Színház Egerben 1884-től máig – Színháztörténeti sorozat 53. rész 2014.09.11.
110 éves az egri színház 10/10.
1945 – a város állandó színtársulat létesítésére kér engedélyt, de ez csak tíz évvel később valósult meg, az 1955/56-os évadtól. Az igazgató Ruttkay Ottó lett. A megnyitóig korszerűsítették, felújították a színházat.
Népújság, 1955.10.16.: "A színpad újjáalakítása ez-ideig félmillió forintba került. Rendbehozták a zsinórpadlást, új díszlettartókat szereltek fel, s az egész berendezést drótkötéllel látták el. A színpad két oldalán egy-egy új világítótornyot építettek, Míg a régi színpadot 20 ezer watt fényerővel világították, most 65 ezer watt fénye világít majd. Ezenkívül a világítási berendezés négy modern, színváltós reflektorral és egy legkorszerűbben megépített kapcsolótáblával is bővült. Újrafestik a nézőteret is, A páholysorokat az eddigi szemet bántó fehér helyett kellemes sötét csontszínre festik. Az előcsarnok üde almazöld lesz. Átfestették a páholy folyosókat és lépcsőházakat is, melyeket ízléses falikarokkal láttak el."
1955. október 23-án Gárdonyi Géza előjátéka (ugyanaz a "Dobó István szelleme", mint amelyet 1904. augusztus 20-án bemutattak) után Gárdonyi: Annuska című darabját láthatta a közönség. Az épület ekkor vette fel az író nevét.
1955 - még "névtelenül".
1959
1960
Harmadik bemutatóját a minap tartotta, s amikor ott jártunk, már a negyedikre, Gorkij Ellenségek című drámájára készült a Gárdonyi Géza Színház. Ez a szezonja változatosabbnak s vonzóbbnak ígérkezik, mint amilyen a tavalyi volt. Az elmúlt évadot – amint Szőllősi Gyula igazgató elmondotta – átmeneti évnek szánták, hogy a színház kijuthasson abból a gazdasági és szervezeti kátyúból, amelybe korábban került. Tavaly a társulat zöme kicserélődött, az új színészeknek össze kellett szokniuk, együttessé kellett kovácsolódniuk: ezért az elmúlt szezon csaknem teljesen „utánjátszó” jellege. Csak másutt már bevált, sikeres darabokat játszottak.
Az évadnyitó Érdekházasság majd a Warrenné mestersége után most a Nyugtalan boldogság szerepel a játékrenden; a sokoldalú – színésznek, koreográfusnak, rendezőnek egyaránt tehetséges – Gyuricza Ottó rendezésében. Miljutyin operettje szövegének zömét a tíz esztendővel ezelőtt játszott változat teszi, s ez nem válik éppen előnyére az egyébként gondos, szép, bár kevés humorú előadásnak. Karácsonyi Magda (Natasa), Benkő Béla (Balasov) és Stefanik Irén (Tánya) mellett rokonszenves képességeket mutat a Burmakot aqakító Dánffy Sándor. A kis zenekar igen jól szól, ez nagyrészt a vezénylő Gyulai Gaál Ferenc érdeme.
Mire készül a színház az Ellenségek után? Bemutatják a Hawai rózsája című Ábrahám Pál operettet. (E darabbal kapcsolatos dramaturgiai munkát a Nemzeti Színház dramaturgiájának segítségével végzik el. A Nemzeti Színház egyébként díszlettel és ruhákkal, tanácsokkal és kritikával is kedvére jár az egrieknek.) Sor kerül az Aranyemberre, Schiller Don Carlosára, Az instruktor házassága című új német zenés vígjátékra, a Nem vagyok azonos című csehszlovák szatírára; Garcia Lorca „erotikus hallelujá”-ját, a Don Perlimplint a Csodálatos vargánéval egy műsorban mutatják be. A tervben szerepel az Urhatnám polgár, a Kormos ég és a Denevér is.
A Gárdonyi Géza Színház táján immár nem hallani klikkezésről; megvannak a jó munka feltételei. Nő a közönség érdeklődése is: 2100 a bérlők száma! A tanács minden segítséget megad, rövidesen festő- és asztalosműhely, valamint díszlettár épül. Az évad végén pedig megkezdik a színház átépítését: kibővítik a színpadot s a vele kapcsolatos helyiségeket, majd tágas előcsarnokot építenek.
1961-64 között lebontották az épületet, csak a színpadát és oldalfalait tartották meg.
1962
|
Együttesünk munkájára az elmúlt szezonban rendkívül zavaróan hatott a költözködés – mondja Szőllősi Gyula. – A színház átépítése miatt ideiglenes helyiségben voltunk kénytelenek játszani. Kevesebb volt az igazán jó előadás. Mégsem mondhatjuk az egész évadunkat sikertelennek. Biztató jelnek tekintjük, hogy egyik legsikerültebb bemutatónk mai magyar író, Abody Béla „Nyomozás” című darabja volt. Sikeres volt Sartre „Tisztességtudó utcalány”-a, Merimée egyfelvonásosa, A művésznő hintaja és Ábrahám Pál operettje, a Bál a Savoyban.
- Milyen változások várhatók az új szezonban?
- Ebben az esztendőben már az új színház együttese játszik, bár az épület még csak a jövő augusztusra készül el. Kezdem a nagyon jelentős személyi változásokon: Horváth Jenő lett a színház vezető rendezője. Vele közösen hoztuk létre a változásokat és az új műsortervet. Színészi állományunk olyan ismert, tehetséges színészekkel erősödött, mint Spányik Éva, Szabó Ottó, Lehoczky Éva, Petőházi Miklós és Daridai Róbert. Három főiskolás is hozzánk szerződött: Mendelényi Vilmos, Lengyel László és Dávid Ági. Félállásban nálunk szerepel Bicskey Károly, Fogarassy Mária és Olsavszky Éva. Ezek a változások lehetővé tették, hogy az új műsortervünkben szereplő darabok színvonalasan kerüljenek színpadra.
- Mik a műsorterv érdekességei?
- Négy ősbemutatót tartunk. Salacrou drámája, a „Máglyák Firenzében” nyitja meg a sort. Ez a XV. században játszódó mű áttételesen sokat mond a ma emberének is. Szó van arról, hogy a szerző ellátogat hazánkba és jelen lesz a szeptember 28-i bemutatón. Felfrissített színészgárdánk tette lehetővé, hogy bemutassuk Szophoklész Antigoné-ját, Schiller drámáját, a Don Carlos-t és Csehov színművét, a Három nővér-t. Készülünk egy mai magyar szerző művének ősbemutatójára is, de éppen az előkészületek miatt erről még nem tudok konkréten beszélni. Műsortervünkben szerepel még a Koldusopera, Gáspár Margit „Hamletnek nincs igaza” című darabja és Blazek cseh szerző „Viharos karácsonyéj” című műve.
- Mi képviseli a zenés műfajt?
- Arról sem feldkeztünk meg. Felsorolom azokat a műveket, amelyeknek bemutatását már eldöntöttük: Huszka: Gül baba, Kálmán: Bajadér, Strauss: Egy éj Velencében.
Mányoki László középület-tervező főmérnök és munkatársa, Szutor János kap tervei alapján új színház született. Növelték a férőhelyek számát, az épület homlokzatát üvegfallal határolt előcsarnokkal vették körül.
Az önálló társulat 1966-ig működött, majd összevonták a Miskolci Nemzeti Színházzal.
Az 1967-ben saját maga készítette fotót az akkori műszaki csapatról Mikó Jenőtől kaptam. A Dunaparti randevú című zenés vígjáték díszletében balról jobbra ülnek Domboróczki István díszítő, Cseh Vince világosító, Szatmári István színpadmester, előtte Kanalas Lászlóné ügyelő, az álló sorban Boda András világosító, Nagy Béla és Borbás László díszítők.
1985-ben megszüntették az összevonást. Január 1-jétől befogadó színház lett az egri, társulat nélkül, önálló bemutató joggal, Szikora János vezetésével. De a színházakban két naptári évet érintő évadokban gondolkodnak, tehát ennek az évnek az első fele egy (bár csonka) évad volt. Ha innen számolunk, akkor a 2012/13-as volt a 29. évad az összevonás megszűnte után. Ezt a számot választottam e 2012-ben indult sorozat főcímének.
1985/86 – az első teljes évad Szikora János igazgatósága alatt.
1986/87- Gali László a direktor – de még mindig csak befogadó színház.
1987/88 – Már önálló társulat, de még vannak befogadott produkciók is. Innen kezdve a számolást, a 2012/13-as a 26. évad volt.
1988/89 – az első teljes önálló évad. A számolást innen kezdve mondhatjuk, hogy a 2012-13-as évad volt a 25.
A színház 100 éves jubileumára kiadott képeslap
Amikor 2012-ben elkezdtem a színháztörténeti sorozatot, a bevezető részt így zártam: „Hajdanán, a vándorszínészet korában egy-egy játszási helyre megérkezvén a színi direktorok magukat és társulatukat a közönség kegyes pártfogásába ajánlották. Én is ezt teszem ezzel a sorozattal.” Most, amikor hamarosan elkezdődik a sorozat harmadik évada, csak ezt ismételhetem...
Színház Egerben 1884-től máig – Színháztörténeti sorozat 1. rész 2012.09.17.
…25…26…29…
Ezzel a bevezető résszel – amelyben az előbbi számsornak is magyarázatát adom – elkezdem a sorozatot, amelynek előkészítésével hónapokat töltöttem, s a munka még nem is ért véget…
Gárdonyi Géza Színház... Vissza...! Vissza...! Hogy volt! (És hogy van...) Visszaemlékezések, gondolatok, vélemények, kritikák, fotók…
Sok embert kerestem meg az elmúlt időszakban, s vannak, akikhez – nem a tiszteletlenség vagy kevésbé fontosság, csak a véges idő okán - még ezután próbálok eljutni. Mindenkit arra kértem, akár gondolatainak leírásával, akár személyes beszélgetés során idézze fel emlékeit. Most, amikor belevágok és az olvasók számára is elérhetővé teszem ezeket a gondolatokat, mégis azt kell mondanom, magam sem tudom teljes bizonyossággal, mivel és kikkel találkozhatnak, akik mindezt figyelemmel fogják kísérni. A megkeresések során mindössze két elutasítással találkoztam. Néhány helyről pedig – még? - nem kaptam választ. A többség vagy némi gondolkodás után vagy azonnal, örömmel elvállalta a felkérést. Így nagyon komoly, érdekes, meglepetéseket is tartalmazó névsor állt össze. A beszélgetések egy része megtörtént, az írásokat többektől megkaptam, de még korántsem mindenkitől, aki ígérte. Ezeknek sorsát e pillanatban magam sem tudom. Egyelőre bízom az ígéretekben...
Köszönöm azoknak, akiknek gondolatai már itt vannak, várják, hogy sorra kerüljenek – és külön köszönöm, hogy színházszervezőtől alapító tagig, primadonnától nézőig, direktortól a Színművészeti Egyetemre járó ifjú tehetségig komolyan vették a „feladatot”, nem csak visszatekintettek, hanem a hivatásról, a színházról megfogalmazott gondolataikat is megfogalmazták, vagy éppen érdekességeket, kulisszatitkokat is elárultak. Remélem, érdeklődve és örömmel olvassák majd!
Próbálom újságcikkekkel és képekkel is felidézni az elmúlt időt.
Az egyes részek terveim szerint néhány hetente követik egymást. Ha mégis hosszabb idő telne el, annak bizonyára oka lesz – kérem az Olvasó megértését. A színháztörténeti sorozat egy-egy új fejezete mindig a főoldalon olvasható először, de amikor új rész jelenik meg, akkor az előző átkerül a sorozat saját menüpontjába (baloldali menüsor). Ott tehát mindig megtalálható lesz együtt minden korábbi fejezet.
Mit szeretnék a sorozattal kifejezni, támogatni? Talán azt, hogy a színháznak Eger városában élnie kell! Ezt alapnak tekintve, abba itt és most nem szeretnék belemenni, hogy milyen színháznak. Egy tény: Eger volt az a város, ahol - az országban egyedüliként - már egyszer megszüntették az önálló társulatot, összevonva a Miskolci Nemzeti Színházzal. Nagyszerű időszak volt, amikor újra megalakulhatott és sok-sok emlékezetes estét szerezhetett Eger és környéke nézőinek „a mi színházunk” – amint arról majd olvashatnak.
Szeretném azt is megjegyezni, óhatatlanul elő fog fordulni, hogy ugyanarról az eseményről, előadásról, művészről több részben is szó esik, hiszen a visszaemlékezők többször ugyanazokat a pillanatokat tekintik emlékezeteseknek.
Miért éppen most, és mire utal a 25-26-29? Olvasni mostanában több helyen a „már 25 éve ismét önálló társulattal rendelkező” Gárdonyi Géza Színházról. Ez azonban így nem pontos. Nézzük csak meg a kronológiát, kezdve – kihasználva az alkalmat - egy a távoli kezdetektől induló, de legkevésbé sem a teljességre törekvő, csak nagyon nagy vonalakban vázolt áttekintéssel!
1754 - az első magyar nyelvű színielőadás a városban a jezsuita gimnázium diákjaihoz fűződik.
1815 – az első magyar nyelvű, immár színészek (vándortársulat) által játszott előadás Egerben.
1884 – felépül az Aréna, fából készült színházépület.
1904 – megnyílik az egri Városi Színház, de nincs a városnak saját társulata. (* Utólagos megjegyzés: Ezzel az eseménnyel a 44-53. fejezetek foglalkoznak részletesen, amelyek a sorozat 2. és 3. évada között, 2014-ben jelentek meg, amikor a megnyitás 110. évfordulóját ünnepeltük)
1945 – a város képviselő-testülete állandó színtársulat létesítésére kér engedélyt, de ez csak tíz évvel később valósul meg.
1955 – önálló társulat.
1965–66-os évad a Miskolccal történő összevonás előtti utolsó évad.
1985-ben megszüntették az összevonást. Január 1-jétől befogadó színház lett az egri, társulat nélkül, önálló bemutató joggal, Szikora János vezetésével. De a színházakban két naptári évet érintő évadokban gondolkodnak, tehát ennek az évnek az első fele egy (bár csonka) évad volt. Ha innen számolunk, akkor a 2012/13-as a 29. évad az összevonás megszűnte után. Ebben az évadban indul a sorozat.
1985/86 – az első teljes évad Szikora János igazgatósága alatt.
1986/87- Gali László a direktor – de még mindig csak befogadó színház.
1987/88 – Már önálló társulat, de még vannak befogadott produkciók is. Innen kezdve a számolást, a 2012/13-as a 26. évad.
Perl Márton fotója - 1987
1988/89 – az első teljes önálló évad. A számolást innen kezdve mondhatjuk, hogy a 2012-13-as évad a 25.
Hajdanán, a vándorszínészet korában egy-egy játszási helyre megérkezvén a színi direktorok magukat és társulatukat a közönség kegyes pártfogásába ajánlották. Én is ezt teszem ezzel a sorozattal.
Juhász Ferenc
|