és tervszerű arculat-változtatást tervezek a Gárdonyi Géza Színház minden felületét, megjelenési-jelentkezési módját tekintve, szórólapok, plakátok, homlokzati megjelenések, a szervezőiroda környéke… Az elmúlt évek kicsit eklektikus arculatát nem igazán szerettem. A láthatóság, érzékelhetőség, figyelemfelkeltés, egyértelműség, ízlésesség és komolyság irányába kívánok elmozdulni. Gusztusos, kézbe vehető és eltehető műsorfüzeteket szeretnék például, amelyekben esetenként kinyílik egy ablak a múltra, régi arcok, hangulatok merülnek fel - ez a színház sajátja.
- Magának a színházépületnek is van arculata. Két oldalán egy-egy most üresen álló és összevissza firkált kőfülke áll, amelyek ebben az állapotban nem méltóak a hely szelleméhez. Rostás Piros Bea szobrainak elhelyezését tervezték ott eredetileg.
- Igyekezni fogok később ezt is megoldani, ahogyan más terveim is vannak a környezettel. Kerényi Jenő 1967-ben, az akkori új épülethez tervezett egy Thália című kőszobrot, egy fekvő-könyöklő nőalakot. Nem találkozott a közízléssel, mert kicsit előreszaladt formájában, plasztikai kifejezésmódjában, ezért kikerült az Érsek-kertbe, esetlegesen elhelyezve, méltatlan körülmények közé. Szeretném ide visszahozni, meg is találtuk a helyét, a Klapka utca felöli park sarokrészére, posztamensre helyezve. Édesapámnak, Blaskó János festőművésznek pedig egy Színház című képe található Eger Megyei Jogú Város valamelyik pincéjében, ígéretem van rá, hogy valahol a színház épületében tudjuk elhelyezni.
- Ez az interjú egy internetes blognak készül. Milyen jelentősége, szerepe lehet az internetnek a színház életében, a közönséggel való kapcsolattartásban?
- A pályázatomban van egy viszonylag hosszú és bonyolult, de ugyanakkor számomra nagyon fontos rész, amely egy virtuális színház felépítését, annak a működését magyarázza. Ezt a fiatalokkal való napi kapcsolattartásra szánom, játékos módon, vetélkedő-szerűen, kicsit hasonló módon a népszerű Honfoglaló játékhoz. Egy-egy előadással kapcsolatosan, annak különböző összetevői lennének a minél hamarabb „elfoglalandó” részek. Mindenképp azt gondolom, hogy ennek az eszköznek a színházra való nevelésben, szoktatásban, a figyelem felkeltésében végtelenül nagy jelentősége van, használni kell azokat a lehetőségeket, amelyeket kínál. Szeretném is kiaknázni és a tapasztalatok alapján mindig fejlesztve, gyakorlatilag napi-heti frissítésben alkalmazni, aktualizálni. A mellé a dramaturgiai csoport mellé, amely szándékaim szerint feláll majd, s félig-meddig már körvonalazódik szeretném rendelni azt az informatikust, aki a színházban dolgozik, s ezt a feladatot ennek a team-nek a tevékenységi körébe rendelni.
- Az internetes jelenlét alapeszköze a színház honlapja…
- Ennek külsejét, szerkezetét is változtatni szándékozom. Itt feltétlenül ki kell azonban térnem arra, hogy ez a mostani állapot, mely szerint február 1-jétől teljes jogkörrel rendelkezem, mint igazgató, igen szerencsétlen helyzetet teremtett abban az értelemben, hogy egyszerre kellene mindent megoldanom, a színház gazdasági helyzetének orvoslását, a következő évad előkészítését, a társulat építését, előadások felújítását, a Prolik POSZT-ra juttatását, a Látogatók gondozását azért, hogy a Stúdiószínházi fesztiválon bemutatható legyen. Most nagyon hirtelen, s egyszerre zúdultak rám a problémák, feladatok, amelyek közt a honlappal való foglalkozás a kisebbek közé tartozik. Feltételezve egy harmonikusabb helyzetet, olyan munkába állást, amely tiszta helyzetben történik, lehet, hogy már akár itt is tarthatnék 2 hónap után, de így, amire valóban napi aktualitássá válik feladatként, addig hónapok fognak még eltelni.
- A honlap vendégkönyve?
- A vendégkönyv fontos, de szeretném, ha moderálás mellett működne – ez most már így történik. Komoly véleménynyilvánítás és vállalt vélemények tárháza kell, hogy legyen, nem a partvonalról bekiabálók egymásnak üzengető felülete. Nagyon fontosnak tartom a helyes használatát.
- Ehhez az is hozzátartozna, hogy a kérdéseket valaki meg is válaszolja a színház részéről.
- Feladatává fogom tenni a sajtófigyelő felelősnek, hogy néhány napi rendszerességgel figyelje, lehetőség szerint válaszolja meg.
- Végül egy személyesebb téma. Amikor exkluzív interjút kértem a blog számára, azonnal igenlő választ kaptam.
- Ugye, te magad nagyon nagy rátekintéssel és átlátással vagy a Gárdonyi Géza Színház napi programjára és működésére, és szinte minden nap minden előadást akár látsz is. Azt gondolom, nagyon-nagyon jó dolog és személy szerint nagyon örülök annak, hogy ez a blog, amelyhez mindenki kapcsolódhat, kifejtheti a véleményét, működik. A magam részéről hasznosnak gondolom és köszönöm, hogy létrehoztad. Roppant tanulságos lesz figyelni és elgondolkodni.
- Elképzelhető, hogy a színház honlapján szerepeljen az ajánlott linkek között?
- Nincs semmi akadálya.
- Köszönöm szépen az interjút.
- A legjobban ez a beszélgetés esett, mióta elfoglaltam az igazgatói széket, mert jövőbe tekintő dolgokról adhattam hírt, olyasmiről, amit lényegesnek tartok és ami előremutató lehet a színházunk életében.
OLYMPIA UTÁN2011.03.24. 23:42
Ma este az Olympia utáni Beszélgetőn pár percre megfordult a dolog és nem a közönség kérdezte a művészeket, hanem ők - engem, színház iránti szeretetemről és színészek és nézők megtapsoltak. Eldicsekszem ezzel itt a saját blogomon. Miért ne tenném? Jólesett. Nagyon szépen köszönöm! J.F.
OLGYAI MAGDA 85 ÉVES2011.03.23. 23:16
A délutáni házi ünnepséget követően az esti előadás előtt is köszöntötte a Színház örökös tagját, a most 85 éves Olgyai Magdát, aki 34 évig játszott az egri színpadon, s 15 éve, a Csárdáskirálynővel búcsúzott. Szeretettel kívánunk neki még hosszú, boldog életet!
REMIX2011.03.10. 22:29
Egy perce ért véget a Budapesti Kamaraszínház előadása - felvételről. Verebes István: Remix. A főszerepben Almási Éva, Vári Éva, Zsurzs Kati. Istenem, milyen kedvesek voltak - és micsoda színésznők! Szerencsére felvettem, hamar újra fogom nézni.
"VAJH"2011.03.08. 12:17
A történet tanulságos. Persze talán nem is kéne vele foglalkoznom, de kicsit szomorú vagyok tőle... A blog facebook-oldalán egy "kedves" hozzászóló, Molnár Gabriella gyakorlatilag azzal vádolt hogy manipulálom a Mit gondol a Gárdonyi Géza Színház legutóbbi öt évadjáról? szavazást (ami mellesleg novemberben indult még, jóval a mostani indulatok kitörése előtt). Elmagyaráztam neki, még ha akarnám - amit visszautasítok - sem tudnám, technikailag lehetetlen, sőt – egyszeri, egyedi alkalomként! – még azt is felajánlottam, írja meg, ő hogyan látta az elmúlt éveket. Kérdésemre, hogy számíthatok-e erre válasza igenlő volt - printscreen felvétellel tudom igazolni. Valahogy nem ért ide... persze lehet, hogy még most is írja, de köszönöm, most már nem aktuális.
Azonban akadt egy támogatója is, Kovács Tímea, aki egyenesen azt is megkérdőjelezte, "vajh jogosan használom-e" a blog elnevezését, sőt azzal vádolt, hogy olyan tevékenységet folytatok, ami árt a színháznak. S hogy kíváncsi, vajon a színház új igazgatója tud-e erről. Miután tételesen bizonyítottam neki, hogy – fogalmazzunk finoman – téved és még csak nem is ismeri, nem is olvasta, amiről beszél (hiszen mondandója tárgyi tévedésekkel volt tele) egy "ja, sorry... " már nem tellett, csak törölt az ismerősei közül. No comment... Blaskó Balázs, a színház direktora egyébként igen, ismeri tevékenységemet az elmúlt húsz évben és az itteni írásokat is. Ígéretet kaptam tőle exkluzív interjúra ennek a blognak – melynek még létjogosultságát is megkérdőjelezte az imént említett támogató. Az valóban fájdalmam, hogy ráadásul a színház dolgozója volt...
Ami mégis vigasztal, kaptam üzeneteket olyanoktól is, akiket nem is ismerek személyesen, amelyekben azt mondják, szerintük a blog korrekten és sokszínűen tájékoztat. Köszönöm szépen - ezt és így szeretném ezután is.
AJÁNDÉK A NÉZŐKTŐL2011.02.28. 19:43
Kedves üzenetet kaptam a blog Facebook-oldalán. Örülök, hogy vannak ifjú nézők, akiknek még ilyesmi is eszébe jut.
„Páran készítettünk egy videót ami a színháznak szólna igazából - szerettünk volna valamit készíteni nekik, ha már ők ennyit adtak nekünk, és valahogy szeretnénk olyan helyre juttatni, ahol láthatják. A blog jutott eszembe először, szeretném megkérdezni, hogy ez lehetséges lenne-e? Az egri Gárdonyi Géza Színház, a tavalyi évad folyamán mutatta be a Cigánykerék című darabot. Már az első alkalommal nagyon megtetszett... végül négyszer láttam ... A dal nem tökéletes... de próbálkoztam ... A videó maga a társulatnak, a színházban dolgozóknak készült, azért cserébe, amit ők nyújtottak nekünk. Köszönjük! Remélem, tetszeni fog!”
* Kiegészítés, 2020.06.22. Természetesen helyt adtam a blogon a videónak, ami ma azonban már nem érhető el (rajtam kívül álló ok miatt).
NEM AZONOS!2011.02.22. 22:33
Az egyik egri hírportál színházi híreit követő olvasói kommentárok között szerepel a bejegyzés utolsó mondataként a következő: "Bővebben erről ajánlom az Egri Gárdonyi Színház Blogját." Csak a félreértések elkerülése végett: az adott kommentár egy 2010. december 19-én indult - és a mai napig összesen 9 írást tartalmazó - blogra utal, ami nem azonos azzal, amit a Tisztelt Olvasó éppen látogat. (Ez a blog 2010. április 5-étől máig 434 bejegyzést tartalmaz.) Az előfordult már velem is, hogy valahol felhívtam a figyelmet egy-egy írásra, interjúra innen, de én minden esetben megjelölöm a //gardonyiszinhazblog.gportal.hu hivatkozást is. J.F.
BÁCSATYAI GERGELY2011.02.15. 19:47
Az egri színháznál 1993 augusztusától 2000 július végéig ténykedtem. Azt kérted, Feri, hogy írjam le, mi történt velem azóta, hogy elszakadtam Egerből. Uh! Hát elég sok minden. Megpróbálom röviden, tömören leírni… Úgysem fog sikerülni.
Hogy miért is jöttem el Egerből. Az okokat nem szeretném firtatni. Bonyolult lenne, és nem is tartozik a tárgyhoz. Elég annyi, hogy mikor ez megfogalmazódott bennem, felhívtam barátomat, Zubornyák Zoltánt (akit egyébként épp Egerben ismertem meg), a tatabányai Jászai Mari Színház akkori igazgatóját, tudna-e nekem valami apró, jelentéktelen kis lehetőséggel szolgálni a színházánál. Szerencsére, tudott.
Nem volt egyáltalán egyszerű ez a döntés. Mármint, hogy felrúgom egész addigi életem, egzisztenciám (már ha volt nekem egyáltalán akkor olyan), elhagyom a barátaim, szeretteim, egyszóval mindent és mindenkit. De Tatabányán nagy szeretettel fogadtak…nem is igen fogadhattak másképp, lévén a direktor pártfogoltja voltam. De viszonylag hamar, valóban befogadtak. Az első tatabányai bemutatóm a József, és a színes szélesvásznú álomkabát című musical volt, melyet Zubornyák Zoltán rendezett. De olyan remek emberekkel dolgozhattam együtt, mint Szakály György, aki a darabot koreografálta (aki többek között Liszt-díjas, Kiváló –és Érdemes művész, és ha jól tudom, azóta a Magyar Táncművészeti Főiskola rektor helyettese is); vagy éppen a darab zenei vezetőjével, Gillay Andrással, aki a madáchos Józsefet vezényli is. De ebben a darabban találkoztam Csík Györggyel, aki a díszletért és a jelmezért volt felelős, és akit Egerből már jól ismertem.
Aztán volt egy beugrásom a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról c. musicalbe József szerepébe. Nagyon nem kívántam ezt a beugrást a hátam közepére sem, hiszen ugyanennek a darabnak a keresztmetszetét csináltuk meg stúdiósként Egerben, és hatalmasat buktam vele…szerintem. De Tatabányán be kellett ugranom, mert igazgatói utasítás volt, és mert ez nem kívánságműsor. A darabot Frenkó Zsolt rendezte, és élőzenével ment. Egy igazi helyi rock zenekar adta alánk a zenét. És nem bántam meg, hogy bekerültem. Nagyon megszerettem. És talán nem is buktam olyan hatalmasat.
Majd jött két prózai előadás: Szophoklész Antigonéja és Csokonai Özvegy Karnyónéja. Az Antigonéban Haimónt játszottam; Szemán Béla rendezte. Jó munka volt, nagyon szívesen emlékszem rá vissza. Arra különösen, mikor a darab végén az egész díszlet égett! Nagyon hatásos volt. A Karnyónéban én voltam Lipitlotty, az egyik szeleburdi. Nagy várakozással és feszültséggel vártam ennek a darabnak a próbáit, hiszen nem más rendezte, mint akiről már nagyon sokat hallottam és neve egyfajta ikonként lebegett előttem: Csiszár Imre. De kár volt annyira berezelnem tőle, hiszen, számomra is meglepő módon, nagyon egymásra hangolódtunk már a legelső pillanatban. Ebben a darabban olyan színészekkel lehettem együtt a színpadon és játszhattam velük alá –vagy épp fölé rendelt viszonyt, mint Tímár Éva, Hunyadkürti István, Szirtes Gábor. De megismerhettem a díszlet-jelmeztervező személyében Vayer Tamást is. Szóval erről az előadásról csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Mind a próbafolyamatból, mind az előadásokból, a rendezőtől, a színészkollégáktól rengeteget tanultam és nagyon sokat köszönhetek nekik! Egy élmény volt!
Aztán 2001. január elsején igazgatóváltás történt. Nem tudom, miért jó, s hogy mindenhol így van-e, hogy évad közben már elfoglalja a trónt az új direktor, de Tatabányán így volt…sajnos. Az új direktor – Harsányi Sulyom László – mindenkit elbocsátott, akinek valami köze is volt (vagy nem volt) a régi vezetéshez: a főrendező Csiszár Imrét, Tímár Évát, a velem egyívásúakat, és még sorolhatnám. Na meg persze engem is. Igen. Velem is közölte, hogy nem tart igényt a további munkámra és hogy semmi keresni valóm nincs ezen a pályán. Ezt ő így eldöntötte. Mit mondjak? Jól esett? Egy fenét! Elegem lett az egészből! Nem akartam többé színházzal foglalkozni… Mi a fenét keres itt ez a paprikajancsi? Kész. Ennyi volt. Adieu SZÍNHÁZ! És valóban: eldöntöttem, abbahagyom.
Ettől függetlenül még dolgoztam az ő - akinek a nevét nem mondom ki…csak viccelek - idejében egy darabban, amit egy régi, egri stúdiós társam – aki addigra elvégezte a főiskolát…pardon, egyetemet – rendezett, és csakis miatta (meg persze az extratuli miatt) vállaltam el. Ez egy mesedarab volt és a címe A király meztelen. Na, vajon hogy éreztem magam végig a próbafolyamat alatt, úgy, hogy tudtam, ki vagyok rúgva, nincs kedvem az egészhez, színházat többé nem akarok látni? Hát finoman fogalmazok, ha azt mondom, rosszul. /Meg a blogodba, Feri, nem biztos, hogy beleírhatsz ennél csúnyább kifejezéseket…/ (Azt meg már csak tényleg zárójelben jegyzem meg, hogy a darab hatalmasat bukott. Pedig nem volt rossz próbálkozás, csak az óvó nénik, az anyukák és csemetéik még nem értették, mi is ez).
Szóval A király meztelennel záródott tatabányai pályafutásom. Persze, voltak Tatán nyári játékok, amikben – lévén kőszínházból származtak – kénytelen voltam játszani, hiszen a szerződésem nyár végéig szólt. Így játszottam még a Józsefben és a Képzelt riportban pár előadást…
Aztán halványlila gőzöm nem volt, hova tovább. Mi a nyavalyát kezdjek az életemmel. Csak annyit tudtam, hogy Pestre kell mennem. Hát így is lett. Találtam egy kis odút a IX. kerületben, a Haller utcában, ahová be is fészkeltem magam egy időre a volt menyasszonyommal (aki azóta már a nejem és sokat köszönhetek neki, és akit - megint csak nem mellékesen - Egerben ismertem meg). A tervem az volt, hogy – ha már színház nem – megpróbálkozom a szinkronizálással. Elég sok ismerősöm foglalkozik vele, ki tudja, hátha nekem is bejön. Nem jött be. Vagy azért, mert türelmetlen voltam és nem sikerült egyből remekelnem, vagy pedig egyszerűen béna voltam, és nem láttam esélyét annak, hogy valaha is meg tudnék-e felelni magamnak. Mert elsősorban – mivel eléggé objektíven látom magamat – magamnak akartam mindig is megfelelni. Szóval ez is kilőve. De akkor mihez is kezdhettem volna máshoz? Semmi ötletem nem volt.
Szégyen, nem szégyen, egy darabig – pontosan 8 hónapig – munkanélküli voltam. Hát annál szörnyűbb dolgot, mint mikor meg kellett jelennem minden hónapban, a megadott napon a munkaügyi központban… kínos volt. Kellemetlen. Szavakkal le se tudom írni. Végső kétségbeesésemben elvállaltam egy ismerősöm által felkínált dolgot: beugrottam helyette a Vígszínházba a Lear királyba statisztálni. Ezzel még nincs is baj. Mármint a statisztálással. De valahogy mégis derogált. Pedig ez nem szép dolog. De akkor nagyobb volt a büszkeségem, mint az alázatom. Emiatt nem is éreztem magam valami rózsásan ott a Vígben. Úgy emlékszem, talán két próbán voltam, meg a nyilvános főpróbán, aztán feladtam. Nem éreztem jól magam. Irány a munkanélküliség!
Azért még felhívott az asszisztens ismerősöm, hogy lenne egy stúdiószínházi előadásba beugrásom, szintén a Vígbe. Igazából meg sem kérdeztem, mi lenne az, egyből visszautasítottam szegényt. Aztán persze azóta többször gondoltam arra, vajon jól döntöttem-e. Lehet, hogy nem…?
Munkanélküliségem úgy ért véget, hogy a tatabányai színházon keresztül megismertem egy nőt, aki egy újpesti szállodának volt az értékesítési vezetője. Vele, tatabányai távozásom után, elég sűrűn összejártunk, így tisztában volt azzal, mi is az én helyzetem. Mivel tudta, hogy a magyaron kívül két nyelvet is középfokon beszélek (angol, orosz), megkérdezte, nincs-e kedvem ott dolgozni, ebben az újpesti szállodában, mint recepciós.
Mivel már kezdett egy kicsit kényelmetlenné válni, hogy szinte a volt menyasszonyom (aki azóta már a nejem és sokat köszönhetek neki, és akit - megint csak nem mellékesen - Egerben ismertem meg) tart el (általános iskolában volt akkor kezdő tanár - szóval multimilliomos), azonnal igent mondtam. Ez 2002 áprilisában történt.
Belezuhantam a szállodaiparba, mint légy a levesbe. Úgy mozogtam benne, mint az bizonyos elefánt a porcelánboltban. Az állásinterjún meg is kérdezte a későbbi főnököm, dolgoztam-e már szállodában, azon belül is recepción. Nagyon határozottan feleltem: „Nem.” Ő nézett, és bizonytalanul kérdezte, mi a szakmám, mivel foglalkozom. Mondtam, jelenleg munkanélküli vagyok, de egyébként színész. Rögtön mondta, fel vagyok véve. De mondtam, nem tudok például németül. Mire ő: „Majd eljátszod!” Hát eljátszottam. Azóta is játszom.
Nagyon elvoltam én akkor. Úgy gondoltam, megtaláltam az életemet. Jól kerestem, nem volt idegbaj, nem piszkált senki, mondhatni, a magam ura voltam. Lévén éjszakai műszakban dolgoztam. És eltelt vagy 1 – 1,5 év, és úgy éreztem, valami hiányzik. De mi? Hát persze, hogy a színház! Az a rohadt, édes színház!!!! De abból meg hogyan élek meg? Közben lett egy autónk, amit újonnan vettünk a volt menyasszonyommal (aki azóta már a nejem és sokat köszönhetek neki, és akit - megint csak nem mellékesen - Egerben ismertem meg), és persze hitelre. Nem mindegy, elviszi-e a bank, vagy nem. A színházból nem tudnánk úgy élni, ahogy megszoktuk. Ahogy orosz édesanyám mondaná: „Ojj, fijám! Nem tudom, mi legyen a tevő!” Hát én se tudtam…
Aztán egy ismerősöm felhívott, nincs-é kedvem csatlakozni egy utazó színházhoz, a neve Trambulin. Beszéltem a színház fejével, Csák Györggyel és azonnal igent mondtam. Hiszen e mellett tudnám csinálni a szállodát éjszakánként, nappal meg majd színházazok.
Jól is alakultak a dolgok. Nagyon megszerettem a csapatot, jókat játszottunk, ökörködtünk. Nem akarom felsorolni, mennyi mindenben játszottam ott, talán csak egyet, az Óz-t, amiben én voltam a Madárijesztő…és nagyon szerettem. A színház első sorban gyerekeknek, iskolásoknak játszott, nekik pedig élmény játszani számomra.
Nem is tudom, meddig voltam a Trambulinnál… Talán két évig… vagy három. Nem tudom. De aztán otthagytam őket. Nem akarok kitérni arra, miért. Különösebb oka nem volt. Hacsak a büszkeségemet nem tekintjük oknak.
Maradt pusztán a szálloda.
Időközben elkezdtem a Kodolányi János Főiskolát idegenforgalom – szálloda szakon, amit aztán négy év helyett négy és fél év alatt sikerült elvégeznem JÓ minősítéssel. Ami már csak azért is nagy teljesítmény, mert egyrészt viszonylag kevesen végezték el azok közül, akik velünk kezdtek, másrészt közülük is sokan még a mai napig nem végezték el. Pedig ennek már 3 éve! Meg nem is vagyok egy reál beállítottságú emberke, éppen ezért büszke vagyok erre a diplomára.
A Trambulin után megint csak egy űr tátongott a lelkemben. Ekkor már az új lakásba költöztünk a volt menyasszonyommal (aki azóta már a nejem és sokat köszönhetek neki, és akit - megint csak nem mellékesen - Egerben ismertem meg), a X. kerületbe, Kőbányára. Volt számítógépünk, internetünk, minden, mi szem szájnak ingere. Kaptam meghívót az egyik közösségi oldalra, ahol egy csomó régi és új ismerősre akadtam. És itt leltünk egymásra egy nagyon kedves volt egri kollégámmal-barátommal, Rudas Attilával. Ő rakott fel az üzenő falra egy üzenetet, mely szerint a Maskara nevű társulatba keres maga helyett beugrót. El is siklottam volna felette. De volt menyasszonyom (aki azóta már a nejem és sokat köszönhetek neki, és akit - megint csak nem mellékesen - Egerben ismertem meg), aki látta, hogy nem érzem jól magam a bőrömben, addig nyaggatott, míg írtam Rudinak. Azóta is tagja vagyok a Maskara Társulatnak, amivel konkrétan bejárjuk az egész országot. Olyan helyekre is eljutunk, ahova más társulatok nem. Azt már megint csak mellékesen jegyzem meg, hogy a társulat vezetője Almássy Bettina, akit még szintén Egerben ismertem meg, a stúdió évei alatt.
Menet közben az újpesti szállodából egy XII. kerületi, négycsillagos szállodában helyezkedtem el, ahol a mai napig is dolgozom. Majd, csak hogy ne unatkozzak, egy másik utazó színházhoz is csatlakoztam. A Tihanyi Vándorszínpaddal az ország azon részét járjuk be, amiket a Maskarával nem sikerül. Ezen két társulatnak állandó tagja vagyok. Szeretnek engem – úgy érzem – és én is szeretem őket. Olyanok vagyunk, mint egy család.
De vannak, voltak ideiglenes munkáim is. Így többek között verseket olvastam fel mai, kortárs költők tollából az Irodalmi Rádió nevű internetes rádióban, mely versek CD-n is megjelentek, és amely verseket bármikor meg lehet hallgatni az interneten. De vezettem műsort, szavaltam verseket Rákoskeresztúron, több alkalommal.
Tehát látszik, hogy egyszerre több lábon álldogáltam. De a főiskola befejeztével elkezdtem unatkozni. Persze csak viccelek. Hiszen voltak alkalmak, mikor napokig nem aludtam: éjszaka szálloda, nappal színház, és rögtön megint szálloda. De most már – és eddig is igen hosszú mondandóm végére érek lassan – szeretnék csak egy dologgal foglalkozni. Hogy mi az? Hát a SZÍNHÁZ! Éppen ezért begyújtottam a rakétákat. Rástartoltam minden létező és nem létező kapcsolatomra, hogy célomat, mondhatni, álmomat megvalósítsam.
Mivel Sopronban születtem, magától értetődőnek tűnt, hogy az ottani színházat próbáljam meg célkeresztbe venni. Talán lassan sikerül. Mindenesetre tavaly áprilisban játszottam a Négy évszak című orosz mesejátékban, októberben a Péter és a farkas című táncjátékban. Mindkét mesében nagy szerepeket kaptam a rendezőtől, Nyírő Beától. Elvileg 2011 áprilisában mutatja be a színház az Óz című mesét, amiben játszottam már Egerben a Majomkirályt, a Trambulinban a Madárijesztőt és most a Gyáva oroszlánt játszom majd, ha minden jól megy. Lett volna lehetőségem a La Mancha lovagja c. musicalben is játszani - melyet Huszti Péter, a színház művészeti vezetője rendezett -, de sajnos annyira összesűrűsödtek a dolgaim, hogy nem tudtam elvállalni.
A magánéletem szolid, kiegyensúlyozott, harmonikus: egyszer fönt, egyszer lent; vihar után csend, aztán megint vihar. És így megy ez már az én kicsi feleségemmel (aki a volt menyasszonyom és sokat köszönhetek neki, és akit - megint csak nem mellékesen - Egerben ismertem meg) 10 éve! Együtt élünk Kőbánya szívében hármasban: van egy gyönyörű golden retrieverünk, akit Rokinak hívnak.
Ennyi lenne így röviden az a több, mint 10 év, amit Eger elhagyása után éltem. Bár az igazat megvallva, Egert és a színházat talán csak a testem hagyta el. A lelkem egy nagy darabja mindig is együtt maradt a barátaimmal, a kollégáimmal, akik talán épp most is ott vannak a szeretett színház falai között.
* A felkérésem után eltelt néhány hét, s végül január legelső napjaiban kaptam meg az írást. Sem én, sem Gergő nem sejthettük előre, hogy a Gárdonyi Géza Színházban közben kialakult helyzettel majd bizonyos hasonlóságokat mutat. Én természetesen változtatás, kihagyás nélkül közlöm, úgy, ahogyan megkaptam. J.F.
* Lásd még:
- Színészportrék rovat, Bácsatyai Gergely (1996)
- Élő rovat: Rádió Eger – Beszélgetés Bácsatyai Gergellyel (1996)
* Korábban: Rudas Attila 2011.02.03., Pille Tamás 2011.01.27.
HÜSE CSABA - KOROVJOV2011.02.09. 22:02
Nem „stimmel”… Nem pepita kabátos, zsokésapkás, csíptetős, hórihorgas ismeretlen, éles mekegő hanggal – ahogyan a regény leírja. Időnként újraolvasom ezt a könyvet (is), most éppen nagyjából már egy éve, s nem emlékeztem természetesen minden részletre, ezért voltam kíváncsi, mit is ír Bulgakov maga A Mester és Margarita című regényének erről a figurájáról. Meglepett, hogy bár ennyire eltér a Hüse Csaba által megformált alak a leírástól, mégis úgy éreztem, pont ilyenek képzeltem. De a meglepőt már vissza is vonom, hiszen épp ez a művészet, ha a színpadon látottak meg tudnak győzni arról, hogy ez az igazi. Hüse Csaba Korovjov szerepében hol intelligens és bölcs, hol meg laza, sőt ripacs, ha az illik alkalmi környezetéhez. Összességében vonzó figura, aki eben a megformálásban azt hiszem kicsit több is, mint regénybeli eredetije.
ÉRDEKES...2011.02.05. 22:13
... hogy a heol.hu-n a Galéria/Események menüpontban megjelentek a 2001-es, tehát 10 évvel ezelőtti színházigazgató-választó megyei közgyűlés képei. Először arra gondoltam, véletlen galéria-csere, de ott van a cím is: 2001.feburár 2. - Új színigazgatót választ a megyegyűlés.
|